سه‌شنبه، 25 خرداد 1400
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

چرا شرکت در انتخابات مهم است؟

پرسش :

ضرورت و اهمیت شرکت در انتخابات مبتنی بر چه پشتوانه عقلی و منطقی است؟


پاسخ :
در آستانه هر انتخابات با تبلیغات گسترده رسانه ای دشمنان برای مأیوس کردن مردم از شرکت در انتخابات از یکسو و وجود برخی عوامل مأیوس کننده در داخل همچون برخی وعده های عمل نشده، مشکلات اقتصادی و عملکرد ضعیف برخی مسئولان از سوی دیگر، شاهد تشکیک ها و ابهاماتی در ضرورت شرکت در انتخابات و بی اثر بودن آن هستیم که این مسأله در این دوره به دلیل ضعف عملکردی دولت و تحقق پیدا نکردن مطالبات به حق مردم، نمود بیشتری پیدا کرده است. از این رو بازخوانی دلایل اهمیت شرکت در انتخابات و تأثیر آن می تواند راهگشا باشد.

ضرورت و اهمیت شرکت در انتخابات مبتنی بر پشتوانه عقلی و منطقی روشنی است که به مهمترین محورهای آن اشاره می کنیم.
 

اهمیت دادن به سرنوشت کشور و اعمال حق مشارکت سیاسی

انتخابات نشانه اهمیت دادن به سرنوشت کشور و حق مشارکت در اداره کشور و مظهر مردم سالاری است. اهمیت دادن نسبت به سرنوشت کشور و دفاع از حق مشارکت خود و حل مشکلات ایجاب می کند که در انتخابات شرکت کنیم، نمی توان مدعی علاقه به کشور و وطن بود، امّا نسبت به آینده آن بی تفاوت بود؟ نمی توان از مردم سالاری و حق مردم سخن گفت، اما از آن استفاده نکرد و بعد نسبت به نادیده گرفتن حقوق خود معترض شد؟ اگر ما خود برای حق خودمان احترام و اهمیت قائل نشویم و نسبت به آن کوتاهی کنیم، چطور انتظار داریم که دیگران به حقوق ما اهمیت دهند؟ اگر امروز در انتخابات حضور پیدا نکنیم، آیا می توانیم فردا از حقوق خود دفاع کنیم؟ به ما نخواهند گفت اگر آینده و سرنوشت کشور و حق خود برای شما اهمیت داشت، چرا از این حق در زمان لازم در راستای تغییر و تحول استفاده نکردید؟

شرکت در انتخابات تنها یک وظیفه و تکلیف اجتماعی نیست، بلکه مشارکت در انتخابات و تعیین سرنوشت در یک حق است و ویژگی هر حقّی این است که صاحب حق باید از آن دفاع کرده و در پی احقاق و استیفای آن باشد، حضور و مشارکت در انتخابات گامی در راستای مطالبه و دفاع از حقّ مسلّمی است که هر ایرانی فارغ از هر دین و اعتقادی حتی اگر تعلق خاطری به نظام نداشته باشد، نسبت به سرنوشت کشور داراست، بدیهی است حساب عده معدودی که دم از وطن پرستی می زنند، امّا در مواقع لزوم در عمل خلاف آن را نشان می دهد، از حساب توده مردم که نشان داده اند با وجود همه مشکلات و کمبودها و فشارها در همه صحنه های دفاع از کشور حضور آگاهانه داشته، جداست.

عده معدودی به دلیل اعتقاد نداشتن به نظام، شرکت در انتخابات را موجب تقویت نظام دانسته از آن رو در انتخابات شرکت نمی کنند و ممکن است دیگران را نیز به عدم حضور در انتخابات ترغیب نمایند، این افراد که برای آینده و سرنوشت کشور اهمیتی قائل نیستند و برای آنها مهم نیست که دیگران برای سرنوشت کشور ما تصمیم بگیرند و یا به دلیل ضدیت با دین و ارزش های اسلامی، مخالف نظام هستند، مخاطب ما نیستند و آنها را به وجدان خود ارجاع می دهیم که چگونه خود را ایرانی می دانند، امّا برای آینده کشورشان اهمیتی قائل نیستند؟

روی سخن با کسانی است که شاید معتقد به نظام نباشند، امّا برای ایران و ایرانی اهمیت و ارزش قائل هستند، آیا با حاضر نشدن در انتخابات تغییر مثبتی به نفع کشور و مردم رقم خواهد خورد؟ کسی که برای کشور و آینده آن اهمیت قائل است، نمی تواند نسبت به انتخابات بی تفاوت باشد، مگر نه اینکه ما باید خود برای آینده کشور تصمیم بگیریم آیا خواهیم پذیرفت که دیگران برای ما تصمیم گیری کند یا سرنوشت کشور را به دیگران بسپاریم؟! حضور پیدا نکردن در انتخابات به معنای خالی کردن صحنه به نفع بدخواهان و دشمنان نظام بوده و نتیجه آن انگیزه بخشیدن به دشمن، به طمع انداختن و جری نمودن آنان در دشمنی با ما خواهد بود.

امروز شاهدیم که چگونه قدرتهای غربی در برابر حق طبیعی کشورمان در برخورداری از فناوری صلح آمیز هسته ای با وجود همه اقدامات اعتماد ساز، ایستادگی نموده و کارشکنی می کنند و حتی به برجامی که حاصل مذاکرات طولانی در این زمینه است، پایبند نبوده و به تعهدات خود عمل نکردند، روشن است که حضور پر شور مردم در انتخابات این پیام روشن را  برای این کشورها خواهد داشت که مردم پای منافع و حقوق خود ایستاده اند و فشارها و تهدیدها نمی تواند آنها را از صحنه خارج نماید و حضور و مشارکت چشمگیر مردم در انتخابات موجب تجدید نظر آنان در سیاست های خصمانه  خود خواهد شد.
 

نقش آفرینی در تحولات و حل مشکلات کشور

اگر کسی از وضعیت کنونی ناراحت است وخواهان تغییر و تحول در آن است، باید بداند که با شرکت نکردن در انتخابات مشکلی حل نخواهد شد، به هر حال چه ما در انتخابات شرکت کنیم و چه نکنیم، چه با مشارکت بالا و چه پایین انتخابات برگزار خواهد شد و مسئولان کشور مشخص خواهند شد و رأی و تصمیم و نظرشان به صورت مستقیم و غیر مستقیم تک تک افراد جامعه را تحت تاثیر خویش قرار خواهد داد. اگر ما برای خود تصمیم نگیریم، دیگران برای ما تصمیم خواهند گرفت.

از این رو بهترین راهکار این است که با مشارکت فعالانه از یک سو و انتخاب ناشی از بصیرت و آگاهی و نه از روی احساسات و علایق حزبی و وابستگی جناحی از سوی دیگر،  بهترین گزینه ها انتخاب شوند تا در نهایت افراد و نهادهای قوی و کارآمدی که دغدغه اصلی شان حل مشکلات مردم باشد، شکل گیرد، پس اگر خواهان تغییر در وضعیت کشور و حل مشکلات هستیم باید در این زمینه به نقش خود عمل کنیم و بعد مطالبه گری داشته باشیم، این سنت الهی است که هر تغییری نیازمند حرکت و تلاش است، «إِنَّ اللَّهَ لَا یُغَیِّرُ مَا بِقَوْمٍ حَتَّى یُغَیِّرُوا مَا بِأَنْفُسِهِمْ[1]؛ خداوند سرنوشت هیچ قوم (و ملّتی) را تغییر نمی‌دهد مگر آنکه آنان آنچه را در خودشان است تغییر دهند».

بر این اساس، تغییر و اصلاح نابسامانی ها و حل مشکلات نیازمند عمل و تلاش است و نقش و عمل مردم در این زمینه با مشارکت و انتخاب صحیح تحقق پیدا می کند و زمینه ساز روی کار آمدن افراد توانمند و کارآمد و تغییر وضعیت موجود خواهد شد.

مگر نه این است که مشکلات کشور باید توسط خود ما حل شود، آیا این راهی به جز انتخاب افراد کارآمد و شایسته دارد؟  آیا انتظار داریم کسانی از بیرون کشور بیایند و مشکلات را حل کنند؟

وجود مشکلات و عملکرد ضعیف مسئولان نه تنها نباید موجب کاهش انگیزه برای حضور و مشارکت در انتخابات شود، بلکه باید انگیزه تغییر وضعیت موجود را در افراد بیشتر کند تا وضعیت به وجود آمده را اصلاح نمایند، جریان انقلابی و همه دلسوزان کشور باید امید و انگیزه لازم را به مردم بدهند که راه حل منطقی حل مشکلات کشور، حضور پرشور آنان در انتخابات و انتخاب یک دولت کارآمد، ارزشی و انقلابی است که بتواند با اتکار به ظرفیت های فراوان کشور و با عزم جهادی و روحیه انقلابی مشکلات را برطرف نماید. مقام معظم رهبری فرمودند: « ما ...[در کشور] مشکلاتی داریم. ما مشکلات را باید مقایسه کنیم با نقاط مثبتی که الان در ما هست... دشمنان در تبلیغاتشان سعی می کنند سایه‌ یأس و ناامیدی و بحران را بیندازند بر روی حوادث کشور، مشکلات کوچک را چند برابر بزرگ کنند؛ مشکلاتی که وجود ندارد، بیخود ملت را، کشور را متهم به آن کنند؛ آینده را تاریک نشان دهند، ملت را ناامید کنند؛ هدف دشمن این است. این ناامیدی از نظر آنها مقدمه‌ای است برای از رونق انداختن انتخابات، شما باید بعکس عمل کنید. عزیزان! جوانان! مسئولان! مبلّغان! کسانی که عرصه‌ سخن گفتن با مردم در مقابل شما است! شما باید به عکس عمل کنید؛ به مردم امید دهید. این امید، امید واهی نیست؛ امید واقعی است ».[2]
 

حفظ و تقویت امنیت و اقتدار کشور

برای امنیت امروز کشور مجاهدت ها، تلاش ها و ایثارهای فراوانی شده است و جوان های عزیزی جان خود را فدا کرده اند که نمی توان به سادگی آن را نادیده گرفت و نسبت به آن بی تفاوت بود. اگر آن عزیزان با جان و ایثار خود، امنیت کشور را حفظ کردند، پاسداشت و قدر دانی از این ایثار و مجاهدت ایجاب می کند که ما نیز سهم خود را نسبت به امنیت کشور ادا کنیم؛ یکی از جلوه های آن حضور و مشارکت در انتخابات است که نماد اقتدار ملی و تقویت کشور است. از نتایج حضور و مشارکت مردم در انتخابات و بالا رفتن جنبه مقبولیت نظام این است که دشمنان را مأیوس نموده و از حجم توطئه های آنان می کاهد و انگیزه و جرأت پیگیری دشمنی را از آنها خواهد گرفت.  انتخابات مظهر قدرت یک کشور است و کشوری که از این پشتوانه برخوردار باشد در عرصه بین المللی به عنوانی کشوری قدرتمند شناخته می شود، هر چند در ظاهر به آن اعتراف نکنند و  این مسأله در معادلات سایر کشورها با آن تأثیر گذار خواهد بود.

هر چه میزان مشارکت مردمی در انتخابات بالاتر باشد زمینه مداخله دشمنان نیز کمتر خواهد شد و این مطلبی است که حتی بدخواهان نظام نیز بدان اعتراف واذعان دارند؛ چنانکه یکی از عناصر مخالف نظام در برنامه ای در شبکه بی بی فارسی از مردم ایران درخواست کرد که یا در انتخابات مشارکت نکنند و یا اگر مشارکت هم کردند در خیابان ها به ابراز شادمانی نپردازند؛ چرا که اگر چنین اتفاقی رخ دهد، آنان در زمینه لابی کردن با کشورهای بیگانه برای تعیین نمانیده ویژه برای بررسی مسائل حقوق بشری در ایران دچار مشکل خواهند شد؛ چرا که وقتی مشارکت مردم در انتخابات بالا باشد و مستندات آن نیز توسط نمایندگان جمهوری اسلامی ایران در مجامع بین المللی پخش شود کشورهای دیگر به ویژه کشورهای غیر غربی تمایل چندانی برای همراهی با کشورهای غربی به منظور تحت فشار قرار دادن جمهوری اسلامی ایران در امور حقوق بشری از خود نشان نمی دهند.[3]

شرکت پرشکوه مردم در انتخابات عامل حفظ کشور و مصونیت آفرین در برابر توطئه ها و آسیب های  پیش رو خواهد بود. همانگونه که مقام معظم رهبری فرمودند:«حضور شما[مردم] در پای صندوقهای رأی بارزترین مظهر حضور مردمی است و این پشتوانه انقلاب و کشور است. کسانی که با اخبار سروکار دارند، می بینند که مراکز سیاسی دنیا از گوشه و کنار سر بلند می کنند و می گویند ما نگران انتخابات ایران هستیم و مسائل انتخابات ایران را پیگیری می کنیم؛ این به همین خاطر است. نگاه می کنند تا ببینند آیا مردم در صحنه حضور دارند یا نه؛ اگر دارند، مثل گذشته نمی شود با این نظام کاری کرد؛ اگر حضور مردم ضعیف شود، آن وقت استنتاج می کنند که بین مردم و نظام فاصله افتاده است؛ در این صورت راه را برای دخالت و سلطه و پنجه انداختنِ دوباره بر کشور هموار می بینند؛ از این جهت متوجّه انتخاباتند. پس اهمیت اوّلِ انتخابات به‌خاطر این است که انتخابات سنگر کشور است؛ حضور مردم در پای صندوقهای رأی، مصون‌ساز سرنوشت ملت و مردم است و دشمن را از تعرّض و تجاوز و پُررویىِ بیشتر باز می دارد ».[4]

همچنین فرمودند: «حضور حداکثری در انتخابات به دلیل نمایش اقتدار ملی و پشتوانه عظیم مردمی، خنثی کننده بسیاری از توطئه ها و زمینه ساز حل مشکلات کشور است... انتخاب حداکثری تضمین کننده امنیت، اقتدار و مصونیت کشور و مأیوس کننده دشمنان است و ضامن آینده کشور است. روشن است که اگر امنیت و اقتدار کشور و پشتوانه مردمی نظام ضعیف شود، دشمنان امید بیشتری برای ضربه زدن به نظام خواهند داشت. یک عدّه‌ای کمین کرده‌اند که با عدم ورود مردم در عرصه‌ انتخابات یا با تحریم انتخابات یا با سست‌کردنِ انتخابات... یک مچ‌گیری از نظام جمهوری اسلامی بکنند؛ یک عدّه‌ای کمین کرده‌اند. ملّت در مقابل این کمین‌کرده‌های نابکار، کارآمدیِ خودش را نشان داده است، امروز هم نشان خواهد داد. این حرف اوّل من و مهم‌ترین حرف من در همه‌ دوره‌ها انتخابات بوده است، الان هم هست: شرکت همگانی و بانشاط مردم. »[5]

اگر به دنبال رشد و رونق اقتصادی هم باشیم، باید بدانیم که رونق اقتصادی در هر کشوری به مؤلفه های مختلفی بستگی دارد که در رأس آنها امنیت است زیرا در پرتو امنیت، بستر و زمینه رشد اقتصادی فراهم خواهد شد و امکان سرمایه گذاری و جذب سرمایه های لازم ایجاد می شود، از این جهت انتخابات در مسائل مختلف کشور تأثیرگذار است.

مقام معظم رهبری هم چنین فرمودند: «ملت عزیز ما در همه‌ نقاط کشور این را بدانند؛ حضور گسترده‌ آنها در پای صندوق رأی، در آینده‌ کشور تأثیر دارد؛ در امنیت، در استقلال، در ثروت ملی، در اقتصاد، در همه‌ مسائل مهم کشور تأثیر می گذارد».[6]
 

انتخابات زمینه ساز تحول و تغییرات مثبت در اداره کشور

گاهی شنیده می شود که برخی می گویند هر کسی که روی کار بیاید، تفاوتی نخواهد داشت و  تغییری در روند کشور و وضعیت ما ایجاد نمی شود، سؤال اینجاست؛ آیا در همه دوره های انتخابات مردم بهترین ها را انتخاب کرده اند و  نتیجه ای به دست نیاورده اند که نسبت به انتخابات مأیوس شوند، یا آنکه تحت تأثیر برخی عوامل و وعده و وعیدها و به هر دلیل افرادی را برگزیده اند که از توانمندی لازم برای انجام این مسئولیت سنگین برخوردار نبوده اند. 

بخش عمده ای از مشکلات اقتصادی امروز کشور به انتخاب خود ما باز می گردد و  ناشی از عملکرد مسئولان، ضعف برنامه ریزی، ضعفهای مدیریتی، نگاه نادرست در مدیریت اقتصادی و چشم دوختن به بیرون کشور و شبفتگی نسبت به الگوهای غربی و تلاش برای نسخه برداری از آن و استفاده نکردن از ظرفیت های داخلی کشور و ضعف روحیه انقلابی و جهادی است.

مردم نمی توانند نسبت به مبارزه با فساد و حل مشکلات کشور و پیشرفت اقتصادی و... دغدغه و مطالبه داشته باشند، امّا در هنگام انتخابات معیارهای دیگری را در نظر بگیرند و یا افرادی را انتخاب کنند که یا چنین دغدغه هایی در آنها جدی نبوده و یا برنامه عملی مشخصی برای تحقق وعده های خود نداشته باشند.

مردم باید نسبت به این واقعیت آگاهی پیدا نمایند که نظام جمهوری اسلامی با وجود مشکلات و ضعف هایی مدیریتی و داخلی و دشمنی ها و کارشکنی های خارجی توانسته است در مسیر پیشرفت گام برداشته و به دستاوردهای ارزنده ای در عرصه های مختلف علمی؛ پزشکی، نانو، هوافضا، الکترونیک، هسته ای و دفاعی دست یابد و آن گاه اهمیت پیشرفت های به دست آمده بیشتر نمایان می شود که توجه داشته باشیم همه این پیشرفت ها با وجود تحریم ها، فشارها و مانع تراشیها به دست آمده است. بی تردید اگر همین نگاه و روحیه در عرصه اداره و مسائل اقتصادی و اجرایی کشور به کار گرفته شود، مشکلات کشور را حل و پیشرفت را برای کشور به ارمغان خواهد آورد و این جز با پشتیبانی و همراهی مردم و انتخاب صحیح آنها امکان پذیر نخواهد بود. مردم باید بدانند راه نجات و رفع مشکلات کشور از مسیر حضور در انتخابات می‌گذرد و با شرکت نکردن، هیچ مشکلی حل نمی‌شود. همانطور که مقام معظم رهبری فرمودند: « علاج دردهای مُزمن کشور در پر شور بودن انتخابات و حضور عمومی مردم و بعد، انتخاب اصلح و شخصیت مناسب در انتخابات ریاست جمهوری است ».[7]

پی‌نوشت‌ها:
[1]. سوره رعد، آیه 11
[2]. بیانات در دیدار اقشار مختلف مردم؛ 25 اردیبهشت 1392
[3]. دو «پیشنهاد تلخ» شیرین‌ عبادی برای مردم ایران؛ www.farsnews.ir/news/13941111000980
[4]. بیانات در خطبه های نماز جمعه،  24بهمن1382
[5]. بیانات در دیدار دست‌اندرکاران برگزاری انتخابات؛30دی1394
[6]. بیانات در دیدار زائران و مجاوران حرم مطهر رضوی؛1 فروردین1392
[7]. بیانات در دیدارتصویری جمعی از مردم آذربایجان شرقی؛ 29 بهمن1399

منبع: اندیشه قم


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.