دوشنبه، 15 دی 1399
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

آیا ویروس کرونا در حال جهش یافتن است؟

پرسش :

آیا ویروس کرونا در شهرهای ووهان چین، ایتالیا و دیگر کشورهای اروپایی در حال جهش ژنتیکی است؟


پاسخ :
در اوایل ماه مارس سال 2020 یک گروه از پژوهشگران چینی، ژن های ویروس کرونا را که از بیش از ۱۰۰ بیمار آلوده به این ویروس در سراسر جهان جمع آوری شده بود تجزیه و تحلیل کرد.

این گروه در این ژن ها تفاوت هایی یافتند که آنها را به دو نوع L و S تقسیم بندی می کند.

این گروه دریافت که ساختار ژنتیکی نوع S شبیه به ویروس کرونایی است که در خفاش ها وجود دارد. اما نوع L بیشتر بین بیماران کشورهای اروپایی رواج دارد و باور بر این است که این نوع در مقایسه با نوع S، نوع جدیدتری باشد.

پروفسور ایتو ماساهیرو از دانشکده علوم زندگی دانشگاه ریتسومیکان، که در حال مطالعه خصوصیات این ویروس است می گوید ویروس کرونا به آسانی جهش ژنتیکی می کند و باور بر این است که با ابتلای افراد بیشتر و تکرار گسترش آن، این ویروس دچار تغییر می شود.

در عین حال پروفسور ایتو در مورد امکان جهش ژنتیکی این ویروس به نحوی که قدرت انتقال آن را بیشتر کند می گوید ساختار ژنتیکی این ویروس هنوز به طرز چشمگیری تغییر نکرده است.

علاوه بر آن، حتی اگر در ژن های نمونه L و نمونه S تفاوت هایی وجود داشته باشد، در این مورد که کدام یک از این دو نوع منجر به بروز علائم شدیدتری می شوند اطلاعاتی وجود ندارد.

پروفسور ایتو می گوید درست است که شدت این بیماری و نرخ مرگ و میر در کشورها متفاوت بوده است، اما باور بر این است که این تفاوت ها ناشی از خود مردم باشد؛ از جمله تفاوت ها در نسبت پیری جمعیت کشورها، فرهنگ و فرهنگ غذایی آنها.

این داده ها بر اساس اطلاعات تا سوم آوریل 2020 ارائه شده است.

منبع: nhk.or.jp (سازمان پخش رادیو تلویزیونی ژاپن)


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.