چهارشنبه، 25 اسفند 1389
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

پرسش :

بفرمایید نشانه کسانی که چشم شور دارند چیست؟بفرمایید نشانه کسی که چشم خورده چیست؟


پاسخ :
جواب شما در تفسیر آیه ی 51 سوره ی قلم نهفته است.
دقت کنید:
وَ إِن یَكادُ الَّذِینَ كَفَرُوا لَیزْلِقُونَك بِأَبْصرِهِمْ لَمَّا سمِعُوا الذِّكْرَ وَ یَقُولُونَ إِنَّهُ لمََجْنُونٌ
ترجمه:
51 -نزدیك است كافران هنگامى كه آیات قرآن را مى‏شنوند تو را با چشمان خود هلاك كنند و مى‏گویند او دیوانه است!
تفسیر : مى‏خواهند تو را نابود كنند اما نمى‏توانند
آیه مى‏فرماید : نزدیك است كه كافران هنگامى كه آیات قرآن را از تو مى‏شنوند تو را با چشمان خود هلاك كنند ، و مى‏گویند او دیوانه است ( و ان یكاد الذین كفروا لیزلقونك بابصارهم لما سمعوا الذكر و یقولون انه لمجنون ) .
لیزلقونك از ماده زلق به معنى لغزیدن و بر زمین افتادن است و كنایه از هلاكت و نابودى مى‏باشد.
در تفسیر این آیه نظرات گوناگونى داده‏اند:
1 -بسیارى از مفسران گفته‏اند : منظور این است كه دشمنان به هنگامى كه آیات با عظمت قرآن را از تو مى‏شنوند ، به قدرى خشمگین و ناراحت مى‏شوند ، و با عداوت به تو نگاه مى‏كنند كه گوئى مى‏خواهند تو را با چشمهاى خود بر زمین افكنند و نابود كنند ! و در توضیح این معنى جمعى افزوده‏اند كه آنها مى‏خواهند از طریق چشم زدن كه بسیارى از مردم به آن عقیده دارند و مى‏گویند در بعضى از چشمها اثر مرموزى نهفته است كه با یك نگاه مخصوص ممكن است طرف را بیمار یا هلاك كند ، تو را از بین ببرند .
2 -بعضى دیگر گفته‏اند كه این كنایه از نگاههاى بسیار غضب‏آلود است مثل اینكه مى‏گوئیم فلانكس آنچنان بد به من نگاه كرد كه گوئى مى‏خواست مرا با نگاهش بخورد یا بكشد!
3 -تفسیر دیگرى براى این آیه به نظر مى‏رسد كه شاید از تفسیرهاى بالا نزدیكتر باشد و آن اینكه قرآن مى‏خواهد تضاد عجیبى را كه در میان گفته‏هاى دشمنان اسلام وجود داشت با این بیان ظاهر سازد و آن اینكه : آنها وقتى آیات قرآن را مى‏شنوند آنقدر مجذوب مى‏شوند و در برابر آن اعجاب مى‏كنند كه مى‏خواهند تو را چشم بزنند ( زیرا چشم زدن معمولا در برابر امورى است كه بسیار اعجاب‏انگیز مى‏باشد ) اما در عین حال مى‏گویند : تو دیوانه‏اى ، و این راستى شگفت‏آور است ، دیوانه و پریشان گوئى كجا و این آیات اعجاب‏انگیز جذاب و پرنفوذ كجا ؟ .
این سبك‏مغزان نمى‏دانند چه مى‏گویند و چه نسبتهاى ضد و نقیضى به تو مى‏دهند ؟
نكته : آیا چشم زدن واقعیت دارد ؟
بسیارى از مردم معتقدند در بعضى از چشمها اثر مخصوصى است كه وقتى از روى اعجاب به چیزى بنگرند ممكن است آن را از بین ببرد ، یا درهم بشكند ، و اگر انسان است بیمار یا دیوانه كند.
این مساله از نظر عقلى امر محالى نیست ، چه اینكه بسیارى از دانشمندان امروز معتقدند در بعضى از چشمها نیروى مغناطیسى خاصى نهفته شده كه كارائى زیادى دارد ، حتى با تمرین و ممارست مى‏توان آن را پرورش داد ، خواب مغناطیسى از طریق همین نیروى مغناطیسى چشمها است.
در دنیائى كه اشعه لیزر كه شعاعى است نامرئى مى‏تواند كارى كند كه از هیچ سلاح مخربى ساخته نیست پذیرش وجود نیروئى در بعضى از چشمها كه از طریق امواج مخصوص در طرف مقابل اثر بگذارد چیز عجیبى نخواهد بود .
بسیارى نقل مى‏كنند كه با چشم خود افرادى را دیده‏اند كه داراى این نیروى مرموز چشم بوده‏اند ، و افراد یا حیوانات یا اشیائى را از طریق چشم زدن از كار انداخته‏اند.
لذا نه تنها نباید اصرارى در انكار این امور داشت باید امكان وجود آن را از نظر عقل و علم پذیرفت.
در روایات اسلامى نیز تعبیرات مختلفى دیده مى‏شود كه وجود چنین امرى را اجمالا تایید مى‏كند .
در حدیثى مى‏خوانیم كه اسماء بنت عمیس خدمت پیامبر (صلى‏الله‏علیه‏وآله‏وسلّم‏) عرض كرد : گاه به فرزندان جعفر چشم مى‏زنند ، آیا رقیه اى براى آنها بگیرم ( منظور از رقیه دعاهائى است كه مى‏نویسند و افراد براى جلوگیرى از چشم زخم با خود نگهمیدارند و آن را تعویذ نیز مى‏گویند).
پیامبر (صلى‏الله‏علیه‏وآله‏وسلّم‏) فرمود : نعم ، فلو كان شى‏ء یسبق القدر لسبقه العین آرى ، مانعى ندارد ، اگر چیزى مى‏توانست بر قضا و قدر پیشى گیرد چشم زدن بود!.
و در حدیث دیگرى آمده است كه امیر مؤمنان (علیه‏السلام‏) فرمود : پیامبر براى امام حسن و امام حسین رقیه گرفت ، و این دعا را خواند : اعیذكما بكلمات التامه و اسماء الله الحسنى كلها عامه ، من شر السامه و الهامه ، و من شر كل عین لامه ، و من شر حاسد اذا حسد : شما را به تمام كلمات و اسماء حسناى خداوند از شر مرگ و حیوانات موذى ، و هر چشم بد ، و حسود آنگاه كه حسد ورزد مى‏سپارم ، سپس پیامبر (صلى‏الله‏علیه‏وآله‏وسلّم‏) نگاهى به ما كرد و فرمود : اینچنین حضرت ابراهیم براى اسماعیل و اسحاق تعویذ نمود .
در نهج البلاغه نیز آمده است العین حق و الرقى حق : چشم زخم حق است و توسل به دعا براى دفع آن نیز حق است .
ذكر این نكته لازم است كه هیچ مانعى ندارد این دعاها و توسلها به فرمان خداوند جلو تاثیر نیروى مرموز مغناطیسى چشمها را بگیرد همانگونه كه دعاها در بسیارى از عوامل مخرب دیگر اثر مى‏گذارد و آنها را به فرمان خدا خنثى مى‏كند.
این نیز لازم به یادآورى است كه قبول تاثیر چشم زخم به طور اجمال به این معنى نیست كه به كارهاى خرافى و اعمال عوامانه در اینگونه موارد پناه برده شود كه هم بر خلاف دستورات شرع است ، و هم سبب شك و تردید افراد ناآگاه در اصل موضوع است ، همانگونه كه آلوده شدن بسیارى از حقایق با خرافات این تاثیر نامطلوب را در اذهان گذارده است .


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.