جمعه، 23 آبان 1399
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

فلسفه احکام | وضو: سوال چهار

پرسش :

فلسفه وضو چیست و چرا انسان بعد از استحمام و تمیز شدن بدن باید برای نماز وضو بگیرد؟


پاسخ :
استحمام ربطی به وضو ندارد؛ زیرا وضو یک عمل عبادی خاص با دستورات ویژه و نیت مخصوصی است؛ در حالی که شستن بدن صرفاً یک عمل نظافتی است و ارتباطی با جنبه های معنوی و عبادی و اسرار معنوی نهفته دروضو ندارد.

گرچه حکمت و فلسفه واقعی احکام الهی برای ما روشن نیست؛ ولی آنچه از کلام معصومین (ع) و به کمک عقل می توان استفاده کرد، این است که فلسفه وضو گرفتن فقط برای تمیز شدن ظاهر بدن نیست تا شما بگویید وقتی انسان از حمام بیرون می آید چه نیازی به وضودارد؟

وضو و غسل یک طهارت معنوی در روح انسان ایجاد می کند. نمازواقعی پرواز روح و سفر معنوی انسان به کوی دوست است. از این روگفته اند ((الصلاة معراج المومن؛ روح انسان با نماز به معراج می رود)) و همان طوری که برای هر سفری مقدماتی لازم است، برای این سفر هم طهارت روح شرط است و یکی از وسایل آن وضو و غسل می باشد.

رسول خدا (ص) فرموده اند: ((هر کس نمازهای پنجگانه را اول وقت بخواند مثل کسی است که در هر روز پنج نوبت بدن خود را در آب رودخانه شست وشو نماید؛ همان گونه که در بدن هیچ آلودگی باقی نمی ماند، کسی هم که نمازها را با مقدماتش انجام دهد، روحش از گناه و آلودگی پاک می شود.))

​​​​​​​​​​​​​​منبع: کتابخانه دیجیتال امام علی علیه السلام


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
پرسش و پاسخ مرتبط