چهارشنبه، 25 اسفند 1389
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

پرسش :

چرا در آخرالزمان شهر قم، امن‌ترين مکان است؟


پاسخ :
مرحوم حاج شيخ عباس قمی (صاحب مفاتيح الجنان) در کتاب سفينة البحار (ج7، ذيل حرف ق) به نکاتی پيرامون قم و ويژگی‌های آن پرداخته و به رواياتی اشاره کرده است که به امن بودن اين منطقه توجه شده است. از امام صادق (ع) روايت شده است: اگر مصيبت بر شما وارد شد بر شما باد به قم که آنجا مأمن فاطميون است.
شايد ويژگی‌های ذيل باعث شده است که شهر مقدس قم دارای چنين جايگاهی باشد:

الف. مدفن کريمه اهل بيت حضرت فاطمه معصومه (س)؛

ب. مدفن بسياری از علما و فقها و اوليای بزرگ الهی؛

ج. لقب قم از پيامبر گرامی (ص) اخذ شده است که در شب معراج با ديدن شيطان در اين سرزمين با لفظ قم او را از اينجا راند.

د. شهر اهل‌بيت می‌باشد با توجه به ولايت‌مداری مردم اين سرزمين. از امام صادق (ع) نقل شده است: «برای ما اهل‌بيت حرمی است که آن شهر قم است.»(سفينة البحار).

ه. قم مرکز علم اهل‌بيت و صدور آن به عالم است. از امام صادق(ع) نقل شده است: «به زودی کوفه از مؤمنين خالی می‌شود و علم از آن جمع می‌شود (مخفی می‌شود) همان گونه که مار در سوراخ خود مخفی می‌شود، سپس علم به شهری ظاهر می‌شود که به آن قم می‌گويند و (این شهر) معدن علم و فضل می‌گردد.»(سفينة البحار).

و. اهالي قم هنگام ظهور، همراهان و ياوران امام مهدی (عج) هستند. از امام صادق (ع) نقل شده است: «قم را قم ناميدند زيرا اهل آن با قائم آل محمد(ع) جمع می‌شوند و با او قيام می‌کنند و بر او استفامت و پايداری می‌ورزند و او را ياری و نصرت می‌کنند.»(سفينة البحار).

ز. يکی از درهای بهشت برای اهل قم است. از امام رضا (ع) نقل شده است: «برای بهشت، هشت در است و يکی از آنها برای اهل قم است، پس خوشا به حال آنها، پس خوشا به حال آنها، پس خوشا به حال آنها.»

هرچند همه ويژگی‌ها در جای خود بسيار مهم و ارزشمند است اما نکته پنجم جايگاه خاصي دارد، زيرا منادی کامل و واقعی دين اسلام در دوران سخت و سنگين غيبت و صدور آن به جهان و آشنا کردن مردم با حقيقت دين، حوزه علميه قم است و خداوند و امام عصر (عج) اين ندا و دعوتگر را رها نمی‌کند. با صدور دين و معارف مهدويت است که مردم آمادگی بيشتر براي ظهور امام زمان (عج) پيدا می‌کنند.


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.