چهارشنبه، 25 اسفند 1389
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

پرسش :

آیا امام زمان (عج) در زمان ظهور از امدادهای غیبی جهت غلبه بر دشمنان استفاده می‌کند؟


پاسخ :
شرح پرسش:
در روایت آمده كه امام زمان (عج) در زمان ظهور از میان ابرها عبور می‌كند و در جنگ‌ها در یک چشم به هم زدن سپاهیان دشمن را نابود می‌كند، آیا منظور از عبور حضرت از ابرها، هواپیما است؟ و در جنگ‌ها از سلاح‌های امروزی استفاده كرده و یا از سلاح‌های قدیمی مانند شمشیر، و آیا ممكن است در یک چشم به هم زدن دشمن را نابود كند؟

پاسخ:
در برخی از روایات مثل جنگ بصره و خلیج فارس در ظهور حضرت مهدی (عج) وارد شده است كه حضرت مهدی (عج) در هفت سراپرده از نور كه از آن به قبه‌های نور نیز تعبیر شده است، میان ابرها و آسمان وارد می‌شوند كه برخی از علما از آن تعبیر به اسكادران هواپیما و یا وسایلی شبیه آن كرده‌اند.[1]
در روایات دیگر وارد شده است كه یاران و سربازان حضرت مهدی (عج) از سه طریق در زمان ظهور در مكه جمع می‌شوند كه یک گروه از آن‌ها از طریق ابرها وارد می‌شوند.[2] كه ابرها را تعبیر به هواپیما كرده‌اند و اگر هم از آن به‌عنوان معجزه و كرامت یاد شده است بدین جهت می‌باشد كه در گذشته هواپیما نبوده است، در هر دو مورد كه اصطلاح ابر و آسمان وارد شده است. تعبیر به هواپیما شده است.
در رابطه با قسمت دیگر سؤال و سلاح مورد استفاده حضرت مهدی (عج) در جنگ‌ها، از مجموع روایات، احادیث و نظرات علما چنین استنباط می‌شود كه وارد شدن كلمه سیف (شمشیر) در روایات كه حضرت با شمشیر قیام می‌كند، بدین جهت است كه شمشیر نماد جنگ و جهاد و حاكی از این است كه حضرت مهدی (عج) به خاطر عالمگیر كردن اسلام و جلوگیری از بیدادگری و ظلم و تثبیت پایه‌های حكومت دینی ناچار از جنگ و جهاد بوده و جنگ جزء برنامه‌های رسمی حضرت می‌باشد.[3]
و آنچه از نظرات علما و اهل نظر فهمیده می‌شود این است كه حضرت در جنگ‌ها از سلاح‌های متداول استفاده خواهند كرد. و با استفاده از سربازان فداكار و وفادار، و سلاح‌های روز بر دشمنان خود غالب خواهند شد. هر چند بنابر تحولاتی كه ممكن است در آینده اتفاق بیفتد پیروزی حضرت با شمشیر نیز دور از ذهن نبوده و عملی است چرا كه ممكن است در آینده توازن قدرت به نفع حضرت و لشگریان ایشان باشد. و بشر از جهل و عناد و عصبیت بیرون آمده و از تولید سلاح‌های اتمی و پیشرفته دست بردارند و یا كسی نباشد از این سلاح‌ها استفاده بكند. و یا كسی در دنیا نباشد كه طرز استفاده از این سلاح‌ها آشنایی داشته باشد پس در این صورت پیروزی حضرت با شمشیر هم عملی می‌شود به هر حال آنچه مسلم است حضرت در جنگ‌ها و برنامه‌های خود سیر طبیعی را می‌پیمایند و هر سلاحی كه در هنگام ظهور متداول باشد استفاده می‌كنند.
پس از ذكر موارد بالا به تبیین این نكته می‌پردازیم كه چگونه حضرت مهدی (عج) به یک چشم بر هم زدن دشمنان را نابود می‌كنند. اولاً حضرت در یک چشم به هم زدن دشمنان را نابود نمی‌كنند. ایشان بعد از تكمیل كادر حكومتی خویش یعنی 313 نفر و تشكیل لشكری هزار نفری از مكه به سوی مدینه حركت می‌كنند و بعد از رسیدن به كوفه - مركز حكومت حضرت -، دست به كارهای بنیادی نظیر سر و ساماندادن به اوضاع دولت جدید و تثبیت پایه‌های حكومت و ایجاد امنیت در مرزها و بعد از این اقدامات بسیج عمومی داده و به ساز و برگ نظامی روی می‌آورند.[4] و حتی در جنگ با یهود برای آزادسازی قدس لشكر حضرت را از 12 هزار نفر تا 36 هزار نفر ذكر كرده‌اند.[5] حال اگر نابودی دشمنان با یک چشم برهم زدن باشد نیازی به این مقدمات و آماده سازی لشكر و ارتش كه همه آن‌ها همچون شیران روز و زاهدان شب و ازكوه استوارتر، گرداگرد حضرت در حركت هستند،[6] نبود. ممكن است حضرت در بعضی جنگ‌ها از امدادهای غیبی بهره بجویند. ولی جنگ حضرت و حكومت ایشان باید سیر طبیعی خود را بپیماید مثل جنگ‌های دوره پیامبر اکرم (ص)، كه در بعضی از موارد از امدادهای الهی و غیبی نیز استفاده می كرده است. و اگر حضرت مهدی (عج) از معجزات و امدادهای الهی بهره می‌گیرند فقط در بعضی موارد نادر و آن هم در خیلی موارد جهت زمینه سازی و تقویت روحیه مسلمانان و تزلزل در روحیه دشمن می‌باشد. مثل فرو رفتن سفیانی و لشكریانش در بیابان بین مكه و مدینه كه موجب تقویت روحیه مسلمانان مدینه می‌شود. و ظهور حضرت مسیح و زنده شدن اصحاب كهف و پیدا شدن صندوق مقدس حاوی كتب اصیل انجیل و تورات كه سبب تزلزل در روحیه مسیحیت و غربی‌ها و گرایش آنها به اسلام خواهد شد.[7]
در سایر موارد به خصوص در جنگ‌ها، حضرت از ابزار و لوازم طبیعی استفاده می‌كنند. پس این سؤال پیش می‌آید كه چگونه حضرت به نیروهای غرب و مسیحی و یهودی در یک كمله دشمنان با این توازنی كه امروز ما می‌بینیم و اكثریت جهان با آنهاست، پیروز می‌شوند. علاوه بر این كه ممكن است حضرت از امدادهای غیبی و از قدرت تكوینی خویش استفاده بكنند و بهره بگیرند ولی موارد زیر در پیروزی حضرت نقش مهمی را ایفا می‌كنند و سبب پیروزی حضرت می شوند:
1. پیروزی‌های حضرت در حجاز، عراق و همسویی و موج خروشان ملت‌های مسلمان به سوی حضرت مهدی (عج) حالتی از نگرانی و تردید در غربی‌ها ایجاد می‌كند.
2. ظهور حضرت مسیح و تبلیغات ایشان در كشورهای مسیحی به نفع دولت كریمه حضرت مهدی (عج).
3. استدلال مسلمانان با استناد به تورات و انجیل اصل.
4. تأثیر معجزات و امدادهای غیبی، غربی‌ها را در استفاده از سلاح‌های پیشرفته دچار شک و تردید می‌كند به خصوص قرار خواهد داد و پیمانی كه مدتی بین غربی‌ها و مسلمانان بسته می‌شود[8] و بعد مجبور به پیمان شكنی می‌شوند كه خصلت ظلم و تعددی و درنده خویی آن‌ها را رو می‌كند. مثل پیمان حدیبیه بین مسلمانان و قریش.
با توجه به موارد بالا و تجربه تاریخی كه در تاریخ به وقوع پیوسته است پیروزی حضرت را دور از دسترس نمی‌كند، به خصوص با پیشرفتی كه در علم و صنعت و تكنولوژی در عصر حضرت مهدی (عج) و دولت كریمه ایشان ایجاد خواهد شد. نمونه بارز آن، پیروزی مسلمانان، در صدر اسلام می‌باشد كه در عرض پنجاه سال چنان پایه‌های خود را محكم كرده و بر امپراطوری روم و ایران غالب شدند كه می‌تواند پیروزی حضرت مهدی (عج) را تقویت كرده و در ذهن ما دور از دسترس نكند و پیروزی‌های حضرت یک شب و در یک چشم به هم زدن نمی‌باشد. بلكه با برنامه‌ریزی، هدایت و راهنمایی‌های حضرت مهدی (عج) و نیروهای وفادار و ایثارگر، عملی می‌شود، امید است كه روزی شاهد احتراز پرچم اسلام بر بام جهان باشیم.

منابع جهت مطالعه بیشتر:
1. امامت و مهدویت، آیت الله صافی گلپایگانی.
2. دادگستر جهان، آیت الله امینی.
3.عصرالظهور، علی كورانی، ترجمه عباس جلالی.
4. چشم اندازی بر حكومت حضرت مهدی (عج)، نجم الدین طبسی.

پی‌نوشت‌ها:
[1]. صافی، لطف الله، امامت و مهدویت، انتشارات حضرت معصومه، چاپ اول، 1377، ج3، ص 20.
[2]. كورانی،‌علی، عصرالظهور، مترجم عباس جلالی، چاپ مركز نشر سازمان تبلیغات، چاپ دوم، 1371، ص 306.
[3]. امامت و مهدویت، ج 3، ص 21.
[4]. كورانی،‌ علی، عصرالظهور، ص 302 ؛ محمد بن ابراهیم نعمانی، كتاب الغیبه، تحقیق علی اكبر عفاوی، مكتبه الصدوق، ص 122.
[5]. كورانی،‌ علی، عصرالظهور، ص 304 ؛ علامه مجلسی، بحارالانوار، مؤسسه الوفاء، لبنان، دوم 1403 ه.ق، ج 52، ص 370.
[6]. كورانی،‌ علی، عصر الظهور، ص 304 ؛ شیخ مفید، الارشاد، اسلامیه، سوم 1376، ص 700.
[7]. بحارالانوار، ج 52، ص 370.
[8]. كورانی،‌ علی، عصرالظهور، ص 307.


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.