جمعه، 23 آبان 1399
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

احکام | مسائل نجاسات: سوال پنج

پرسش :

آیا فرقه اهل حق نجس و کافر هستند لطفا در مورد این فرقه توضیحاتی بدهید.


پاسخ :
ظاهرامقصود شما، فرقه ((اهل حق)) است. فرقه اهل حق از جمله آیین های التقاطی بوده و مخلوطی از عقاید باستانی و نیز ادیان مسیحیت، اسلام و ... می باشد. در حال حاضر، اهل حق به سه گروه عمده تقسیم شده اند.

الف) شیطان پرستان؛ این گروه شیطان را تقدیس کرده و خوک را مقدس می دانند و باهرگونه طهارت مخالف اند. بیشتر پیروان این گروه در کرند، سرپل ذهاب ونواحی مجاور آن سکونت دارند.

ب) علی الله ی ها؛ این گروه می پندارند که حضرت علی (علیه السلام) خدا است و دین خود را کلا از اسلام جدا می دانند. این گروه نیز عمدتا در شمال غرب ایران و در برخی نواحی دیگر پراکنده اند.

ج) گروه اهل حق مسلمان؛ این گروه خود را شیعه می دانند، ولی در سیر وسلوک و آداب متفاوت از شیعه هستند. عمده آثار در دست از این فرقه، مربوط به گروه سوم است؛ چون دو گروه اول، اساسا فاقد هرگونه پایه فکری بوده و تنها از پیشینیان خود تقلید کورکورانه می کنند و تقریبا آیین و یامعتقدات قابل توجهی ندارند. برای مطالعه بیشتر درباره این گروه به منابع زیر می توانید مراجعه کنید:

1- شاهنامه حقیقت (حق الحقایق)، جیحون آبادی
2- برهان الحق، حاج نور علی
3- آثار الحق، حاج نور علی
4- اهل حق، قاسم افضلی

در مجموع، درباره این فرقه و یا دیگر فرقه ها می توانیم بگوییم: هر گروهی که از مسیر قرآن و عترت فاصله بگیرد، دچارانحراف های خطرناکی در زمینه های مختلف می شود. بنابراین راه سلامت همان راه قرآن و عترت است که مرجعیت شیعه در طول تاریخ علمدار این راه بوده اند و به غیر از این، هیچ طریقی را قبول نداشته اند و مطلبی که درباره حمایت برخی از علمای بزرگ از اینها نقل شده به هیچ عنوان صحت ندارد. کسانی که امیرمومنان (ع) را خدا بدانند کافر و نجس هستند و باید از غذای آنها اجتناب نمود. اما مسلمانانی که نماز نمی خوانند ولی منکر نماز نیستنداگر چه معصیت بزرگی انجام می دهند لکن پاک هستند و استفاده از غذاهای حلال آنها مانع ندارد.

​​​​​​​منبع: کتابخانه دیجیتال امام علی علیه السلام


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.