جمعه، 23 آبان 1399
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

ابطال وضو در اثر خون جوش صورت

پرسش :

هنگام وضو و سجده از جوش های صورتم خون می آید آیا باعث ابطال وضو و سجده می شود؟


پاسخ :
اگر دانه و جوش ها در یکی از اعضای وضو باشد، در صورت امکان باید بعد از بیرون آمدن خون، موضع را تطهیرنماید و دوباره وضو بگیرد. ولی اگر هر دفعه که آب به آنها می رسد خون بیرون می آید، باید یا به صورت ارتماسی وضو بگیرد، یعنی به قصد وضودست یا صورت را در آب فرو ببرد و روی جوش را فشار دهد تا برای یک لحظه خون بیرون نیاید؛ و یا اینکه به صورت ترتیبی دست و صورت رابه قصد وضو زیر شیر آب بگیرد و روی جوش را فشار دهد تا خون بیرون نیایدو برای یک لحظه خون پاک شود. به این ترتیب وضو صحیح است.

چنانچه بعد از این عمل خون از محل بیرون بزند اشکال ندارد، و اگر هیچ کدام از این دو راه ممکن نیست باید به صورت جبیره وضو گرفت. یعنی اطراف زخم یادمل ها را به صورت معمول به قصد وضو بشویید و روی آنها را یک پارچه تمیز قرار داده و با دست تر روی پارچه را مسح کنید. لازم نیست همه پیشانی روی مهر یا چیزی که سجده بر آن صحیح است قرار بگیرد، لذا اگرممکن است محلی را که زخم و دمل روی آن نیست بر محل سجده قرارداده، یا اینکه جای زخم و دمل را گود کنید که محل سالم بر زمین یا چیزی که سجده روی آن صحیح است قرار گیرد. نیز می توان روی چیزهایی که سجده بر آن صحیح است و موجب زخم شدن پیشانی نمی شود مثل کاغذ بدون نوشته یا ماسه نرم سجده نمایید.

به هر حال اگر با مراعات این امور، بعد ازسربرداشتن از سجده، محل سجده یا مهر آلوده به خون شده باشد، نمازصحیح است. البته سجده دیگر را باید روی قسمتی از محل سجده قراردهید که آلوده به خون و نجاست نباشد، یا اینکه مهر را زیر و رو کنید یا آن راتعویض نمایید.

منبع: کتابخانه دیجیتال امام علی علیه السلام


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.