چهارشنبه، 25 اسفند 1389
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

پرسش :

زمان آخرالزمان و رويدادهای آن به ترتيب کدامند؟


پاسخ :
در ابتدای پاسخ به تعریف اصطلاح «آخرالزمان» می‌پردازیم:

اصطلاح «آخرالزمان» در گفتار‌های ادیان آسمانی مطرح شده است و مراد از آن روز پایانی عمر دنیا (معنای لغوی) نیست؛ بلكه مراد از آن دوره زمانی خاص است كه به نحوی معنای آخر بودن را دارد. اصطلاح آخرالزمان به سه دوره اطلاق شده است:

1. دوره پیامبر خاتم صلّی الله علیه و آله كه دوران پیامبر اسلام تا قیامت را شامل می‌شود. در این صورت آخرالزمان، یعنی، بعد از پیامبر گرامی اسلام، شریعت دیگری نخواهد آمد و دوره آخرین شریعت است.

2. دوره غیبت و سال‌های قبل از ظهور؛ آخرالزمان طبق این معنا پایان دوره ظلم‌ها و فساد‌ها و حكومت‌های غیر الهی است و با ظهور، همه مظاهر شرک و ظلم و فساد از بین می‌رود.

3. دوران ظهور؛ یعنی زمان تشكیل دولت عدل الهی و این حاكمیت تا آخر عمر دنیا برقرار می‌ماند و دیگر از بین نمی‌رود.

در ادامه رویدادهای آخرالزمان را در چند بخش مرور می‌کنیم:

الف. ترسیم کامل و درست دوران ظهور، چندان امکان پذیر نیست، اما به صورت خلاصه، می‌توان گفت، پس از آن که شرایط و زمینه‌های ظهور، مانند تعداد مناسب یاران و آمادگی مردم برای پذیرش حضرت فراهم گشت امام زمان علیه السلام در مکه ظاهر می‌شود و با معرفی خود ظهور منجی را اعلام می‌دارد. این در زمانی است که قدرت طلبان و سودجویان، به خاطر منافع مادی خود به ظلم و فساد دامن زده‌اند و جنگ‌ها و خونریزی‌های متعددی را ایجاد می‌کنند که نتیجه آن چیزی جز عقب ماندگی و شیوع بیماری‌ها و فقر اکثریت و کم‌رنگ شدن حقایق و مظاهر دین نیست.
البته باید توجه داشت که در چنین وضع اسفباری، انسان‌های پاک و وارسته‌ای پیدا می شوند که با تمام تلاش و کوشش خود، سعی در آگاهی دادن به مردم و زمینه‌ سازی برای ظهور دارند. در روایات از زمینه سازی مردم ایران اشاره به میان آمده است و این که علم و معارف دین، در قم ظاهر می‌شود و از آنجا به دنیا پخش می‌شود.
با ظهور حضرت مهدی علیه السلام در مکه و تجمع یاران سیصد و سیزده نفری بر گرد ایشان و بیعت با آن بزرگوار، همه نگاه‌ها، چه دوستان و چه دشمنان، به سمت مکه دوخته می‌شود. لشکری از سفیانی که برای مقابله با حضرت به سمت مکه به راه افتاده در سرزمین بیداء به زمین فرو می‌رود. در همین حال یاران امام زمان علیه السلام نیز به سمت مکه حرکت می‌کنند تا جمعیتی بالغ بر ده هزار نفر شکل می‌گیرد و در این هنگام، خروج حضرت صورت می‌گیرد. امام مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف با یاران خود چه از افراد بشر و چه از ملائکه پس از تسلط بر مکه و اصلاحات در آن، از جمله کوتاه کردن دست افرادی که به بیت المال تجاوز کرده اند، به طرف مدینه و سپس عراق حرکت می‌کند و در این سیر، یاران و دوستان دیگری نیز به جمع لشکر حضرت اضافه می‌شوند.
در عراق، با دو مشکل روبه رو می‌شود:
1. گروهی به ظاهر دیندار مقابل ایشان قرار می‌گیرند. وقتی نصایح حضرت و موعظه ایشان در دل آنان اثر نمی‌گذارد، کار به جنگ می‌کشد و همه آنان کشته می‌شوند.
2. با لشکر سفیانی مقابله می‌کند. این در زمانی است که حضرت کوفه را نیز به تصرف خود در آورده است. گفت‌وگوها و اندرزهای حضرت، در دل چون سنگ آنان نیز اثر نمی‌گذارد و جنگ شعله‌ور می‌شود که منجر به هلاکت سفیانی و یاران او می‌شود.
ناگفته نماند سفیانی فردی از تبار بنی امیه است که حدود یک سال قبل در حدود سوریه سر به طغیان می‌گذارد و بخش‌هایی از سرزمین اسلامی، مانند سوریه و اردن و عراق را تحت حکومت خود درمی‌آورد.
پس از تسلط بر عراق، دو برنامه دیگر در دستور کار حضرت مهدی علیه السلام قرار می گیرد:
1. اعزام یاران به نقاط مختلف جهان برای گسترش حاکمیت عدل الهی؛
2. برخورد با مسیحیان و یهودیان؛ در مورد چگونگی برخورد حضرت مهدی علیه السلام با مسیحیان و یهودیان، به صورت شفاف و روشن روایات معتبری نداریم، ولی از مجموع روایات استفاده می‌شود که در طی مدت نه چندان طولانی، آنان تسلیم می‌شوند و دین اسلام سراسر عالم را فرا می‌گیرد.

ب. هر چند اصل رجعت مورد پذیرش شیعه می‌باشد و اعتقاد به آن بر اساس آیات و روایات است؛ ولی جزییات این مسأله چندان شفاف و روشن نیست. از جمله آنها رجعت ائمه معصومین علیهم السلام است. در روایات تصریح روشنی به رجعت امام حسین علیه السلام شده است، اما در مورد رجعت سایر ائمه و ویژگی‌های آن، مطلب به طور دقیق و روشن نیست.

ج. مناسب است سیمای دوران ظهور را به صورت خلاصه مرور می‌کنیم:

مقدمه:
هدف از آفرینش مجموعه بزرگ هستی، كمال و نزدیكی هر چه بیشتر انسان‌ به منبع همه كمالات یعنی خداوند می‌باشد و نیل به این آرمان بزرگ نیازمند ابزار و وسایلی است كه حكومت جهانی حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف در پی فراهم آوردن اسباب تقرب به سوی خداوند متعال و برداشتن موانع از این مسیر است. و با توجه به این كه انسان موجودی است تركیب یافته از جسم و جان، بنابراین رسیدن به كمال لازمه، همان عدالت است كه ضامن سلامت رشد انسان در سیر مادی و معنوی است و اهداف حكومت حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف نیز در دو محور رشد معنوی و اجرای عدالت و گسترش آن قابل طرح است.
امام حسین علیه السلام می‌فرمایند: «اگر از دنیا جز یک روز باقی نمانده باشد، خداوند آن روز را طولانی كند تا مردی از فرزندان من قیام كند و زمین را از عدل و داد پر كند پس از آن كه از ستم آكنده شده باشد. این چنین از پیامبر اكرم صلی الله علیه و آله شنیدم.»
امام كاظم علیه السلام در تفسیر آیه شریفه: "اعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ یحْی الْأَرْضَ بَعْدَ مَوْتِها قَدْ بَینَّا لَكُمُ الْآیاتِ لَعَلَّكُمْ تَعْقِلُونَ"(حدید/17) فرموده‌اند: «مقصود این نیست كه زمین را از باران زنده می‌كند بلكه خداوند مردانی را برمی‌انگیزد كه عدالت را زنده می‌كنند پس به سبب جان گرفتن عدل در جامعه، زمین زنده می‌شود.»
اما با توجه به روایات فراوانی كه درباره دوران حكومت حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف موجود است، برنامه‌های حكومتی حضرت را در سه محور می‌توان خلاصه كرد:

1. برنامه فرهنگی:
در انجام برنامه فرهنگی، مهم‌ترین محوری این برنامه عبارتند از:

الف. احیای كتاب و سنت:
امام علی علیه السلام می‌فرمایند: «در روزگاری كه هوای نفس حكومت می‌كند (امام مهدی علیه السلام ظهور می‌كند) و هدایت و رستگاری را جایگزین هوای نفس می‌سازد و در عصری كه نظر اشخاص بر قرآن مقدم شده، افكار را متوجه قرآن می‌گرداند و آن را حاكم بر جامعه می‌سازد.»

ب. گسترش معرفت و اخلاق:
امام باقر علیه السلام می‌فرمایند: «زمانی كه قائم ما قیام می‌كند دست خود را بر سر بندگان خواهد نهاد و عقل‌های ایشان را جمع كرده و اخلاق آنها را به كمال خواهد رساند.»

ج. رشد دانش بشر به طور چشمگیر و بی سابقه:
امام باقر علیه السلام فرموده‌اند: «در زمان امام مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف به شما حكمت و دانش داده می‌شود تا آن جا كه زن در درون خانه‌اش مطابق كتاب خدا و سنت پیامبر قضاوت (رفتار) می‌كند.»
می‌دانیم كه رفتار صحیح ریشه در علم و دانش گسترده دارد كه این روایت شریف حكایت از آگاهی و شناخت عمیق از آیات قرآن و روایات اهلبیت علیهم السلام دارد.

د. مبارزه با بدعت‌ها:
بدعت به معنای داخل كردن اندیشه و آرای شخصی در دین و دینداری است. آن چه از تمایلات شخصی و هواهای نفسانی وارد دین شده، حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف با آن مبارزه می‌كنند.
امام باقر علیه السلام در این باره می‌فرمایند: «هیچ بدعتی را وا نگذارد مگر این كه آن را از ریشه بركند و از هیچ سنتی (پیامبر) نمی‌گذرد مگر این كه آن را برپا خواهد داشت.»

2. برنامه‌های اقتصادی:
برنامه‌های اقتصادی در حكومت حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف به صورت مطلوبی تدوین شده تا اولا امر تولید سامان یابد و از منابع طبیعی بهره‌بردای شود و ثانیا ثروت بدست آمده به شكل عادلانه بین همه طبقات توزیع گردد.
موارد اقتصادی دوران حاكمیت حضرت مهدی علیه السلام عبارتند از:

الف. بهره‌وری از منابع طبیعی:
در زمان حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف و به بركت حكومت ایشان آسمان سخاوتمندانه می‌بارد و زمین بی دریغ ثمر می‌دهد.
امام علی علیه السلام فرمودند: «و چون قائم ما قیام كند آسمان باران می‌ریزد و زمین گیاه بیرون می‌آورد.»
امام باقر علیه السلام نیز فرمودند: «تمام گنج‌های زمین برای او آشكار می‌گردد.»

ب. توزیع عادلانه ثروت:
از عوامل اقتصاد بیمار، انباشته شدن ثروت در نزد گروه خاصی است. در دوران حكومت عدل مهدوی اموال و ثروت بیت المال به طور مساوی بین مردم تقسیم می‌شود. امام باقر علیه السلام در این باره می‌فرمایند: «وقتی قائم خاندان پیامبر قیام كند، (اموال را) به طور مساوی تقسیم می‌كند و در میان خلق به عدالت رفتار می‌كند.»
و هم چنین فرمودند: «امام مهدی علیه السلام میان مردم به مساوات رفتار می‌كند به گونه‌ای كه كسی پیدا نشود كه نیازمند زكات باشد.»

ج. عمران و آبادی:
در حكومت حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف تولید و توزیع به گونه‌ای ساماندهی می‌شود كه همه جا به نعمت و آبادانی می‌رسد.
امام باقر علیه السلام در این باره می‌فرمایند: «در تمام زمین هیچ ویرانه‌ای نمی‌ماند جز این كه آباد می‌گردد.»

3. برنامه‌های اجتماعی:
در حكومت عدالت گستر حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف برنامه‌هایی بر اساس تعالیم قرآن و عترت اجرا می‌شود كه به سبب اجرای آنها محیط زندگی زمینه‌ای برای رشد و تعالی افراد خواهد بود. در این زمینه روایات فراوانی رسیده است. كه به پاره‌ای از آنها اشاره می‌كنیم:

الف. احیاء و گسترش امر به معروف و نهی از منكر:
در حكومت جهانی حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف فریضه بزرگ امر به معروف و نهی از منكر به صورت گسترده به اجرا گذاشته خواهد شد.
امام باقر علیه السلام می‌فرمایند: «حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف و یاران او، امر به معروف و نهی از منكر می‌كنند.»

ب. مبارزه با فساد و رذائل اخلاقی:
حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف در عمل به مبارزه با فساد و تباهی و زشتی می‌پردازد، چنان چه در دعای شریف ندبه می‌خوانیم: "این قاطع حبائل الكذب و الافتراء این طامس آثار الزیغ و الاهواء ...؛ كجاست آن كه ریسمان‌های دروغ و افتراء را ریشه كن خواهد كرد. كجاست آن كه آثار گمراهی و هوای و هوس را نابود خواهد ساخت."

ج. عدالت قضایی:
اوست كه قسط و عدل را در سطح جامعه حاكم می‌كند و همه عالم را پر از عدالت و دادگری می‌كند.
امام رضا علیه السلام فرمودند: «وقتی او (حضرت مهدی علیه السلام) قیام كند زمین به نور پروردگارش روشن گردد و آن حضرت ترازوی عدالت را در میان خلق نهد. پس (چنان عدالت را جاری كند كه) هیچ كس بر دیگری ظلم و ستم روا ندارد.»

د. گسترش بهداشت و دفع بیماری‌ها:
یكی از تحولات چشمگیر زمان حضرت مهدی علیه السلام، بهداشت طبیعت و بهداشت روان است؛ زیرا یكی از مشكلات جامعه بیش از ظهور امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف وضع تأسف‌بار بهداشت طبیعت و روان است كه در نتیجه بیماری‌های واگیر و مشكلات روانی زیادی جامعه بشریت را فرا می‌گیرد. بیماری‌‌هایی مانند جذام، طاعون، وبا، فلج، سكته، سرطان و صدها بیماری خطرناک جسمی دیگر و انواع مشکلات روحی.
اوضاع دلخراش و دردناک ابتلا به انواع بیماری‌های جسمی در اثر آلودگی محیط زیست و در نتیجه به كارگیری سلاح‌های شیمیایی، اتمی و میكربی پدید می‌آید.
امام سجاد علیه السلام در این باره می‌فرمایند: «هنگامی كه قائم ما قیام كند خداوند عزوجل بیماری و بلا را از شیعیان ما دور می‌سازد... .»
امام صادق علیه السلام نیز می‌فرمایند: «هنگامی كه حضرت قائم عجل الله تعالی فرجه الشریف قیام كند خداوند بیماری‌ها را از مؤمنان دور می‌سازد و تندرستی را به آنان باز می‌گرداند.»

به امید روزی كه بتوانیم آن دوران نورانی و سراسر معنوی را درک كنیم.


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.