چهارشنبه، 25 اسفند 1389
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

پرسش :

روشهاي مقابله با کمر درد در دوران بارداري چسیت؟


پاسخ :
کمتر کسي يافت مي شود که در دوران بارداري از ناراحتي کمر درد شکايت نداشته باشد. براي پيشگيري از بروز کمر درد در ماه آخر بارداري، بايد از همان ابتداي بارداري روشهاي پيشگيرانه را شروع کرد و عادات اشتباه روزانه را تصحيح نمود.

بايد رژيم غذايي مناسبي را در پيش گرفت، بطوريکه اضافه وزن بيشتر از يک کيلو در ماه نباشد. اضافه کردن دوازده کيلو تا پايان بارداري ايده آل است درصورت افزايش بيش از اين ميزان ستون فقرات فشار زيادي متحمل مي گردد.
سعي کنيد زياد راه برويد، البته با کفش هايي که پاشنه آنها بيشتر ازسه سانتيمتر نيست، تا بدني ترتيب فشار زيادي به ستون فقراتتان وارد نيايد.
هنگام رانندگي درطي دوران بارداري، نه زياد خودتان را به سمت جلو متمايل کنيد و نه زياد به عقب. کافي است پشت تان به صندلي بچسبد. هرگز بدون گذاشتن چند بالش کوچک پشت کمرتان، روي مبل راحتي فرو نرويد.
ورزش شنا توصيه مي شود.
تشکي که روي آن مي خوابيد. نبايد نرم باشد. زيرا در اثروزن بدن تغيير فرم داده و بر روي حالت طبيعي انحناي کمر اثر منفي مي گذارد.
مي توان از گن هاي مخصوص دوران بارداري استفاده کرد.
اگر با وجود رعايت نکات فوق، باز هم دچار ناراحتي کمر هستيد، براي کاهش آن مي توانيد از روشهاي زير استفاده کنيد :
با ماساژهاي سبک مي توان تا حد زيادي درد ناشي از اين ناراحتي را کاهش داد و گرفتگي عضلاني را برطرف نمود. کافي است، خيلي آرام و ملايم با کف دو دست ( دستها بايد کاملاً باز باشند )، که به سرعت و بطور متناوب جاي يک دست با دست ديگر عوض مي شود، قسمت پشت را ماساژ داد. با قسمت گوشتي سر انگشتان دست نيز مي توان حرکات دايره وار کوچکي را در دو طرف ستون فقرات ( در راستاي کليه ها ) به سمت پهلوها انجام داد. ماساژ کمر باعث جريان يافتن بهتر خون در قسمتهايي که درد مي کنند، شده و علاوه بر اين سبب شل شدن عضلات اين قسمت ها مي شود.
دوش آب گرم نيز مي تواند مؤثر باشد، بخصوص اگر بتوانيد حداقل حدود پنج دقيقه آب را با فشار ( نه خيلي زياد ) برروي قسمتي که درد مي کند، نگه داريد. گرما به همراه ماساژي که آب مي دهد، بهترين راه درمان طبيعي کمر درد است.
هنگام خواب به يک سمت بخوابيد و مابين رانهايتان بالش کوچکي بگذاريد. به پشت نيز مي توانيد بخوابيد. در اين صورت بايد بالش کوچکي را زير ماهيچه ساق پاها قراردهيد تا کمر بهتر به تشک بچسبد و طي خواب عضلات آن دچار انقباض دردناک نشود.
منبع:کتاب کودک من


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.