آیا صله ارحام در هر شرایطی لازم است؟
پرسش :
آیا صله ارحام در هر شرایطی لازم است حتی اگر فرد در پی ضرر رساندن یا سوء استفاده باشد؟
شرح پرسش :
با توجه به اینکه صله ارحام بسیار سفارش شده است اگرفردی متوجه شود و یا احتمال دهد کسی از ارحام نزدیک به طور پنهانی قصد سوء استفاده یا ضرر رساندن را دارد اگر با چنین فردی قطع رابطه کنی و به او بگویی و او را در منزل راه ندهی و او ناراحت شود اشکال دارد و در چنین شرایطی وظیفه چیست؟
با توجه به اینکه صله ارحام بسیار سفارش شده است اگرفردی متوجه شود و یا احتمال دهد کسی از ارحام نزدیک به طور پنهانی قصد سوء استفاده یا ضرر رساندن را دارد اگر با چنین فردی قطع رابطه کنی و به او بگویی و او را در منزل راه ندهی و او ناراحت شود اشکال دارد و در چنین شرایطی وظیفه چیست؟
پاسخ :
فلسفه صله رحم، زنده نگه داشتن روح دوستى و انسجام اخلاقی و اجتماعى است. در این میان خویشان و اقوام در اولویت توجه و دوستى قرار دارند. «صله رحم» براى خوشبینى و تقویت روح خیر خواهى در انسان نسبت به خویشان است.
مقصود از ارحامی که باید مورد صله قرار بگیرند، پدر و مادر و پدر بزرگ ها و مادر بزرگ ها ، برادران و خواهران و فرزندان شان، عمو و عمه و دایی و خاله و فرزندان شان هستند و مقصود از صله رحم که اسلام فرموده، آن است که انسان از حال خویشان مطلع باشد. اگر مشکلى دارند، در حد توان حل کند. لازمه این کار آن نیست که حتما به خانه افراد بروند، بلکه اگر به وسیله تلفن و نامه هم از حال آن ها با خبر شوند، کافى است. در حدیثى نقل شده که «صلوا ارحامکم و لو بالسلام؛ صله رحم کنید، گر چه با یک سلام کردن باشد».(۱) بنابراین قطع رحم جایز نیست، اما صله رحم نیاز به ارتباط نزدیک داشتن نیست.
صله رحم با تمام آثار و فواید دنیوی و اخروی زیادی که دارد در برخی مواقع استثنائاتی هم دارد که بستگی به شرایط افراد دارد، ازجمله رفت و آمد با افرادی که موجب آلودگی به گناه و اثر پذیری از اعضای خانواده یا خود فرد باشد یا موجب ضرر رساندن باشد، در این گونه موارد لازم است که رفت و آمد قطع شود ولی صله رحم به نحو دیگری ادامه یابد.
پی نوشت :
۱. علامه مجلسى، بحار الأنوار، مؤسسة الوفاء بیروت - لبنان، ۱۴۰۴ ه.ق، ج۷۴، ص ۱۶۲.
منبع: www.soalcity.ir
فلسفه صله رحم، زنده نگه داشتن روح دوستى و انسجام اخلاقی و اجتماعى است. در این میان خویشان و اقوام در اولویت توجه و دوستى قرار دارند. «صله رحم» براى خوشبینى و تقویت روح خیر خواهى در انسان نسبت به خویشان است.
مقصود از ارحامی که باید مورد صله قرار بگیرند، پدر و مادر و پدر بزرگ ها و مادر بزرگ ها ، برادران و خواهران و فرزندان شان، عمو و عمه و دایی و خاله و فرزندان شان هستند و مقصود از صله رحم که اسلام فرموده، آن است که انسان از حال خویشان مطلع باشد. اگر مشکلى دارند، در حد توان حل کند. لازمه این کار آن نیست که حتما به خانه افراد بروند، بلکه اگر به وسیله تلفن و نامه هم از حال آن ها با خبر شوند، کافى است. در حدیثى نقل شده که «صلوا ارحامکم و لو بالسلام؛ صله رحم کنید، گر چه با یک سلام کردن باشد».(۱) بنابراین قطع رحم جایز نیست، اما صله رحم نیاز به ارتباط نزدیک داشتن نیست.
صله رحم با تمام آثار و فواید دنیوی و اخروی زیادی که دارد در برخی مواقع استثنائاتی هم دارد که بستگی به شرایط افراد دارد، ازجمله رفت و آمد با افرادی که موجب آلودگی به گناه و اثر پذیری از اعضای خانواده یا خود فرد باشد یا موجب ضرر رساندن باشد، در این گونه موارد لازم است که رفت و آمد قطع شود ولی صله رحم به نحو دیگری ادامه یابد.
پی نوشت :
۱. علامه مجلسى، بحار الأنوار، مؤسسة الوفاء بیروت - لبنان، ۱۴۰۴ ه.ق، ج۷۴، ص ۱۶۲.
منبع: www.soalcity.ir