چهارشنبه، 25 اسفند 1389
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

پرسش :

چرا با تشويق جوانان به استفاده از رنگ‏هاي تيره، نشاط و شادي آنها را به يأس و نااميدي تبديل مي‏كنند؟ دستور حجاب چه ربطي به رنگ لباس دارد؟


پاسخ :
حجاب و رنگ‏هاى تيره
در اين باره گفتنى است:
يكم. چه كسى و در كجا و با چه شرايطى رنگ‏هاى تيره را پيشنهاد كرده است؟ شما در رساله چند تن از مراجع تقليد ديده‏ايد كه مردم و جوانان را به رنگ‏هاى تيره تشويق كرده باشند؟
دوم. اينكه رنگ‏هاى تيره موجب يأس و افسردگى است، در كدام محفل علمى ثابت و با كدامين تحقيقات و كاوش‏هاى ميدانى نتيجه‏گيرى شده است؟ ما منكر اين مسئله به طور كلى نيستيم و در نصوص دينى نيز مى‏بينيم كه به رنگ‏هاى روشن سفارش بيشترى شده است اما نه نصوص دينى در اين زمينه اطلاق دارند و نه تحقيقات علمى به طور مطلق رنگ‏هاى تيره را مردود مى‏شمارند. آنچه امروزه بر سر زبان‏ها هست، غالباً تبليغات ژورناليستى و فاقد پشتوانه علمى است كه در سيل، تهاجم تبليغاتى و بدون پژوهش‏هاى دقيق، جامعه را به سوى گريز از سنت‏ها فرامى‏خواند و خوراك تبليغاتى خود را به جاى رهيافت‏هاى علمى، جا مى‏زند وگرنه، هيچ پژوهش تحقيقى و كارشناختى نشان نداده است كه مثلًا زنانى كه از چادر مشكى استفاده مى‏كنند، نسبت به ديگر زنان درصد افسردگى و يأس بالاترى دارند بلكه زنان محجبه به چادر مشكى، همواره در طول تاريخ داراى سرور و نشاط و فعاليت و حتى قهرمانى‏هاى شگفت انگيزى بوده‏اند و تاريخ اسلام و انقلاب اسلامى، صحنه شكوهمندى از همين جريان است.
سوم. جدا كردن حجاب از رنگ، به چه معنا است؟ اگر حجاب صرفاً به معناى دربرداشتن نوعى پوشش با هر ويژگى تلقّى شود، در اين صورت، رنگ در آن نقشى ندارد. اما اگر حجاب معناى كامل‏ترى داشته باشد، نه تنها رنگ‏ها كه عوامل ديگرى نيز در آن نقش‏آفرين است. براى روشن شدن اين مطلب، بايد ديد كه اساساً فلسفه حجاب چيست؟ حجاب دو فلسفه اساسى دارد كه با يكديگر ارتباط تام دارند: يكى مصونيت زن در برابر طمع‏ورزى‏هاى هوس‏بازان و ديگرى، پيشگيرى از تحريكات شهوانى خارج از ضوابط و هنجارهاى الهى و تأمين سلامت و بهداشت معنوى جامعه. حجاب با اين نقش و كاركرد مهم و اساسى، پيامى قاطع و كوبنده با خود دارد و آن اين است كه در برابر همه مردان اجنبى، نوعى هشدار و اعلام «دور باش» مى‏دهد. اكنون بايد ديد كه چه عواملى در رساندن اين پيام و اثرگذارى آن، مؤثر است:
1. حدود و ميزان پوشش
بدون شك، هر اندازه اندام زن پوشيده‏تر باشد، نقش نيرومندترى در دورسازى ديدگان نظاره‏گر ايفا مى‏كند. اگر نگاه‏هاى آلوده را همچنان كه در روايات آمده است، «تيرهاى زهرآلود شيطان» بدانيم، پوشش زن همانند قوسى است كه تير از آن كمانه مى‏كند و منحرف مى‏شود و از اصابت و نفوذ در هدف باز مى‏ماند. بر عكس، هر اندازه بدن زن برهنه‏تر باشد، تيرهاى شيطانى را بيشتر متوجه خود مى‏سازد و از آن آسيب خواهد ديد. از همين رو است كه چادر را حجاب برتر شناخته‏اند زيرا با داشتن شرايط ديگر، بيشترين پوشش و مطمئن‏ترين مصونيت را فراچنگ مى‏آورد.
2. كيفيت پوشش
ميزان ضخامت و حتى كيفيت دوخت لباس، خود بخش مهمى از حجاب را تشكيل مى‏دهد. بدون شك، لباس‏هاى نازك و تنگ و بدن‏نما، فرودگاه پيكان مسموم شيطان و موجب خيره شدن چشم‏هاى هرزه و آلوده و به فساد كشاننده جامعه است. در مقابل، لباس‏هاى غيربدن‏نما، ديده‏ها را از خود دور مى‏سازد و سلامت معنوى نفوس را تأمين مى‏كند.
3. رنگ‏ها
ترديدى نيست كه برخى از رنگ‏ها، ديده‏ها را خيره مى‏سازد و پاره‏اى ديگر، نگاه‏ها را از خود رانده، دور مى‏سازند. اكنون سؤال مى‏شود كه كدام يك از اين دو، براى تأمين حجاب واقعى و مصونيت معنوى جامعه و خيره نكردن چشم‏ها و بر نيفروختن آتش شهوت، مفيدتر است؟ مگر ما در جامعه‏اى زندگى نمى‏كنيم كه ميليون‏ها جوان، در اوج غريزة جنسى به سر مى‏برند و در سخت‏ترين شرايط جوانى، از امكان ازدواج محروم اند و كافى است با اندك جرقه‏اى، شعله‏هاى غريزه در وجودشان برافروخته شود تا به انواع گناهان و ناراحتى‏ها مبتلا گردند؟ پس چرا به هر وسيله ممكن حتى با گزينش رنگ مناسب لباس در جامعه به سلامت دينى و روحى و روانى آنان كمك نكنيم و موجب جلب توجّه آنان و قرارگرفتن‏شان در دام مفاسد نشويم؟ آيا اين سخت‏گيرى نابه جا است يا ناديده گرفتن تأثير عوامل ياد شده؟
با اين همه، علماى دين نسبت به خصوص رنگ‏ها تأكيد چندانى نكرده‏اند ولى بر اين مسئله پاى مى‏فشرند كه لباس، نبايد موجب جلب توجّه و عواقب ناخوشايند ناشى از آن باشد. از اين
رو است كه در طول تاريخ، زنان مسلمان به ميل خود لباس مشكى را براى حجاب برگزيدند و اين سنت حسنه مورد تقرير و پذيرش پيامبر (ع) و امامان (ع) قرار گرفت زيرا آنان به اين وسيله احساس امنيت و مصونيت بيشترى مى‏كردند.(1)
پى‏نوشت‏
(1) نگ: محمدى، حجاب در اديان الهى‏


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.