احکام متفرقه | سوال سی و هشت
پرسش :
حد و گناه لواط را بیان کنید.
پاسخ :
لواط ازگناهان بزرگ است. شخصی که مرتکب این عمل شنیع می شود، ازنظر خدا و رسول او و ملایکه مورد لعنت واقع می شود و اگر در حال بلوغ و یا اختیار، اراده و عقل مرتکب این عمل شده باشد و بدون توبه واقعی مرده باشد، عذاب او شدید خواهد بود. پیامبر اکرم (ص) می فرماید: ((وقتی که لواطکننده در قبر نهاده شد بیشتر از سه روز باقی نمی ماند و خداوند او را میان قوم هلاک شده لوط پرتاب می کند و روزقیامت هم با آن قوم ستمکار محشور می شود))، (میزان الحکمه، ج 11، ص 5369). حال اگر هر دو یا یکی بالغ بوده و عمل هر دو در نزدحاکم شرع یا با اقرار و یا شهادت شهود، ثابت شود، باید حد شرعی بر او جاری شود و حد آن به یکی از چند صورت است:
الف) کشتن باشمشیر و امثال آن،
ب) سوزاندن،
ج) دست و پای او را بسته و ازکوه پرتاب کنند،
د) سنگسار کردن،
ه) خراب کردن دیوار بر روی او.
البته هر کدام را حاکم صلاح بداند اجرا می کند و این در صورتی است که دخول محقق شده باشد. اما اگر دخول نکرده باشد، حد آن صدضربه شلاق است. حال اگر قبل از شهادت شهود توبه نماید، حدساقط می شود؛ ولی اگر لواط کننده و مفعول یا یکی از آنها بالغ نبوده اند حد بر نابالغ جاری نمی شود؛ بلکه اگر نزد حاکم ثابت شود تادیب می شوند و چون بالغ نبوده اند گناهی در نامه عمل آنها نوشته نمی شود، (تحریر الوسیله، ج 4، ص 198 و 199).
منبع: کتابخانه دیجیتال امام علی علیه السلام
لواط ازگناهان بزرگ است. شخصی که مرتکب این عمل شنیع می شود، ازنظر خدا و رسول او و ملایکه مورد لعنت واقع می شود و اگر در حال بلوغ و یا اختیار، اراده و عقل مرتکب این عمل شده باشد و بدون توبه واقعی مرده باشد، عذاب او شدید خواهد بود. پیامبر اکرم (ص) می فرماید: ((وقتی که لواطکننده در قبر نهاده شد بیشتر از سه روز باقی نمی ماند و خداوند او را میان قوم هلاک شده لوط پرتاب می کند و روزقیامت هم با آن قوم ستمکار محشور می شود))، (میزان الحکمه، ج 11، ص 5369). حال اگر هر دو یا یکی بالغ بوده و عمل هر دو در نزدحاکم شرع یا با اقرار و یا شهادت شهود، ثابت شود، باید حد شرعی بر او جاری شود و حد آن به یکی از چند صورت است:
الف) کشتن باشمشیر و امثال آن،
ب) سوزاندن،
ج) دست و پای او را بسته و ازکوه پرتاب کنند،
د) سنگسار کردن،
ه) خراب کردن دیوار بر روی او.
البته هر کدام را حاکم صلاح بداند اجرا می کند و این در صورتی است که دخول محقق شده باشد. اما اگر دخول نکرده باشد، حد آن صدضربه شلاق است. حال اگر قبل از شهادت شهود توبه نماید، حدساقط می شود؛ ولی اگر لواط کننده و مفعول یا یکی از آنها بالغ نبوده اند حد بر نابالغ جاری نمی شود؛ بلکه اگر نزد حاکم ثابت شود تادیب می شوند و چون بالغ نبوده اند گناهی در نامه عمل آنها نوشته نمی شود، (تحریر الوسیله، ج 4، ص 198 و 199).
منبع: کتابخانه دیجیتال امام علی علیه السلام