چهارشنبه، 25 اسفند 1389
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

پرسش :

سياست كشف حجاب رضاخان به تحريك چه كساني اعمال شد؟ اين سياست قبلا كجا امتحان شده بود و اصولا مبارزه با حجاب مسلمانان چه علتي داشت؟


پاسخ :
سياست كشف حجاب
كشف حجاب كه يك تهاجم بنيادى به فرهنگ اسلامى محسوب مى‏شود طرحى استعمارى بود كه رضاخان مجرى آن بود. استعمار در پى يافتن راه‏هاى تهاجم به فرهنگ غنى و انسان ساز اسلام و مقابله با گسترش تعاليم مقدس اين آيين الهى، سياست شيطانى «اسلام زدايى» را در سه كشور افغانستان، تركيه و ايران به مورد اجرا گذاشت و مبارزه اى جدى و پى گير را با مظاهر اسلام و هرچه كه رنگ و صبغه دين و دين باورى داشت، آغاز كرد امان الله خان در افغانستان مأموريت يافت با فرهنگ اسلامى مبارزه و راه را براى ترويج و گسترش جلوه‏هاى مبتذل فرهنگ غرب هموار كند. در تركيه اين ماموريت استعمارى به مصطفى كمال پاشا معروف به آتاتورك سپرده شد و او با عزمى جزم ضمن مقابله مستقيم با اسلام، كشورش را براساس الگوهاى از قبل تعيين شدة غربى اصلاح كرد و فساد هرزگى و لاقيدى را به بدترين وجه گسترش داد.
رضاخان نيز در ايران مأمور اسلام زدايى و آماده سازى زمينه‏ها و شرايط ترويج و رونق فرهنگ مبتذل غرب شده. به دنبال طرح هاى از قبل پيش بينى شده، آتاتورك رئيس جمهور تركيه رسما از رضاخان دعوت به عمل آورد و رضاخان با مسافرت به تركيه بيش از پيش شيفته و فريفته فرهنگ و مظاهر غربى گرديد و اقدامات آتاتورك به شدت در روح او تأثير نهاد و در همان جا تصميم گرفت كه پس از بازگشت به ايران، با شدّت هرچه تمام تر به تغيير و تحول در آداب و رسوم و لباس مردم ايران بپردازد و كشور را سرتاسر همه غربى كند. «رضا شاه با مطرح كردن تغيير لباس و كلاه، مبارزه آشكار و علنى خود را با اسلام آغاز كرد او پس از اجبارى كردن استفاده از كلاه اروپايى (شاپو)، به مسئله تغيير لباس و كشف حجاب پرداخت.
با مطرح شدن كشف حجاب و از سر برداشتن چادر كه نشانة عفاف و پاكى و وسيله صيانت و پاسدارى از ناموس و شرف زن مسلمان محسوب مى‏شد مخالفت مردم متدين آغاز شد. مخالفت ها و مبارزات مردم مسلمان با دستگيرى روحانيون و كشتار مردم سركوب گرديد و بدين ترتيب زمينه‏هاى مناسب بر مطرح كردن علنى و گستردة منع حجاب آماده شد. با اين وصف رضاخان و دار و دسته اش، تصميم مى‏گيرند ابتدا از دربار شروع كنند و باكشف حجاب خانوادة سلطنتى و وزيران، راه را براى گسترش بى‏حجابى و فحشاى عمومى هموار سازند. محمود جم نخست وزير مزدور و خاين وقت، در پاسخ به رضا شاه كه مى‏پرسد: «چطور است اين تحول را از اندرون دربار شروع كنيم» گفت:
«اگر اجازه بفرماييد در روز افتتاح دانشسراى مقدماتى تهران علياحضرت ملكه و عليا حضرت شاهدخت‏ها به اتفاق اعلى حضرت در محل جشن حاضر شوند. ضمنا به همه بانوان وزرا و رجال نيز دستور خواهيم داد كه بدون حجاب در اين جشن حضور يابند».
رضاشاه اين طرح را پذيرفت و قرار شد كه آن را در هيأت دولت مطرح و به تصويب برسانند. او در جلسه هيأت دولت گفت: «شركت همسر و دختران من در جشن افتتاح دانشسراى مقدماتى، بايد سرمشقى براى همه زنان و دختران ايرانى به خصوص خانم هاى شما وزراى مملكت باشد. ممكن است ابتدا اين عمل سروصدا و جنجال زيادى به پا كند، ولى به هرحال كارى است كه بايد انجام بشود. ما با هوچى بازى و تعصّب‏هاى خشك نمى‏توانيم كاروان ترقّيات مملكت را عقب نگه داريم. زن بايد از اين چادر سياه آزاد بشود»
روز موعود فرا رسيد. 17 دى ماه 1314 رضاشاه با همسرش و شمس و اشرف پهلوى كه براى اولين بار حجاب از سر برداشته و با شكل جديد غربى در اجتماع ظاهر مى‏شدند وارد دانشسراى مقدماتى گشتند. بانوان وزيران نيز براى اولين بار بدون پوشش در مراسم افتتاح دانشسراى مقدماتى شركت كردند.
پس از توزيع جوايز فارغ التحصيلان، رضاشاه به سخنرانى پرداخت و در بخشى از سخنانش اعلام كرد: «بى نهايت مسرورم كه مى‏بينم خانم ها در نتيجه دانايى و معرفت، به وضعيت خود آشنا شده و پى به حقوق و مزاياى خود برده اند شما خانم ها اين روز را يك روز بزرگ بدانيد و از فرصت‏هايى كه داريد، براى ترقى كشور استفاده كنيد شما خواهران و دختران من: شما تربيت كننده نسل‏هاى آينده خواهيد بود و شما هستيد كه مى‏توانيد آموزگاران خوبى باشيد و افراد خوبى از زير دست شما بيايند»
بدين سان حجاب و
نجابت زن ايرانى به وسيلة رضاشاه هتك گرديد و به جاى دروازة تمدن، دروازه فساد، هرزگى و بى بندوبارى بروى مردم ايران گشوده شد و غيرت و شرف مردان منكوب و ناموسشان در معرض ديد و تماشاى ديگران قرار گرفت اين آغاز كار و ابتداى راه بود. مراحل بعدى تأسيس عشرتكده‏ها، مراكز عيش و نوش و رقص و آواز و برهنگى و آزادى جنسى زنان و مردان بود و اين سوغات بزرگ تمدن غرب، چه زود فراگير شد و زنان و مردان ايرانى با ولع و اشتياق تمام، حتى مشتاق تر از زنان و مردان دنياى متعفن غرب، در سراشيبى سقوط در منجلاب فساد و فحشا قرارگرفته و به ابتذال و بى هويتى و شهوت گرايى محض مأنوس شدند
در اين ميان تنها زنان و مردان با ايمان بودند كه از شرف و ناموس خويش در آن شرايط سخت و رنج زا صيانت و پاسدارى كرده و تحت تأثير جاذبه‏هاى فريبنده جنسى كه كارگزاران استعمار به تبليغ و ترويج آن همت مى‏گماشتند قرار نگرفتند و پرورش دهنده نسل هايى شدند كه امروز در اوج ايمان، صلابت و قدرت در مقابل همه دنياى كفر و الحاد ايستاده و هر روز جبهة جديدى فتح مى‏كنند.
رضاخان به روش «استعمار كهنه» يعنى، مقابله مستقيم و آشكار با فرهنگ اسلام به مبارزه پرداخت و چادر را از سر زنان برگرفت و فساد و بى بندوبارى را گسترش داد و. پس از وى پسرش محمدرضا با روش «استعمار نو» يعنى نه با حمله آشكار و علنى به مقدسات و حجاب و عفاف زنان، كه استفاده از حجاب را آزاد گذاشت و در عين حال به طور مخفى و غيرمستقيم، با حجاب مبارزه كرد بايد اذعان داشت كه اين روش بسيار مؤثّر و كارآمد و نتيجه بخش بود، به گونه‏اى كه در طول دوران مرموز روشنفكران غرب زده و با استفاده از حربة «هنر» (قصه، شعر، نقاشى، موسيقى، فيلم، مجله، كتاب و حقايق آن سان بر مردم ايران مشتبه گرديد كه فساد جنسى، بى‏غيرتى، فحشا و تن فروشى زنان و دختران، «ارزش» و «آزادى» و «تمدن» و «پيشرفت» نام گرفت و ابتذال و پوچى و بى‏هويتى و از خودبيگانگى فراگير شد(1)
پى‏نوشت‏
(1) ر. ك: روزنامه جمهورى، به نقل ازwww.eresaneh.com.



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.