پرسش :
ائمه عليهمالسّلام از اصلاب شامخه و ارحام مطهرهاند، ولی دو فرد از ائمه ما از مادران غيرمسلمان بودند، يكى دختر يزدگرد ساسانى و ديگرى فرزند پادشاه روم. گرچه در هنگام زوجيت در لباس اسلام بودند ولى كلمهٔ أرحام جمع است كه به رحم قبل از مادر امام (ع) هم اطلاق مىشود. آيا اين روايت ضعيف است، در صورت صحت، آيا اطلاق طهارت بر ارحام غيرمسلمان جايز است؟
پاسخ :
نياكان پدرى و مادرى اهلبيت عصمت و طهارت يعنى معصومين (عليهمالسّلام) از طهارت توحيد برخوردار بوده و از لوث شرك مصون بودهاند، و هر كدام از پدران و مادران در هر عصرى كه بسر مىبردند بنابر دين توحيدى همان زمان موحّد بودند و به صرف دسترسى به اسلام ناب به دين حنيف و شريف رسول اكرم (صلّىاللهعليهوآله) مشرف مىشدند، و هيچگاه برخلاف حجّت و تكليف و اصل عمل نمىكردند.
آیةالله جوادى آملى 7 / 3 / 1374
نياكان پدرى و مادرى اهلبيت عصمت و طهارت يعنى معصومين (عليهمالسّلام) از طهارت توحيد برخوردار بوده و از لوث شرك مصون بودهاند، و هر كدام از پدران و مادران در هر عصرى كه بسر مىبردند بنابر دين توحيدى همان زمان موحّد بودند و به صرف دسترسى به اسلام ناب به دين حنيف و شريف رسول اكرم (صلّىاللهعليهوآله) مشرف مىشدند، و هيچگاه برخلاف حجّت و تكليف و اصل عمل نمىكردند.
آیةالله جوادى آملى 7 / 3 / 1374