پنجشنبه، 25 دی 1399
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

آیا احتلام در سنین جوانی مضر است؟

پرسش :

من ۱۷ سال سن دارم و مدت ۲ سال استمنا میکردم و ۶ ماه است که ترک کرده‌ام. از ۴ ماه قبل تقریبا هفته ای ۲-۳ بار در خواب محتلم میشوم. این مقدار بیش از معمول من را اذیت میکند. برای کاهش آن چه باید کرد؟ عوامل تحریک کننده ای هم تقریبا ندارم.


پاسخ :
احتلام برای جوانان در سن و سال شما پدیده ای طبیعی است و در صورت عاری بودن از زمینه های شخصی و اجتماعی رخداد، در بیداری و مستند نبودن به عوامل برخاسته از زندگی روزانه گناه و نقص هم تلقی نمی گردد پس وجود احتلام در زندگی جوان پدیده پذیرفته شده است اما سیکل تکرار آن به چندین عامل اساسی ارتباط پیدا می کند و نمی توان برای تمام جوانان سیکل هفته ای و کمتر و یا بیشتر معین نمود عواملی مؤثر هستند که سیکل تکرار آن را رقم می زنند.
سه گروه عوامل در سیکل این پدیده مؤثرند: ۱- عوامل سرشتی و ژنتیکی. ۲- عوامل محیطی. ۳- تغذیه.

۱- از بین عوامل فوق عامل سرشتی و ژنتیکی در اختیار شما نیست و به توانایی های به ارث رسیده که میزان نیاز جنسی را رقم می زند بستگی دارد یعنی سیکل تکرار احتلام از ناحیه عامل ژنی وابسته به میزان نیاز جنسی فرد است.

۲- عوامل محیطی: منظور از عوامل محیطی آن دسته از دیدنی ها، شنیدنی ها و پدیده های محیطی دیگر است که نیازهای جنسی فرد را برمی انگیزد. بسیار از اوقات دیدن صحنه های محرک موجب به اوج رسیدن توان جنسی و تخلیه آن در خواب می گردد. شاید شخصی که با این پدیده های تحریک کننده برخورد می کند مرتکب گناه نشود یعنی نگاه طبیعی و عاری از آلودگی داشته باشد ولی آن پدیده به صورت قهری اثر خود را بر سیستم زیستی گذارده و توان جنسی را افزایش می دهد و آن را سریع غنی ساخته و نیازمند تخلیه می نماید. بنابراین یک راه، تأثیر عوامل محیطی تحریک کننده است و آدمی بر این گروه عامل سلطه دارد و می تواند مطابق هدف خود آنها را به کارگیرد هم می تواند از این عوامل بهره برداری کند و میزان نیاز جنسی را افزایش دهد و هم می تواند با حذف پدیده های محرک از محیط زندگی خود میزان نیاز جنسی و توان جنسی را کاهش داده و به تبع آن سیکل تخلیه و احتلام را به عقب بیاندازد. بر همین اساس توصیه ما آن است که از تمام عوامل محیطی تحریک کننده پرهیز کنید و چشم از محرک های چشمی، گوشی و محرک های شنیداری بسته دارید تا میزان تأثیر این عامل را کاهش دهید.

۳- عامل سوم تغذیه است: این عامل همانند عوامل محیطی عاملی ارادی است و تأثیر قهری زیستی دارد و با مصرف غذاهای پرانرژی و افزاینده توان جنسی، سیکل احتلام کوچک گشته و تکرار پذیری سریع و زده پیدا می کند، لذا توصیه می شود از غذاهایی که به سطح توان جنسی تأثیر مثبت دارد و آنها را افزایش می دهد اجتناب کنید. مانند: پیاز، تخم مرغ، ادویه های بسیار تند، غذاهای پرچرب و مصرف نوشیندنی در وسط غذا و گوشت قرمز و از طرف دیگر مصرف غذاهایی که تأثیر منفی دارند و توان جنسی را کاهش می دهد بیشتر استفاده کنید مانند سبزیجات، ماست و پنیر کم چرب، گوشت دریایی و... .

در اینجا تذکر یک نکته ضروری است که عوامل محیطی شامل عوامل برانگیزنده قوت تفکر و تخیل نیز می شود. یعنی شنیدن و دیدن صحنه ها و مطالب محرک و از جانب دیگر تفکر بر روی آنها موجب توجه ذهنی و اشتغالات ذهنی به این گونه صحنه ها و مطالب خود به خود تأثیر در افزایش توان جنسی دارد و بیشتر اوقات این افکار موجب کوتاه شدن سیکل احتلام می گردد از این روی توصیه می شود اکیدا ذهن و فکر خود را به این گونه امور مشغول نسازید که فکر پریشان خواب پریشان می آورد.

منبع: www.soalcity.ir


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.