سه‌شنبه، 25 آذر 1399
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

منظور از «حبل الله» در قرآن کریم

پرسش :

منظور از «حبل الله» در قرآن چیست؟


پاسخ :
خداوند در آیه 103 سوره آل عمران، مى فرماید: (همگى به ریسمان خدا [قرآن و اسلام و هرگونه وسیله وحدت] چنگ بزنید، و پراکنده نشوید و به یاد بیاورید نعمت [بزرگ] خدا را بر خود که چگونه دشمن یکدیگر بودید و او در میان دل هاى شما الفت ایجاد کرد و به برکت نعمت او برادر هم شدید)؛ «وَ اعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللّهِ جَمیعاً وَ لاَ تَفَرَّقُوا وَ اذْکُرُوا نِعْمَةَ اللّهِ عَلَیْکُمْ اِذْ کُنْتُمْ أَعْدَاءً فَاَلَّفَ بَیْنَ قُلُوبِکُمْ فَاَصْبَحْتُمْ بِنِعْمَتِهِ اِخْواناً».

در این که منظور از «حبل اللّه» در آیه فوق چیست؟ مفسران تفسیرهاى گوناگونى دارند، در بعضى از روایات آمده است که منظور از «حبل اللّه» قرآن مجید است که همه باید به عنوان نقطه وحدت به آن چنگ زنند، و در بعضى از روایات آمده منظور خاندان پیامبر(صلى الله علیه وآله) است. البته روشن است که همه اینها به یک حقیقت باز مى گردد، «حبل اللّه» همان ارتباط با خدا است که از طریق قرآن و پیامبر(صلى الله علیه وآله) و آل پیامبر(علیهم السلام) حاصل مى شود.

منبع: اخلاق در قرآن‏، مکارم شیرازى، ناصر، تهیه و تنظیم: جمعى از فضلاء، مدرسة الامام على بن ابى طالب(علیه السلام)، قم‏، 1377 ش،‏ چاپ اول‏، ج 3، ص 445.


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.