چهارشنبه، 25 اسفند 1389
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

پرسش :

مهم‌ترین وظایف یک منتظر واقعی امام زمان (عج) چیست؟


پاسخ :
در روايات و بيانات پيشوايان دين وظايف متعددی برای منتظر واقعی امام زمان (عح) بيان شده است که مهم‌ترين آنها عبارت است از:

الف. شناخت امام:
حرکت در جاده انتظار، بدون شناخت امام امکان ندارد، البته علاوه بر شناخت امام به اسم و نسب، بايد نسبت به جايگاه و مقام او نيز آگاهی کافی داشت. در روايتی نقل شده که فردی به نام ابو نصر پيش از غيبت امام، به حضور آن حضرت رسيد. امام مهدی(عج) از او پرسيد: مرا می‌شناسی؟ پاسخ داد: آری شما سرور من و فرزند سرور من هستيد. امام زمان(عج) فرمود: مقصود من اين (شناخت) نبود. ابو نصر می‌گويد: خودتان بفرمايد(مرادتان چيست). امام مهدی(عج) فرمود: «من آخرين جانشين پيامبر خدا هستم و خداوند به (برکت) من بلا را از خاندان و شيعيانم دور مي کند.»(بحار الانوار، ج 52، ص 30)

ب. الگو پذيری:
آدمی بايد از رهبر و مقتدای خود الگو گرفته و منش و رفتار خود را شبيه او قرار دهد تا بتواند او را همراهی کند. از پيامبر اکرم(ص) نقل شده است: «خوشا حال آنان که قائم خاندان مرا درک کنند؛ در حالي که پيش از دوران قيام، به او و امامان قبل از او اقتدا کرده و از دشمنان ايشان، اعلام بيزاري کرده باشند. آنان دوستان و همراهان من و گرامی‌ترين امت من، در نزد من هستند.»(بحار الانوار، ج 52، ص 129)
از مهم‌ترين رفتارها، ورع و حسن خلق است. امام صادق(ع) در روايتي فرمود: «هر کس دوست دارد از ياران حضرت قائم(عج) باشد، بايد منتظر باشد و در حال انتظار به پرهيزکارل و اخلاق نيکو رفتار كند.»(بحار الانوار، ج 52، ص 140)

ج. ياد امام زمان(عج):
يک منتظر واقعی بايد هميشه سعی کند به ياد حضرت مهدی(عج) باشد. هر روز صبح با خواندن دعای عهد(مفاتيح‌ الجنان، بعد از دعاي ندبه) با امام پيمان خود را تجديد کند، براي سلامتی و فرج ایشان هميشه دعا کند و بگويد: «اللهم کن لوليک الحجة بن الحسن...»(مفاتيح‌ الجنان، اعمال شب 23 ماه مبارک رمضان). در هر محفل و مجلسي ياد حضرت را زنده کند و مردم را با او آشنا سازد تا مردم همگی منتظر ظهور باشند. امام عصر(عج) در پيامي چنين فرمود: «اگر شيعيان ما ـ که خداوند آنان را در راه طاعتش ياري دهد ـ در وفاي پيماني که از ايشان گرفته شد اجتماع کرده و مصمم باشند؛ البته نعمت ديدار از آنان به تأخير نمی‌افتد و سعادت ملاقات ما براي آنان با معرفت کامل و راستين نسبت به ما، تعجيل می‌گردد.»(بحار الانوار، ج 53، ص176)

البته نبايد فراموش کرد که يک پيرو واقعي در همان گام‌های نخستين، به انجام واجبات ـ به خصوص نماز اول وقت ـ و ترک محرمات توجه ويژه‌اي دارد، چرا که بدون اطاعت از اوامر خدا، سخن از انتظار و ياری حضرت مهدی(عج) معنا ندارد.


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.