پنجشنبه، 25 دی 1399
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

راهکار رهایی از وسواس فکری

پرسش :

وسواس فکری شدید پیدا کردم و همش فکر میکنم به هر طریقی انگشت نمای مردمم و این واقعا زندگیمو مختل کرده. اهل نماز و روزه قرآن هم هستم اما انگار شیطان از این راه تونسته وارد بشه. چیکار کنم؟ چه آیه یا سوره ای رو بخونم؟


پاسخ :
یکی از زمینه های نفوذ افکار وسواسی در انسان بروز افکار منفی و قضاوت در مورد شخصیت خود است. در واقع شما دائما نگرانید که دیگران در مورد شما چگونه قضاوت می کنند یا چه می گویند؟ یا اینکه نگرش اجتماعی دیگران نسبت به شما چگونه است؟

در حالی که اگر این افکار را تحت کنترل درآورید کمتر شما را آزار می دهند و خود به خود بدون فراخوان وارد ذهن شما نمی شوند. در ادامه راه های کنترل این افکار را عرض می نماییم.

توصیه ها:
۱. کنترل چنین افکار مزاحم نیازمند تلاش مستمر و مداوم شماست و نباید پنداشت که با بیان یکی دو نکته همه چیز درست می شود.

۳. معمولًا این افکار به هنگام بیکاری به سراغ فرد می‏آید، سعی کنید با یک برنامه‏ریزی دقیق و حساب شده تمام اوقات شبانه‏ روزی خود را پر کنید و هیچ‏گاه بیکار نباشید. به مطالعه، نظافت اتاق، کمک به دوستان، ورزش و مشغول باشید. و هر گاه بیکار شدید خود را به کاری مشغول سازید.

۴. برای اوقات شبانه روز جدولی را تهیه کنید و کارها و فعالیت های شبانه روزی خود را در آن یادداشت نموده و سعی کنید برنامه ای تهیه نمائید که زمان خالی بودن فعالیت نداشته باشید. برنامه تدوین شده باید متناسب با توانایی های جسمی و روانی تان باشد (جدول خود کنترلی اسکینر مناسب است. شما می توانید این جدول را در اینترنت جستجو نمایید).

۵. مطمئن باشید وقتی به چیزی فکر می‏کنید به این معنا نیست که آن کار را انجام خواهید داد مثلًا اگر در ذهن و قلبتان به فردی فحش می‏دهید، به این معنا نیست که به آن عمل خواهید کرد. پس فکر نکنید اختیارتان را از دست داده ارد بلکه با اراده ای قوی مقابل این افکار بایستید.

۶. در صورتی که با رعایت توصیه های متخصصین درمانگر خود به چنین افکاری اهمیت ندهید مطمئن باشید اگر تحمل کنید. پس از چندی نهایتا آن را رها خواهید کرد.

۷. هرگاه فکر مزاحم به سراغ شما آمد خود را مشغول کار دیگری کنید و با ایجاد حواس‏پرتی از آن افکار مزاحم دوری کنید.

اگر در سؤالاتی شک کردید کاملا نسبت به آنها بی توجه شوید و برای درست کردن آن سؤالات بر نگردید و جواب را تغییر دهید بلکه به فکر وسواسی بی اعتنا شوید و عبور کنید.

۸. هرگاه این فکر به سراغتان آمد و متوجه شدید، وسط افکار به خود بگویید:«بس است دیگر» و بدین وسیله رشته افکار مزاحم را قطع کرده و به سراغ مطلبی دیگر خواهید رفت.

۹. اگر احساس می کنید نمی توانید یا در عمل نتوانستید، موضوعات جایگزین را به جای افکار مزاحم وسواسی خود قرار دهید، کش نازکی را دور مچ دست خود ببندید و هرگاه بدون اختیار افکار مزاحم به سراغتان آمد، آن کش را بکشید و رها کنید تا با احساس دردی که روی مچ دستتان ایجاد می شود، از آن فضای روانی بیرون آئید نا خودآگاه موضوع ذهنی تان عوض خواهد شد.

۱۰. راهکارهای فوق را حدود یک ماه به کار بگیرید. دو عامل عمده ای که به این گونه مشکلات دامن می زند عبارتند از بیکاری و تنهایی. البته تعارضات فکری و روانی مبتنی بر گذشته فرد در این میان تأثیرگذار است و ریشه یابی آن نیازمند یک دوره روانشناسی بالینی است.

ضمنا توصیه می نماییم از ذکر شریف لااله الا الله نیز جهت دفع وسوسه شیطان استفاده نمایید.

منبع: www.soalcity.ir


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
پرسش و پاسخ مرتبط