جمعه، 28 خرداد 1400
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

مجری برگزاری انتخابات در ایران

پرسش :

مجری برگزاری انتخابات چه کسی است و آیا در شمارش آرا تقلب صورت می گیرد؟


پاسخ :
وزارت کشور مجری برگزاری انتخابات ریاست جمهوری است و زیر نظر هیئت اجرایی مرکزی انتخابات با ترکیب اعضای ذیل اقدام می نماید:
1- وزیرکشور (به عنوان رئیس هیئت)
۲- یکی از اعضای هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی با انتخاب مجلس (بدون حق رأی)
۳- دادستان کل کشور
۴- وزیر اطلاعات
۵- تعداد هفت نفر از شخصیت های دینی، سیاسی، فرهنگی و اجتماعی به عنوان معتمدان مردمی به ترتیب مقرر در تبصره های «1» و «۲» این ماده.
 
تبصره ۱:
وزیرکشور حداقل پنج ماه قبل از پایان دوره چهارساله ریاست جمهوری، سی نفر از شخصیت های مذهبی، سیاسی، فرهنگی و اجتماعی کشور را که دارای صلاحیت های مندرج در تبصره «٣» ماده (۳۹) این قانون باشند، به عنوان معتمد به هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات معرفی می نماید و با رعایت تبصره «۲» این ماده، پس از تأیید هیئت مرکزی نظارت، حداکثر ظرف یک هفته، جلسه ای با حضور حداقل دو سوم معتمدان مذکور تشکیل می دهد که ضمن آن هفت نفر معتمدان موضوع بند «۵» با رأی مخفی و اکثریت نسبی به عنوان عضو اصلی و چهار نفر عضو على البدل به ترتیب آرا انتخاب شوند.
 
تبصره ۲:
چنانچه هیئت مرکزی نظارت به هر دلیلی کل یا تعدادی از معتمدان پیشنهادی را تأیید ننمود، وزیرکشور موظف است به تعداد دو برابر موردنیاز، افراد واجد شرایط دیگری را به هیئت مرکزی نظارت پیشنهاد نماید. هیئت مرکزی نظارت حداکثر ظرف بیست وچهار ساعت نظر خود را کتبا اعلام می نماید. در هر صورت نظر هیئت مرکزی نظارت برای وزیرکشور لازم الاتباع است.
 
تبصره ۳:
هیچ یک از اعضای هیئت اجرایی مرکزی انتخابات نباید نامزد انتخابات ریاست جمهوری باشند.

منبع: شبکه روشنگران فرهنگی


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.