چهارشنبه، 25 اسفند 1389
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

پرسش :

همسران باید چگونه درباره احساسات ناخوشايند صحبت کنند؟


پاسخ :
برقراري ارتباط عاشقانه در زماني که ناراحت و نااميد و ناراضي و عصباني هستيم کار دشواري است وقتي احساسات منفي و ناخوشايند بروز پيدا مي کند به طور موقت احساسات عاشقانه اي چون اعتماد و علاقه مندي درک و پذيرش و قدرشناسي و احترام را از دست مي دهيم . در چنين شرايطي اگر هم بهترين را داشته باشيم بحث و گفتگو به دعوا مي انجامد در لحظه عصبانيت نمي دانيم که چگونه ارتباطي برقرار کنيم که براي ما و همسرمان مفيد و مؤثر باشد در چنين شرايطي صحبت کردن نتيجه اي در بر ندارد و خوشبختانه راه چاره اي در اين زمينه وجود دارد به جاي آنکه با صحبت کردن احساسات خود را با همسرتان در ميان بگذاريد مي توانيد براي او نامه بنويسيد . نوشتن نامه به شما فرصت مي دهد تا به احساسات خودتان گوش کنيد بدون آنکه نگران ناراحت شدن همسرتان باشيد ، وقتي آزادانه احساسات خود را ابراز کنيد و به آن گوش مي دهيد به خودي خود مي توانيد فکر خود را متمرکز نموده با محبت تر باشيد . وقتي مرد نامه مي نويسد به همسرش علاقه مندتر مي شود و او را درک کرده احترام مي گذارد ، هنگامي که زن نامه مي نويسد به شوهرش اعتماد بيشتري پيدا کرده او را مي پذيرد و از او قدرداني مي کند .
نوشتن احساسات ناخوشايند و منفي يکي از بهترين راهها براي آگاهي شدن از اين موضوع است که تا چه اندازه شما ممکن است بي محبت به نظر آييد با اين آگاهي تازه مي توانيد رفتار خود را تعديل کنيد . افزون بر آن با نوشتن احساسات منفي از شدت آن احساسات مي کاهيد و فرصتي براي ظهور دوباره احساسات مثبت شما پديد مي آيد ، وقتي افکار خود را بيشتر متمرکز کنيد در اين حالت مي توانيد پيش همسرتان برويد و با او به شکلي محبت آميزتر صحبت کنيد بي آنکه قصد داوري يا سرزنش داشته باشيد .
نوشتن احساسات ، ابرازي مهم است که مي توانيد يا براي در ميان گذاشتن احساسات خويش با همسرتان از طريق نامه و يا صرفاً به منظور آنکه به احساس بهتر دست يابيد از آن بهره جوييد .
همچنين به جاي نوشتن احساسات خود مي توانيد همين فرآيند را در ذهن خود انجام دهيد و به مرور آنچه در ذهن داريد بپريدازيد در اين ميان افکار و احساسات خود را اصلاح نکنيد و صادقانه عمل نماييد با انجام اين کار به ابراز احساسات باطني خود به شکلي کاملاً حقيقي و صادقانه مي پردازيد ، چيزي نمي گذرد که به يکباره از چنگ احساسات منفي و ناخوشايند رها مي شويد .
نوشتن نامه عاشقانه : به محلي خلوت برويد و براي همسرتان نامه بنويسيد در هر نامه عاشقانه به احساسات خود مبني بر خشم ، ناراحتي ، ترس ، تأسف و عشق بپردازند در هر نامه اين پنج احساس ذکر شود .
نوشتن پاسخ نامه : در روش نامه نگاري دومين مرحله پاسخ نامه است وقتي احساسات مثبت و منفي خود را ابراز کرديد چند دقيقه اي را نيز صرف نگارش پاسخ نامه نماييد تا ناراحتي شما التيام يابد در اين مرحله شما پاسخي را بنويسيد که دوست داريد از همسرتان بشنويد چنين تصور کنيد که همسرتان به احساسات دردناک شما که در نامه ذکر کرديد پاسخ محبت آميزي مي دهد ، نامه اي براي خودتان بنويسيد و وانمود کنيد که همسرتان آن را براي شما مي نويسد در نامه آنچه را که دوست داريد همسرتان به شما بگويد بنويسيد ، گاهي پاسخ نامه تأثيرش بيشتر از نامه نوشتن عاشقانه است ، نوشتن آنچه را که واقعاً مي خواهيم و به آن نياز داريم جرات و صراحت ما را به منظور حمايت و توجه بيشتر از سوي همسرمان افزايش مي دهد .
برخي از افراد احساسات منفي خويش را مي نويسند اما نمي توانند به احساس محبت دست يابند پاسخ به نامه براي اين دسته از افراد بسيار اهميت دارد . چون از اين راه مي توانند پي ببرند که مايلند چه پاسخي را از همسرشان بشنوند در هنگام نوشتن متوجه مقاومتي باشيد که شما در قبال حمايتي که همسرتان از شما مي کند از خودشان مي دهيد ، همين موضوع موجب مي شود که شما بدانيد در چنان شرايطي چقدر مشکل است که همسرتان رفتاري محبت آميز داشته باشد .
نوشتن نامه عاشقانه بهترين راهي است که مرد چيزهايي را درباه ي زن ياد مي گيرد .
گاهي زنان مي پرسند اگر به شوهرمان آنچه را که مي خواهيم بشنويم ، بگوييم و آنها هم آن را بگويند ، چطور بدانيم که آنها فقط حرف نمي زنند و به آنچه مي گويند عمل مي کنند . پاسخ اين است : چنانچه مردي همسرش را دوست نداشته باشد باز هم براي او آزار دهنده نيست که آنچه را که همسرش نياز دارد برآورده سازد . اگر مرد چندان صادق به نظر نمي رسد دليلش آن است که او در حال يادگيري نکته اي تازه است اين لحظه ، زماني بحراني است و مرد به شدت به قدرداني و دلگرمي و تشويق نياز دارد ، او به پشتوانه اي نياز دارد که احساس کند در مسير دوستي در حرکت است ، اگر تلاش مرد چندان صادقانه به نظر نرسد ، معمولاً به اين دليل است که مرد نگران است که شايد تلاش او بي نتيجه بماند ، اگر زن از تلاش مرد قدرداني نمي کند دفعه بعد احساس امنيت بيشتري مي کند و مي تواند به همسرش صداقت بيشتري نشان دهد .
بسياري از زوجها به اشتباه تصور مي کنند که چون نمي توانند به شکلي محبت آميز و موفق با يکديگر ارتباط برقرار کنند پس آنها به اندازه کافي يکديگر را دوست ندارند ، شکي نيست که عشق و دوست داشتن نقش مهمي در زندگي ايفا مي کند اما مهارت برقراري ارتباط نکته بسيار مهم تري است ، اگر شما مشکلاتي در زمينه برقراري ارتباط با ديگران داريد به دليل بدبختي شما و نه تقصير پدر و مادر شماست ، علت اصلي اين مشکلات عدم برخورداري از آموزش و تربيت صحيح و نيز نداشتن امنيت خاطر براي تمرين و ممارست است .
وقتي شما زماني را جهت گوش دادن به احساسات خويش در نظر مي گيريد ، در واقع به گونه اي مؤثر به شخص احساساتي کوچکي که درون شماست مي گوييد ( تو براي من مهم هستي ، تو شايستگي آن را داري که کسي احساسات تو را بشنود و من با توجه کامل گوش مي دهم ) .



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.