چهارشنبه، 25 اسفند 1389
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

پرسش :

برخي اساتيد دانشگاه معتقدند توسعه علمي در ايران تنها با پذيرش كامل غرب و فرهنگ آن است؛ آيا چنين ديدگاهي صحيح است؟


پاسخ :
توسعه علمى و تكنولوژى:
توسعه علمى، علم هم افق با تكنولوژى را نيز در برمى‏گيرد يعنى، اگر مجموعة معرفت سامان يافتة علمى، موقعيت‏هاى مختلف اجتماعى و زيستى را از طريق نظريات متناسب با خود شناسايى نكند و مسائل و پاسخ‏هايى مربوط به آن را ندهد، نظام علمى گرفتار كاستى و نقص بوده و توسعه نايافته است. تكنولوژى و علم هم افق با آن، براى پاسخ به نيازهاى كاربردى و اجرايى زندگى است و اين بخشى از آگاهى، بايد در چهارچوب آرمان‏ها و اهداف كلان فرهنگى جامعه شكل بگيرد و در پرداخت نظريات محورى خود، از بنيادن‏ها و مبادى معرفتى متناسب با نظام معرفتى و علمى جامعه خود بهره ببرد. بنابراين علم توسعه يافته، در برابر فناورى و دانش‏هاى هم افق با آن، نه تنها موضعى منفى ندارد بلكه ناگزير از داشتن آن است. اما نكته مهم آن است كه اين مجموعه در كاربرد و جهت‏گيرى‏هاى خود، قالب فرهنگى متناسب با ديگر لايه‏هاى معرفتى جامعه را داشته و نظريه‏هاى مربوط به خود را براساس همان لايه‏ها سازماندهى كرده باشد.
تكنولوژى و دانش‏هاى مربوط به آن در نظام معرفتى غرب، اين دو ويژگى را به مقدار زيادى دارا است و جامعه اسلامى ايران هنگامى از علم توسعه يافته بهره‏مند مى‏شود كه به اين سطح از معرفت و فناورى راه يافته باشد. جامعه ما هنگامى به‏گونه‏اى توسعه يافته از اين مجموعه بهره‏مند مى‏شود كه توليد آن را با دو ويژگى ياد شده، بومى كند بومى كردن فناورى و دانش‏هاى مربوط، غير از انكار و نفى آن است. فناورى و دانشهاى مربوط به آن كه مى‏توان از آن به عنوان علوم ابزارى ياد كرد حلقه‏اى از معرفت و رفتار نيست كه بدون ارتباط ساختارى و سازمان يافته با ديگر ابعاد معرفتى باشد. به همين دليل علم و تكنولوژى غربى، هم در شيوه كاربرد و هم در سطح تئوريك و نظريه‏پردازى، از معرفت‏هاى بنيادين فرهنگ و تمدن غرب بهره مى‏برد.
بنابراين علوم ابزارى اگر مستقيم و بدون تصرف خلّاقانه دانشمندان و عالمان مسلمان و ايرانى به حوزه آگاهى و رفتار ما وارد شوند شكل نقالانه داشته و به توسعه علمى منجر نمى‏شود بلكه نظام معرفتى جامعه را گرفتار چند پارگى فرهنگى مى‏گرداند. تكنولوژى غربى، هنگامى كه بدون خودآگاهى علمى به عرصه زندگى ما وارد شود به دليل اينكه شناسنامه فرهنگى خود را به همراه نمى‏آورد حضورش در جامعه ما فاقد هويت بوده و هويت فرهنگى و تمدنى ما را گرفتار تنش و بحران مى‏گرداند. اين مجموعه معرفتى اگر بخواهد دقيقاً به همان صورت كه در غرب هست، در ايران به كار برده شود، بايد به همراه خود همان ويژگى فرهنگى را نيز وارد كند و اين امر ممكن نيست و اگر ممكن باشد، با حذف هويت فرهنگى، تمدنى، اسلامى ايرانى ما همراه خواهد بود.
نفى انتقال خام فناورى و دانش غربى، به معناى نفى انتقال آگاهانه آن نيست. در انتقال آگاهانه دانش و فناورى، روند تحوّل و بازخوانى براساس بنيان‏هاى معرفتى و علمى، دنياى اسلام صورت مى‏گيرد.
توسعه علمى، در هيچ جامعه و فرهنگى، بدون لحاظ نگرش آن جامعه و فرهنگ به هستى و انسان رخ نمى‏دهد و دنياى اسلام از اين قاعده مستثنا نيست. آنچه كه اينك رخ مى‏دهد، انتقال نام فن‏آورى و دانش غربى است و در اين نوع از انتقال، دانش مدرن بدون شناسنامه فرهنگى خود وارد مى‏شود. اساتيد و دانش پژوهان ما بايد از تنگ‏نظرى‏هاى بينش پوزيتيويستى رهايى يابند و بتوانند بنيان‏هاى معرفتى، فلسفى و فرهنگى دانش خود را شناسايى كنند.
نيمه ديگر راه، آشنايى با مبانى هستى شناختى و انسان‏شناختى جامعه اسلامى است. اگر نظريه‏پردازان، از اين دانش و معرفت محروم باشند، توان بازسازى نظريه‏ها را به صورت بومى پيدا نخواهند كرد. روند فوق، مسيرى سخت، ناهموار و دشوار دارد و بدون يك پروژه عالمانه و آگاهانه، نمى‏توان آن را طى كرد. نظام آموزشى ما بايد براساس اين هدف سازماندهى شود و دانش‏آموزان و دانشجويان قبل از همه با تعاريف و هويت اسلامى علم آشنا شوند: در شرايط فعلى علم بومى و دينى در يك نهاد علمى به اسم حوزه و در بخش‏هايى محدود آموزش داده مى‏شود و علم مدرن چهره غالب آموزش‏هاى رسمى را پوشش مى‏دهد. با نظام فعلى آموزش، هرگز فرآيند ياد شده طى نمى‏شود و اين سيستم مجراى انتقال دانش و فناورى غربى را با همه مفاسدش هموار مى‏كند.(1)
پى‏نوشت‏
(1) ر. ك: راه گشايش بن‏بست علوم انسانى در ايران گفت‏وگو با حميد پارسانيا، كنفرانس توسعه دانش و فناورى در ايران، دانشگاه صنعتى شريف‏



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.