پرسش :
اگر در عصری ، مسلمانان، به ولايت فقيه و منصوب بودن فقها از سوي امام(عج) معتقد نباشند ولی حكومت اسلامي تشكيل دهند، آيا اين حكومت شرعي است؟
پاسخ :
در صورت حضور فقيه جامع شرايط و صلاحيت وي براي رهبري، نپذيرفتن عمدي ولايت او گناه بزرگ است و همچنين اگر در اثر جهالت مقصّرانه، ولايت او را نپذيرند، معصيت كردهاند؛ ليكن اگر چه حاكمِ غير فقيه، اصل حكومت را غصب كرده است، ولي براي دفع هرج و مرج و پرهيز از زيانهاي اَفسد و بدتر حكومت غير ديني، واجب است كه با تصدي عدول مؤمنين، حكومت تشكيل شود. تذكر: پيش از تشكيل حكومت، لازم است مردم مسلمان به خطوط كلي حكومت اسلام و سهم مُؤثر ولايت فقيه و ساير عناصر محوري نظام اسلامي آشنا شوند؛ زيرا هم تعليم احكام اسلام لازم است و هم اجراي آن. بنابراين، جهل علمي يا جهالت علميِ برخي از مردم در برههاي از زمان، سبب تعطيلِ تعليم يا عُطْله اجراء نخواهد شد.
مأخذ: ( آیةالله جوادی آملی ، ولايت فقيه، ص 405)
در صورت حضور فقيه جامع شرايط و صلاحيت وي براي رهبري، نپذيرفتن عمدي ولايت او گناه بزرگ است و همچنين اگر در اثر جهالت مقصّرانه، ولايت او را نپذيرند، معصيت كردهاند؛ ليكن اگر چه حاكمِ غير فقيه، اصل حكومت را غصب كرده است، ولي براي دفع هرج و مرج و پرهيز از زيانهاي اَفسد و بدتر حكومت غير ديني، واجب است كه با تصدي عدول مؤمنين، حكومت تشكيل شود. تذكر: پيش از تشكيل حكومت، لازم است مردم مسلمان به خطوط كلي حكومت اسلام و سهم مُؤثر ولايت فقيه و ساير عناصر محوري نظام اسلامي آشنا شوند؛ زيرا هم تعليم احكام اسلام لازم است و هم اجراي آن. بنابراين، جهل علمي يا جهالت علميِ برخي از مردم در برههاي از زمان، سبب تعطيلِ تعليم يا عُطْله اجراء نخواهد شد.
مأخذ: ( آیةالله جوادی آملی ، ولايت فقيه، ص 405)