چهارشنبه، 25 اسفند 1389
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

پرسش :

چرا در ايران كه داراي حكومت جمهوري اسلامي است فساد پنهاني وجود دارد؟


پاسخ :
دربارة سؤال فوق بايد گفت كه اين سؤال به دو امر اشاره دارد:
1. وجود فساد پنهاني در حكومت جمهوري اسلامي، 2. انتخاب افراد ظاهر الصلاح در پست‎هاي حساس و ممانعت از ورود افراد با ظاهري شيك در مسئوليت‎هاي مهم. اما درباره مسئله اول، بايد گفت كه هيچ حكومتي نمي‎تواند ادعا كند كه فساد اداري درون آن وجود ندارد، زيرا براي تبعيت كامل افراد از قوانين و مقررات بايد شناخت كافي و اعتقاد قلبي به قوانين آن نظام در سطح بالايي در تمام كارگزاران و كارمندان، وجود داشته باشد. در حالي كه در حال حاضر چنين امري ممكن نيست و بشر به دليل وجود اميال و خواهش‎هاي نفساني ممكن است درصدد كسب مال و ثروت، و جاه و مقام از طريق غير مجاز و مشروع باشد كه منجر به بروز پديده فساد اقتصادي و يا مفاسد ديگر مي شود، زيرا از طرق معمول دستيابي به خواهش ها و خواسته ها دشوار و طولاني به نظر مي‎رسد و او عجله مي‎كند، همان طور كه خداوند متعال مي‎فرمايد: خلق الانسان من عجل ساوريكم آياتي فلا تستعجلون؛ انسان از عجله آفريده شده؛ ولي عجله نكنيد؛ بزودي آياتم را به شما نشان خواهم داد.[1]
از همين روي برخي مخفيانه قانون شكني، زد و بند، اختلاس، كلاه برداري، پرداخت رشوه و... مي‎كند، مثلاً مسئولين گمرك در مملكتي، براي ثروت اندوزي با گرفتن رشوه‎هاي كلان، مانع ورود و خروج كالاهاي ممنوعه نمي‎شوند، يا در انتخابات، افراد با زد و بند پنهاني با مقامات محلي، براي رسيدن به پست و مقام،‌آراء مردم را مخدوش مي‎كنند.
پس بايد با پيش زمينه هاي فساد و عوامل آن مقابله كرد و موفقيت هر حكومتي در اين زمينه منوط به عواملي، مانند: قدرت فرهنگ عمومي مقابله با فساد و انحرافات ابزار و نمادهاي كنترل و نظارت، سابقة حكومت در امر مقابله با مفاسد و استقرار امنيت و وجود حكومت مقتدر براي مقابله، مفاسد استقلال اقتصادي، سياسي و... آن ملت است، لذا مثلاً در جامعه‎اي كه دچار جنگ داخلي و آشوب است و از ابزار نظارت خوبي برخوردار نيست، نمي‎توان توقع داشت بتواند در راه مبارزه با فساد و كنترل آن موفقيت حاصل كند. از سوي ديگر آنچه كه امروزه مشاهده مي‎شود كه در برخي از جوامع، به خصوص در غرب، ميزان فساد اداري كم است، به خاطر نوع حكومت و ويژگي‎هاي فردي مسئولين آنها نيست بلكه علت مهم، كنترل فساد، نظارت و بازرسي دقيق از افراد و وجود استقلال اقتصادي و بنية مالي قوي كه غالباً، از راه استعمار ممالك ضعيف بدست آمده است، مي‎باشد. لذا نمي‎توان فساد را در چنين جوامعي با جوامع توسعه نيافته يا در حال توسعه مقايسه كرد. اما در حكومت جمهوري اسلامي ايران به دلايل چندي، مثل وجود عوامل خارجي، مانند: تهاجم و استعمار چندين سالة بيگانگان، جنگ تحميلي و تحريم‎هاي اقتصادي و عوامل داخلي، مثل: افراد سودجو و رانت‎خوار و ضعيف الاعتقاد، و جديد التأسيس بودن حكومت اسلامي و عدم توسعه اقتصادي به ميزان لازم، برخي چالش‎ها و كاستي‎ها در اين زمينه است.
راه كارهاي جلوگيري از فساد
وجود فساد در هر حكومتي سد بزرگي در راه پيشرفت و اجراي عدالت است و براي رفع آن تمامي حكومت‎ها در تلاش هستند، مگر اينكه خود مبتني و مروج فساد باشد، اما در جامعة اسلامي كه واجد حكومت اسلامي است از طرقي مي‎توان فساد را محدود كرد كه برخي از آنها به شرح ذيل مي باشند:
1. از طريق تقويت بنية مذهبي مردم و ترويج فرهنگ اسلامي در ميان آحاد مردم به خصوص كساني كه در پست‎هاي كليدي خدمت مي‎كنند و انتخاب افراد شايسته و متدين براي مناصب و پست هاي حساس. همان گونه كه حضرت علي ـ عليه السّلام ـ عمل كرد و امثال و اشخاص هم چون مالك اشتر را براي مساند حكومتي انتخاب كرد. مالك اشتر كسي بود كه آن حضرت درباره‎اش فرمود: لقد كان لي مثل ما كنت لرسول الله؛ در حقيقت مالك براي من همانطور بود كه من براي رسول خدا بودم.
2. قانون مداري و ظلم ستيزي در فرهنگ جامعه، نهادينه شود تا افراد جامعه نسبت به وضعيت اطراف خود بي‎تفاوت نباشند و بايد وظيفه ديني خود را در زمينه امر به معروف و نهي از منكر انجام دهند، نيز پديد آمدن اين معضل اجتماعي بستگي زيادي به خود مردم هم دارد و راه درمان آن طبق بيان قرآن كريم اين است كه إن الله لا يغير ما بقوم حتي يغيروا ما بأنفسهم؛ خداوند متعال سرنوشت هيچ قوم و ملتي را تغيير نمي‎دهد، مگر آنكه آنان آنچه را در خودشان است تغيير دهند.[2] لذا براي مقابله با هرگونه فسادي كه اراده جمعي و خواست عمومي لازم است و اگر عنواني منفعت طلب مانع مقابله با فساد شوند و مردم هم مخالفتي نشان ندهند تغييري در كاهش ميزان مفاسد داده نخواهد شد.
3. نظارت و مراقبت دقيق بر رفتار مجريان: براي جلوگيري سوء استفاده از منصب و ظلم و تعدي به مردم و بي‎عدالتي و فساد كه منجر به يأس و بدبيني مردم به حكومت و از هم پاشيدگي نظام جامعه مي‎شود، مراقبت و نظارت دائمي بر كارهاي مأموران ضرورت دارد و بايد يك نظام بازرسي دقيق و مطمئن كه گزارش‎هاي صحيح و قابل اعتمادي دربارة كارمندان و كارگزاران مي‎دهد ايجاد شود تا افراد متعهد و وفادار، تشويق و حمايت، و افراد خاطي و متقلب، توبيخ و از تداوم خطاي آنان جلوگيري شود.
پس بايد براي از بين بردن مفاسد يا حداقل محدود كردن آنها نيروهاي متعهد و متخصص را شناسايي كرد و پست‎هاي مهم و كليدي را به آنان داد و در اين راه مسائل ديگر مثل ظاهر افراد، عضويت در فلان جناح و امثال آن نبايد ملاك انتخاب باشد. حضرت علي ـ عليه السّلام ـ دربارة مناصب مهم مي‎فرمايند: من نصب نفسه للناس اماما فليبدع بتعليم نفسه قبل تعليم غيره و لكن تأديبه بسيرته قبل تأديبه بلسانه و معلم نفسه و مؤدبها احق بالاجلال من معلم الناس و مؤدبهم؛ كسي كه خود را در مقام پيشوايي و امام مردم قرار مي‎دهد بايد پيش از آنكه به تعليم ديگران بپردازد به تعليم خويش بپردازد و بايد تأديب كردن او به عملش بيش از تأديب كردن به زبانش باشد. كسي كه معلم و ادب كننده خويش است به احترام سزاوارتر است از كسي كه معلم و مربي مردم است. از اين حديث مي‎فهميم كه حاكمان و كارگزاران بايد خودساخته باشند و كساني كه شايستگي لازم را براي مناصب و پست‎هاي مهم ندارند نبايد در آنها وارد شوند، زيرا خود و جامعه را به تباهي و فساد مي‎كشانند. و با تشكيل باندهاي پنهاني و زير زميني رانت خواري، رشوه و... موجب ازدياد مفاسد به صورت مخفي و كلان در سطح اجتماعي مي شود كه آثار و تبعات شوم اقتصادي، سياسي و اعتقادي در سطح وسيع بر جامعه دارد.
معرفي منابع جهت مطالعه بيشتر:
1. نظريه حقوقي اسلام، حقوق متقابل مردم و حكومت، محمد تقي مصباح يزدي؛ تدوين و نگارش: محمد مهدي كريمي‎نيا؛ مركز انتشارات مؤسسة آموزشي پژوهشي امام خميني (ره) ، قم، 1382.
2. فلسفه حقوق؛ قدرت الله خسروشاهي، مصطفي دانش پژوه، نشر: انتشارات مؤسسة آموزشي و پژوهشي امام خميني‎(ره) چاپ ششم؛ قم: تابستان 1381.
3. آيين كشورداري از ديدگاه حضرت علي ـ عليه السّلام ـ ، تأليف محمد فاضل لنكراني، تقرير و تنظيم,: حسين كريمي، دفتر نشر فرهنگ اسلامي، چاپ پنجم؛ قم: 1376.
4. شاكرين، حميدرضا، پرسش‎ها و پاسخ‎ها، دفتر هشتم، انتشارات پارسايان، چاپ اول، قم: پاييز 82.
--------------------------------------------------------------------------------
[1]. انبياء/37.
[2]. رعد/11.


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.