چهارشنبه، 25 اسفند 1389
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

پرسش :

توضیحی کامل درباره ی کتاب اسرار آل محمد (صلی الله علیه و آله و سلم) بدهید.می گویند سندیت این کتاب نزد ائمه ثابت بوده است و از طرفی چیزهایی در کتاب به خلفا نسبت داده شده که نمی دانم در صحت آن شک کنم یا کفر بورزم.به هر حال می خواستم درباره ی سندیت این کتاب و احیاناً اگر موارد خلافی در آن است، توضیح بدهید.


پاسخ :
سليم بن قيس الهلالى العامرى الكوفى از اصحاب خاص اميرالمؤمنين(ع)، امام حسين(ع) و امام زين‏العابدين(ع) و امام باقر(ع) است. او متوفاى سال 76 ه.ق مى‏باشد. كتاب او اولين كتاب حديثى و تاريخى نگاشته شده شيعه است. امام سجاد و امام باقر(ع) راجع به آن فرمودند: «صدق سليم رحمةاللَّه هذا حديثنا كلّه نعرفه‏» (بحارالانوار - ج 1، ص 76 و ج 23، ص 124، وسائل الشيعه، ج 18، ص 72)
علامه مجلسى در روضة المتقين مى‏فرمايد: شيخ كلينى و شيخ صدوق حكم به صحت كتاب سليم كرده‏اند، گرچه متن خود كتاب دلالت بر صحت آن دارد. (روضة المتقين، ج 14، ص 372) صاحب وسائل الشيعة شيخ حرّ عاملى آن را از كتاب‏هاى معتبر مى‏شمارد. (وسائل الشيعة، ج 20، ص 36 - 42).
آية اللَّه مرعشى نجفى(ره) مى‏گويد: اين كتاب از قديمى‏ترين و صحيح‏ترين كتاب‏ها نزد شيعه است، بلكه برخى از اهل سنت نيز حكم به صحت آن كرده‏اند. (مقدمه احقاق الحقّ، ج 1، ص 55)
آيةاللَّه خوئى در معجم الرجال الحديث به بررسى چند جانبه آن پرداخته‏اند. (ج 8، ص 216 - 225) اما برخى از علماى بزرگ مثل شيخ مفيد آن را تضعيف كرده‏اند. ايشان مى‏فرمايد: «اطمينانى به اين كتاب نيست و به بيشتر مطالب آن نمى‏توان عمل كرد؛ چرا كه دستخوش تخليط و تدليس گشته است. پس شايسته است دين باوران از عمل كردن به همه مطالب آن بپرهيزند و بر آن اعتماد نكنند و احاديث آن را روايت ننمايند. (تصحيح الاعتقاد، ص 72) جمع اين دو نظريه به اين است كه اصل اينكه سليم‏بن قيس كتابى دارد كه مورد تأييد اهل بيت بوده ثابت است، ولى در اينكه آيا كتاب موجود (اسرار آل محمد «ص») همان كتابى است و تحريف و كم و زيادى در آن رخ نداده، اختلاف هست. برخى قائل‏اند كه اين كتاب همه آنچه را كه كتاب سليم دربر داشته، دارا نمى‏باشد و مطالبى از آن كاسته و يا اضافه شده است و بر اين ادعا نيز ادله‏اى اقامه مى‏كنند.
به این مقاله هم که درباره ی سلیم و کتابش است مراجعه کنید:
http://www.hawzah.net/hawzah/Magazines/MagArt.aspx?id=38466
موفق باشید.


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.