پرسش :
آيا اين گفتة تورات كنوني كه لوط ـ ع ـ برادرزاده ابراهيم بود صحيح است؟
پاسخ :
آنچه در منابع اسلامي و غير اسلامي (تورات، ...) مسلّم است، اين است كه حضرت لوط با حضرت ابراهيم هم عصر بوده است.[1] در تبيين شخصيت او همين بس كه بسان ديگر پيامبران از حكمت و علم برخوردار و از بندگان صالح خدا بود.[2]
در تورات از حضرت لوط به عنوان برادر زاده حضرت ابراهيم ياد ميكند،[3] ولي در قرآن به اين موضوع اشاره نميكند و در منابع اسلامي هم تا آنجائيكه ما جستجو كرديم چيزي به اين صورت كه حضرت لوط برادر زاده ابراهيم بود يا نه، نيافتيم، يكي از نويسندگان در تفسير سوره انبياء آيه 71 ميگويد: لوط از بستگان حضرت ابراهيم بود و تصريح به برادرزادگي او نميكند.[4] ولي اين معنا بعيد نيست چون هر دو پيامبر هم عصر بودند و گويا حضرت ابراهيم بزرگ آنها بوده كه در اين هجرت او را همراه خود ميبرد و در ثاني خاندان نبوت از يك ريشه و شجره هستند. لذا از اين جهت بعيد نيست كه حضرت لوط برادر زاده حضرت ابراهيم باشد.
معرفي منابع جهت مطالعه بيشتر:
1. تفسير نمونه، آيت الله مكارم شيرازي.
2. تاريخ انبياء، آيت الله رسولي محلاتي.
3. منشور جاويد، ج 11، آيت الله سبحاني.
[1] . عنكبوت / 26، توبه / 70، نجم / 53، حاقه / 9.
[2] . انبياء / 74 ـ 75.
[3] . سفر پيدايش، ج14، ص 8 ـ 20.
[4] . سبحاني، جعفر، منشور جاويد، انتشارات مكتب اسلام، چاپ اول، ج 11، ص 258.
( اندیشه قم )
آنچه در منابع اسلامي و غير اسلامي (تورات، ...) مسلّم است، اين است كه حضرت لوط با حضرت ابراهيم هم عصر بوده است.[1] در تبيين شخصيت او همين بس كه بسان ديگر پيامبران از حكمت و علم برخوردار و از بندگان صالح خدا بود.[2]
در تورات از حضرت لوط به عنوان برادر زاده حضرت ابراهيم ياد ميكند،[3] ولي در قرآن به اين موضوع اشاره نميكند و در منابع اسلامي هم تا آنجائيكه ما جستجو كرديم چيزي به اين صورت كه حضرت لوط برادر زاده ابراهيم بود يا نه، نيافتيم، يكي از نويسندگان در تفسير سوره انبياء آيه 71 ميگويد: لوط از بستگان حضرت ابراهيم بود و تصريح به برادرزادگي او نميكند.[4] ولي اين معنا بعيد نيست چون هر دو پيامبر هم عصر بودند و گويا حضرت ابراهيم بزرگ آنها بوده كه در اين هجرت او را همراه خود ميبرد و در ثاني خاندان نبوت از يك ريشه و شجره هستند. لذا از اين جهت بعيد نيست كه حضرت لوط برادر زاده حضرت ابراهيم باشد.
معرفي منابع جهت مطالعه بيشتر:
1. تفسير نمونه، آيت الله مكارم شيرازي.
2. تاريخ انبياء، آيت الله رسولي محلاتي.
3. منشور جاويد، ج 11، آيت الله سبحاني.
[1] . عنكبوت / 26، توبه / 70، نجم / 53، حاقه / 9.
[2] . انبياء / 74 ـ 75.
[3] . سفر پيدايش، ج14، ص 8 ـ 20.
[4] . سبحاني، جعفر، منشور جاويد، انتشارات مكتب اسلام، چاپ اول، ج 11، ص 258.
( اندیشه قم )