جمعه، 23 آبان 1399
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

کتب «عهد عتیق» و «عهد جدید»

پرسش :

کتب «عهد عتیق» و «عهد جدید» به چه کتاب هایی گفته می شود؟


پاسخ :
کتب مقدسى که از یهود و نصارى امروز در دست است، از نظر خود آنها فقط کتب مقدس است نه کتاب آسمانى و لذا نام کتاب آسمانى بر آنها نمى گذارند. هیچ یهودى و مسیحى پیدا نمى کنیم که بگوید این کتب همان وحى آسمانى است که بر مسیح و موسى(علیهما السلام) نازل شده است، بلکه همه معترفند که اینها بعد از این دو پیامبر بزرگ به وسیله شاگردان و پیروان آنها به رشته تحریر در آمده، اگر چه در آنها چیزى از وحى آسمانى وجود دارد و به همین دلیل بیوگرافى مسیح و موسى(علیهما السلام) و حتى حوادث بعد از آنها در این کتابها به وضوح نوشته شده است.

عهد عتیق یعنی کتب مقدس یهودیان مشتمل بر 39 کتاب است که پنج کتاب آن اسفار پنجگانه تورات است و مثلا در آخرین فصل سفر پنجم - که سفر تثنیه یا «تورات مثنى» نام دارد - مى خوانیم: «پس موسى بنده خداوند در آنجا به زمین «مواب» موافق قول خداوند وفات کرد و او را در دره زمین مواب برابر یعور دفن کرد...» و این خود گواه تألیف آنها بعد از وفات موسى(علیه السلام) است. و هفده کتاب آن که به نام «مکتوبات مورخان» آمده است چنانکه از نامشان پیداست تاریخى از ملوک و پادشاهان و مانند آنها مى باشد و هفده کتاب باقیمانده به عنوان مکتوبات انبیاء و پیامبران بنى اسرائیل است که شرح حال و بیان کلمات قصار و پند و اندرزها و مناجاتهاى پیامبران خداست.

و اما کتب عهد جدید که همان کتب مقدس مسیحیان می باشد مشتمل بر 27 کتاب است چهار کتاب آن که «اناجیل اربعه» نام دارند به وسیله شاگردان مسیح(علیه السلام)، یا شاگردان شاگردان مسیح(علیه السلام) نوشته شده و بیست و دو کتاب از آن، نامه هایى است که پولس و رجال برجسته دیگر مسیحیت براى مناطق مختلف فرستاده اند و آخرین کتاب آن هم کتاب «مکاشفات یوحنا» است که شرح مکاشفات او را می دهد.

منبع: معاد و جهان پس از مرگ‏، مکارم شیرازى، ناصر، سرور، قم‏، 1376 شمسی، ‏چاپ: ششم، ص 80.


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما