پنجشنبه، 24 مهر 1399
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

جهاد براى آزادى فلسطین

پرسش :

در سالهاى اخیر بسیارى از دولتهاى عربى و اسلامى در سیستم آموزشى خود تغییراتى پدید آورده اند، مثل این که تمام امور مربوط به جهاد یا دعوت به آزادى فلسطین و مقاومت در برابر یهود صهیونیست را حذف کرده اند. همه اینها براى آن صورت گرفته که سیاست دوستى با آمریکا و هم پیمانانش تطبیق شود. نظر جنابعالى در مورد این نوع اقدامات این دولتها چیست‌؟


پاسخ :
دعوت به جهاد و آزادساختن فلسطین و مقاومت در برابر صهیونیست ها، وظیفه هر کسى نیست؛ زیرا این دعوت در زمان حضور باید از سوى امام (ع) صورت گیرد و در زمان غیبت هم از سوى حاکم شرع جامع شرایط که یکى از آنها اعلمیت است. پس دعوت به جهاد از سوى هر کسى صورت نمی گیرد. اما به هر صورت این دعوت چه در زمان حضور یا در زمان غیبت منوط به فراهم بودن شرایط و ابزارها و نهایتاً پیروزى آن است. بلى بر هر مسلمانى واجب است از جان، مال، عرض و سرزمین خود در مقابل تهاجم دشمن با هر وسیله ممکن دفاع کند، مشروط بر این که قادر به دفاع باشد و گرنه چیزى بر او واجب نیست.

منبع: یکصد و یک سوال و جواب پیرامون حقوق مالکیت فکری از نگاه فقهی، محمد اسحاق فیاض، مترجم: سرور دانش، ناشر: دبیرخانه کنگره تجلیل از مقام علمی آیت الله العظمی فیاض، 1392 ش.


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.