چهارشنبه، 14 آبان 1399
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

صدور چک از حساب مسدود جرم است

پرسش :

بنده ملکی را با کسی شریک بودم که سهم بنده به صورت مبایعه نامه و وکالتنامه بلاعزل بود و ایشان بدون اطلاع من اقدام به فروش ششدانگ ملک نمود که پس از مدتی پیگیری و در اخر طرح دعوی از سوی بنده (وکیل بنده) ایشان درصدد جلب رضایت من آمد و با حکمیت (وکیل بنده) اقدام به پرداخت وجه مورد مطالبه ام، به صورت بخشی آپارتمان و بخشی چک نمود. فلذا آپارتمان ها را در همان ابتدا تحویل و بنام من نمود و پنج فقره چک به ارزش بیست و یک میلیارد ریال را تحویل بنده داد. در آن زمان نه من و نه وکلیم اقدامی مبنی بر اصالت چک ها نکردیم و وکیل ام مبلغ هفت میلیارد ریال به عنوان پایان دعوا و 10% حق الوکاله گرفت تا اینکه چک ها در سررسید برگشت خورده (به سبب مسدود بودن حساب از سال ها قبل) حالا سوال من اینه: طبق قانون با شریک خاطی ام و ایضاً وکیل بی مبالاتم چگونه می توانم برخورد کنم و حقم را بگیرم لطفا راهنمایی فرمایید.


پاسخ :
در رابطه با پرسش شما باید بیان داشت که شما در رضایت دادن به دریافت چک و بخشی از آپارتمان مختار بوده اید و کسی شما را مجبور به رضایت دادن نکرده است. از طرفی دیگر وکیل همواره می بایست غبطه و مصلحت موکل خود را رعایت نماید که در فرض مورد پرسش، وکیل مزبور این اقدام را انجام داده است. چه اینکه اقدام مبنی بر بررسی اصالت چک ها از وظایف وکیل نمی باشد. از طرفی دیگر خود شما نیز می توانستید قبل از اعلام رضایت با مراجعه به بانک از اصالت چک ها با خبر شوید.

علی ای حال باید بیان داشت که صدور چک از حساب مسدود با علم به بسته بودن حساب، جرم  می باشد، لذا شما می توانید صادرکننده را مورد تعقیب کیفری قرار دهید. همچنین امکان مطالبه وجه طلب نیز برای شما وجود خواهد داشت.

منبع: میزان آنلاین


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.