سه‌شنبه، 25 مهر 1402
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

شرایط لازم برای ظهور امام زمان علیه السلام

پرسش :

شرایط ظهور امام زمان (عجّل الله تعالی فرجه الشریف) چیست؟


پاسخ :
برای ظهور امام زمان (عجّل الله تعالی فرجه الشریف) سه چیز لازم است. در قرآن بیش از صد آیه داریم درباره این که اسلام دنیا را فرا می‌گیرد: (لِیظْهِرَهُ عَلَى الدِّینِ کُلِّهِ)(1) که کوچک‌ترین آن‌ها این آیه است که: یعنی اسلام دنیا را فرا می‌گیرد. برای این امر به سه چیز نیاز داریم:
 
1. وجود یک رهبر جهانی که حضرت مهدی (عجّل الله تعالی فرجه الشریف) است؛
2. قانون جهانی که قانون قرآن است؛
3. آمادگی جهانی که فعلاً وجود ندارد.

جامعه‌ای که منتظر مصلح است باید انسان‌های صالحی داشته باشد. نمی‌شود. انسان منتظر مصلح باشد؛ ولی خود صالح نباشد نمی‌توان صبر کرد تا امام زمان، خودش، بیاید و امور را اصلاح کند مثلاً ما منتظر خورشید هستیم؛ اما شب هم خودمان چراغ روشن می‌کنیم. هم منتظر امام باشیم و هم خودمان در زمینه انتظار و اصلاح امور تلاش کنیم.

بعضی فکر می‌کنند که اگر کسی قبل از قیام امام زمان (علیه السلام)، حرکت و یا نهضتی کند، اشتباه است. این روایات در مورد کسی است که قبل از قیام حضرت مهدی (عجّل الله تعالی فرجه الشریف)، قیام کند و مردم را به سوی خودش دعوت کند؛ در این صورت قیامش باطل و خودش نیز طاغوت است؛ اما اگر کسی قیام کند تا زمینه برای حضرت مهدی فراهم شود، این قیام باطل نیست.

ما در قرآن داریم که با ظالم مبارزه کن؛ اگر این طور باشد پس احادیث مربوط به قیام علیه ظلم باطل می‌شود؟ نمی‌توان پشت این تفکر مخفی شد که امام خودش می‌آید و همه‌ی امور را درست می‌کند؛ پس این همه آیات درباره‌ی دفاع از مظلوم برای چیست؟ دفاع از مظلوم، در دهان ظلم کوبیدن، نهی از منکر، اجرای حدود اسلامی، دفاع؛ مگر می‌توان قرآن را تعطیل کرد، تا خود آقا بیاید.

اگر حدیثی دیدید که می‌گوید: تکان نخورید؛ آقا می‌آید و همه چیز را درست می‌کند، بدانید که این حدیث را باید به دیوار کوبید؛ چون این حدیث با آیات قرآن یکسان نیست. قرآن تأکید می‌کند: «با ظالم بجنگ و از مظلوم حمایت کن.» بدون شک برخی افراد وسردمداران طاغوتی می‌خواستند مردم را برده خودشان کنند.

بنابراین به عده‌ای وابسته به دربار طاغوت پول می‌دادند تا این حدیث‌های جعلی به دروغ را بسازند. حدیث داریم که می‌گوید: از امیر اطاعت کن، گر چه معصیت کرده باشد! نمی‌توانم بگویم منبع این احادیث در چه کتابی است این حدیث‌ها را باید آتش زد. بنابر احادیث مستند و معتبر اسلامی باید حدیثی را که ضد قرآن است به دیوار کوبید و مغز کسی را هم که آن حدیث را گفته، می‌توان به دیوار زد.

با کدام عقل سلیم باید باور کرد که قبل از قیام مهدی نباید قیام کنیم و بگذاریم امیر و حکومت طاغوت هر کاری می‌خواهد، انجام دهد! قرآن می‌کوید: (لاَ تُطِعْ مِنْهُمْ آثِماً أَوْ کَفُوراً)؛(2) از کسی که گناه می‌کند، اطاعت نکن!»

وقتی قرآن می‌گوید: از آدم فاسد اطاعت نکن و در حدیث جعلی آمده است که اطاعت بکن؛ بنابراین باید این حدیث‌ها را به دیوار کوبید و از بین برد.

مؤید این مطلب قیام زید است. زید، پسر امام سجاد (علیه السلام) قیام کرد و امامان ما نیز از او حمایت کردند. گاهی ائمه خود، می‌فرمودند که برو با طاغوت بجنگ، خرج تو را می‌دهم؛ زیرا صلاح نیست که من بیایم. من وقتی می‌آیم باید حکومت حسابی تشکیل بدهم که آن شرایط آماده نیست؛ اما برای این که یک سیلی بزنیم، مثلاً تو جلو برو. بنابراین قیام قبل از ظهور می‌تواند خاستگاهی برای ظهور باشد و زمینه ظهور را فراهم کند.
 
پی‌نوشت‌ها:
1. سوره توبه (9)، آیه 33
2. سوره انسان (76)، آیه 24
 
منبع‌: جهت نما (چهل پرسش و پاسخ مهدوی)، محسن قرائتی، ناشر: انتشارات بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود (علیه‌ السلام)، چاپ دوم، تابستان 1393.


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.