اختلاف بین مسلمین در مسأله مهدویت
پرسش :
شیعیان و اهل سنّت در کدام مورد از «مسائل مهدویّت» با هم اختلاف دارند و دلیل این اختلاف چیست؟
پاسخ :
تفاوت مهمى که تفکّر اهل سنّت در «مسئله مهدویّت» با عقاید پیروان مکتب اهل بیت(علیهم السلام) دارد این است که آنها نام پدر حضرت مهدى(عجل الله تعالی شریفه) را «عبدالله» ذکر کرده اند؛ در حالى که در کتب شیعه نام پدر بزرگوارش بطور مسلم «الامام الحسن العسکرى(علیه السلام)» است و سرچشمه این اختلاف آن است که در بعضى از روایات اهل سنّت، جمله «اسْمَ أَبِیهِ اسْمُ أَبِی»؛ (اسم پدرش اسم پدر من است) آمده؛ در حالى که قرائن نشان مى دهد که این جمله در اصل «اسْمَ أَبِیهِ اسْمُ ابْنِی»؛ (اسم پدرش اسم فرزند من است) بوده، و بر اثر اشتباه در نقطه گذارى به این صورت درآمده است (این احتمال را گنجى شافعى نیز در کتاب «البیان فى اخبار صاحب الزمان» تأیید کرده است) و در هر حال آن جمله قابل اعتماد نیست زیرا:
اوّلاً؛ در اکثر روایات اهل سنّت این جمله وجود ندارد.
ثانیاً؛ در روایت معروف «ابن ابى لیلى» مى خوانیم: «اسْمُهُ اسْمِی وَ اسْمُ أَبِیه اسْمُ ابْنِی».
ثالثاً؛ روایات متواتر از طرق اهل بیت(علیهم السلام) گواهى مى دهد که نام پدرش «حسن» است .
رابعاً؛ در بعضى از روایات اهل سنّت نیز تصریح شده که او فرزند امام حسن عسکرى(علیه السلام) است. (براى توضیح بیشتر در این زمینه به کتاب «منتخب الاثر» صفحات 231 تا 236 باب 11 و کتاب «نور الابصار» مراجعه فرمایید).
منبع: مسأله انتظار، آیت الله العظمی ناصر مکارم شیرازی (دام ظله)، ناشر: مطبوعاتی هدف، قم، بی تا.
تفاوت مهمى که تفکّر اهل سنّت در «مسئله مهدویّت» با عقاید پیروان مکتب اهل بیت(علیهم السلام) دارد این است که آنها نام پدر حضرت مهدى(عجل الله تعالی شریفه) را «عبدالله» ذکر کرده اند؛ در حالى که در کتب شیعه نام پدر بزرگوارش بطور مسلم «الامام الحسن العسکرى(علیه السلام)» است و سرچشمه این اختلاف آن است که در بعضى از روایات اهل سنّت، جمله «اسْمَ أَبِیهِ اسْمُ أَبِی»؛ (اسم پدرش اسم پدر من است) آمده؛ در حالى که قرائن نشان مى دهد که این جمله در اصل «اسْمَ أَبِیهِ اسْمُ ابْنِی»؛ (اسم پدرش اسم فرزند من است) بوده، و بر اثر اشتباه در نقطه گذارى به این صورت درآمده است (این احتمال را گنجى شافعى نیز در کتاب «البیان فى اخبار صاحب الزمان» تأیید کرده است) و در هر حال آن جمله قابل اعتماد نیست زیرا:
اوّلاً؛ در اکثر روایات اهل سنّت این جمله وجود ندارد.
ثانیاً؛ در روایت معروف «ابن ابى لیلى» مى خوانیم: «اسْمُهُ اسْمِی وَ اسْمُ أَبِیه اسْمُ ابْنِی».
ثالثاً؛ روایات متواتر از طرق اهل بیت(علیهم السلام) گواهى مى دهد که نام پدرش «حسن» است .
رابعاً؛ در بعضى از روایات اهل سنّت نیز تصریح شده که او فرزند امام حسن عسکرى(علیه السلام) است. (براى توضیح بیشتر در این زمینه به کتاب «منتخب الاثر» صفحات 231 تا 236 باب 11 و کتاب «نور الابصار» مراجعه فرمایید).
منبع: مسأله انتظار، آیت الله العظمی ناصر مکارم شیرازی (دام ظله)، ناشر: مطبوعاتی هدف، قم، بی تا.