چرایی مخالفت با چند شوهری زن
پرسش :
چرا زن نمیتواند چند شوهر داشته باشد؟
پاسخ :
زن تا وقتی در عقد مردی است و از او جدا نشده یا جدا شده اما عده طلاقش تمام نشده نمی تواند با مرد دیگری ازدواج کند. همچنین است اگر شوهر زن از دنیا برود و زن در دوران عده وفات باشد.
حال با توجه به اینکه اصل دلیل احکام در اختیار ما نیست و ما تنها به گوشه هایی از حکمت های احکام پی می بریم، به قسمتی از حکمت این حکم اشاره می کنم.
اشکال عمده و اساسى که چندشوهرى به وجود مىآورد و همان بیشتر سبب شده که این رسم عملًا موفقیتى نداشته باشد، اشتباه انساب است. در این نوع زناشویى رابطه پدر با فرزند عملًا نامشخص است. همچنانکه در کمونیسم جنسى نیز رابطه پدران با فرزندان نامشخص است؛ و همان طورى که کمونیسم جنسى نتوانست براى خود جا باز کند، چندشوهرى نیز نتوانست مورد پذیرش یک اجتماع واقعى بوده باشد، زیرا ... زندگى خانوادگى و تأسیس آشیانه براى نسل آینده و ارتباط قطعى میان نسل گذشته و آینده، خواسته غریزه طبیعت بشر است.(مرتضی مطهری، مجموعه آثار، ج ۱۹، ص ۳۰۲)
و بیشترین آسیب از چند شوهری به زن باز می گردد. چون اگر ارتباط فرزند با پدرش روشن نباشد و مرد غیرتی نسبت به زن نداشته باشد، هرگز توجه لازم به زن و حمایت از او را به عهده نمی گیرد. همانگونه که در رابطه یک زن روسپی با مردان روشن است که هرگز مردان مرتبط با زن روسپی، نسبت به او غیرتی ندارند تا بخواهند به خاطر آن از زن حمایت کنند. و با توجه به اینکه زن خواستار حمایت و محبت مرد می باشد، از این امر متنفر بوده همان گونه که از روسپی گری متنفر است.
تاثیر چند شوهری در نوع رابطه زن و مرد علاوه بر اینکه، در روابط روسپیان مشخص است، بعضی از گزارش های تاریخی نیز این امر را ثابت می کند.
(ابوالظهیرالحسن) مىنویسد: «در سواحل مالابار قبیلهاى به نام قبیله «نائیر» زندگى مىکنند. مردان این قبیله نمىتوانند بیش از یک زن بگیرند، در صورتى که زنان آنها مىتوانند شوهرهاى متعددى انتخاب کنند. به عقیده من علت وضع این قانون این است که مردان قبیله نائیر سلحشورترین قبایل مىباشند و به واسطه اصالتى که دارند حرفه جنگ با آنهاست، و همان طورى که ما در اروپا سربازان را از ازدواج منع مىکنیم تا علایق زناشویى مانع از انجام حرفه سربازى آنها نشود، قبایل مالابار هم سعى کردهاند حتى المقدور مردان قبیله نائیر را از علایق خانوادگى معاف دارند. و چون به واسطه گرمى آب و هوا ممکن نمى شد مطلقاً آنان را از ازدواج ممانعت کنند، لذا مقرر داشتهاند چند مرد داراى یک زن باشند تا علاقه خانوادگى آنها سست باشد و مانع انجام حرفه جنگى آنها نشود.» (مرتضی مطهری، مجموعه آثار، ج ۱۹، ص ۳۰۲)
پس با توجه به تفاوت های بین زن و مرد، اگر چه در مواردی می توان چند زوجه را برای یک مرد، پذیرفت؛ اما هرگز نمی توان چند شوهر را برای یک زن پذیرفت. چون آسیب های این امری به حدی است که نمی توان به سراغ آن رفت.
منبع: www.soalcity.ir
زن تا وقتی در عقد مردی است و از او جدا نشده یا جدا شده اما عده طلاقش تمام نشده نمی تواند با مرد دیگری ازدواج کند. همچنین است اگر شوهر زن از دنیا برود و زن در دوران عده وفات باشد.
حال با توجه به اینکه اصل دلیل احکام در اختیار ما نیست و ما تنها به گوشه هایی از حکمت های احکام پی می بریم، به قسمتی از حکمت این حکم اشاره می کنم.
اشکال عمده و اساسى که چندشوهرى به وجود مىآورد و همان بیشتر سبب شده که این رسم عملًا موفقیتى نداشته باشد، اشتباه انساب است. در این نوع زناشویى رابطه پدر با فرزند عملًا نامشخص است. همچنانکه در کمونیسم جنسى نیز رابطه پدران با فرزندان نامشخص است؛ و همان طورى که کمونیسم جنسى نتوانست براى خود جا باز کند، چندشوهرى نیز نتوانست مورد پذیرش یک اجتماع واقعى بوده باشد، زیرا ... زندگى خانوادگى و تأسیس آشیانه براى نسل آینده و ارتباط قطعى میان نسل گذشته و آینده، خواسته غریزه طبیعت بشر است.(مرتضی مطهری، مجموعه آثار، ج ۱۹، ص ۳۰۲)
و بیشترین آسیب از چند شوهری به زن باز می گردد. چون اگر ارتباط فرزند با پدرش روشن نباشد و مرد غیرتی نسبت به زن نداشته باشد، هرگز توجه لازم به زن و حمایت از او را به عهده نمی گیرد. همانگونه که در رابطه یک زن روسپی با مردان روشن است که هرگز مردان مرتبط با زن روسپی، نسبت به او غیرتی ندارند تا بخواهند به خاطر آن از زن حمایت کنند. و با توجه به اینکه زن خواستار حمایت و محبت مرد می باشد، از این امر متنفر بوده همان گونه که از روسپی گری متنفر است.
تاثیر چند شوهری در نوع رابطه زن و مرد علاوه بر اینکه، در روابط روسپیان مشخص است، بعضی از گزارش های تاریخی نیز این امر را ثابت می کند.
(ابوالظهیرالحسن) مىنویسد: «در سواحل مالابار قبیلهاى به نام قبیله «نائیر» زندگى مىکنند. مردان این قبیله نمىتوانند بیش از یک زن بگیرند، در صورتى که زنان آنها مىتوانند شوهرهاى متعددى انتخاب کنند. به عقیده من علت وضع این قانون این است که مردان قبیله نائیر سلحشورترین قبایل مىباشند و به واسطه اصالتى که دارند حرفه جنگ با آنهاست، و همان طورى که ما در اروپا سربازان را از ازدواج منع مىکنیم تا علایق زناشویى مانع از انجام حرفه سربازى آنها نشود، قبایل مالابار هم سعى کردهاند حتى المقدور مردان قبیله نائیر را از علایق خانوادگى معاف دارند. و چون به واسطه گرمى آب و هوا ممکن نمى شد مطلقاً آنان را از ازدواج ممانعت کنند، لذا مقرر داشتهاند چند مرد داراى یک زن باشند تا علاقه خانوادگى آنها سست باشد و مانع انجام حرفه جنگى آنها نشود.» (مرتضی مطهری، مجموعه آثار، ج ۱۹، ص ۳۰۲)
پس با توجه به تفاوت های بین زن و مرد، اگر چه در مواردی می توان چند زوجه را برای یک مرد، پذیرفت؛ اما هرگز نمی توان چند شوهر را برای یک زن پذیرفت. چون آسیب های این امری به حدی است که نمی توان به سراغ آن رفت.
منبع: www.soalcity.ir