جمعه، 21 خرداد 1400
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

اهمیت رعایت اخلاق در انتخابات

پرسش :

رهبر معظم انقلاب در سخنرانی اخیر خود در ۱۴ خرداد امسال (1400) بار دیگر بر لزوم رعایت اخلاق و حفظ حرمت و احترام انسان‌ها تأکید کردند؛ به نظر شما، رعایت اخلاق در حوزه‌ی انتخابات چه اهمیتی دارد؟


پاسخ :
پاسخ از حجت‌ الاسلام دکتر حمید پارسانیا، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی:
متأسفانه یکی از مسائلی که در فضای انتخاباتی اوج می‌گیرد، مسائل اخلاقی است. از همان اوّلی که نامزد اعلان هویت می‌کند، کنایه‌ و تعریض به دیگران را آغاز می‌کند.

خب، نامزد از خودش بگوید! این حربه‌ها هیچ‌کدام اخلاقی نیست و نباید برای تثبیت موقعیت خودش از قدح دیگران شروع کند، بلکه نامزذها باید از جهت ایجابی برنامه های خودشان را بیان کنند. این جهت ایجابی پیام خودش را می‌رساند و مردم ادراک دارند و می‌فهمند.

اینکه انسان با تعریض و حمله‌ به دیگران موقعیتش را تثبیت کند و خودش را برتر جلوه دهد، صحیح نیست به خصوص اینکه اینجا تنها حمله‌ی به دیگران نیست، گاهی اوقات‌ حمله به ظرفیت‌ها و تلاش‌هایی است که جامعه در یک مقطع طولانی انجام داده است.

به نظرم خوب است که یک منشور اخلاقی نسبت به رفتارهای انتخاباتی تدوین شود تا  فرهنگ عمومی جامعه رشد و توسعه پیدا کند.

امّا یکی از مواردی که مقام معظم رهبری در این نوع مواجهات در آستانه انتخابات احساس کردند، شایعات و دروغ‌هایی است که به برخی از افرادی که صلاحیتشان احراز نشد،‌ نسبت داده شد.

احراز صلاحیت‌شدن غیر از احراز عدم‌ صلاحیت است و آسیب‌پذیری آن خیلی زیاد است. خیلی موارد می‌تواند این احراز را متزلزل کند. اگر شایعات و دروغ‌ها عامدانه باشد، یک مسئولیتی دارد. اگر هم عامدانه نباشد و در اثر قصور باشد، باز هم یک حقی تضییع می‌شود که لازم است حقوق انسان‌ها را رعایت کنیم.

​​​​​​​منبع: khamenei.ir


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.