پرسش :
آيا مقوله سياست و تشكيل حكومت، امري عقلايي است كه دين آن را امضا كرده و يا امري تأسيسي و رهآورد خود دين است؟
پاسخ :
اصل حكومت، امري است عقلي كه ضرورت آن را عقل به خوبي ادراك ميكند و عقلاء نيز به استناد ضرورت عقلي، آن را ميپذيرند و چيزي كه برهان معتبر عقلي بر آن اقامه شود، حكم شرعي خواهد بود از سوي ديگر، دليل نقلي نيز آن را امضا نموده، شرايط و اوصاف لازم را به صورت تفصيلي بازگو ميكند و تعيين حاكم نيز بر اساس شواهد عقلي و نقلي، به عهده خداوند است.
مأخذ: ( آیةالله جوادی آملی ، ولايت فقيه، ص 333)
اصل حكومت، امري است عقلي كه ضرورت آن را عقل به خوبي ادراك ميكند و عقلاء نيز به استناد ضرورت عقلي، آن را ميپذيرند و چيزي كه برهان معتبر عقلي بر آن اقامه شود، حكم شرعي خواهد بود از سوي ديگر، دليل نقلي نيز آن را امضا نموده، شرايط و اوصاف لازم را به صورت تفصيلي بازگو ميكند و تعيين حاكم نيز بر اساس شواهد عقلي و نقلي، به عهده خداوند است.
مأخذ: ( آیةالله جوادی آملی ، ولايت فقيه، ص 333)