چهارشنبه، 25 اسفند 1389
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

پرسش :

آيا فقط مؤمنان و کافران خالص سؤال و جواب قبر دارند - اگر چنين است، چرا؟


پاسخ :
اين مطلب در احاديث متعددي آمده است. مثلا، از امام صادق )ع( روايت شده است که: »لا يسئل في القبر إلا من محض الإيمان محضا أو محض الکفر محضا، و الآخرون يلهون عنهم.« (اصول کافي، ج 3، ص 235: سؤال نمي‏شود در قبر، مگر از کسي که مؤمن محض يا کافر محض باشد و بقيه به حال خود رها مي‏شوند) و علامه طباطبايي معتقد است: »اخبار به اين مضمون بسيار زياد و در حد استفاضه است.« (انسان از آغاز تا انجام، ص 84) و حتي آيت‏الله حسيني تهراني معتقد است، از آياتي که درباره‏ي سؤال در عالم قبر است، نيز اين مطلب فهميده مي‏شود. ايشان با استناد به آياتي نظير: »الذين تتوفاهم الملائکة ظالمي أنفسهم فألقوا السلم ما کنا نعمل من سوء بلي إن الله عليم بما کنتم تعملون - فادخلوا أبواب جهنم خالدين فيها فلبئس مثوي المتکبرين - و قيل للذين اتقوا ماذا أنزل ربکم قالوا خيرا« (نحل 28 - 30/16: همانان که فرشتگان جانشان را مي‏گيرند، در حالي که بر خود ستمکار بوده‏اند، پس از در تسليم مي‏آيند: »ما هيچ کار بدي نمي‏کرديم.« آري، خدا به آنچه مي‏کرديد داناست - پس از درهاي دوزخ وارد شويد، در آن هميشه بمانيد و حقا که جايگاه متکبران چه بد است - و به کساني که تقوا پيشه کردند، گفته شود: »پروردگارتان چه نازل کرد؟« مي‏گويند: »خوبي«) مي‏گويند: »نوع خطاب در اين آيات که فقط ظالمان يا اهل تقوي و ايمان را خطاب مي‏کند، آن رواياتي را که سؤال قبر را به مؤمنان خالص يا کفار محض منحصر کرده است، تأييد مي‏کند.« (معادشناسي، ج 1، ص 106 - 108)
برخي مانند شيخ مفيد معتقدند که براي اين مسأله، دليل عقلي نداريم و دليل منحصر در ادله‏ي نقلي است؛ (س، ج 6، ص 272 و 280، به نقل از منبع پيشين، ص 105)؛ اما شايد بتوان پاسخي را که به سؤال قبل داديم، نوعي تبيين عقلي اين مسأله دانست.
به تعبير مؤلف کتاب »بازگشت به سوي خدا«: »آنان که در حيات دنيوي مستضعف بودند و رشد لازم و مطلوب فکري نداشتند و در درون و باطن آنان، سؤالات برانگيزاننده و حرکت آوري که آن‏ها به سوي تحقيق و بررسي سوق دهد، بروز نکرده و مطرح نشده است، در نتيجه، به سوي ايمان واقعي راه يافته‏اند و به سوي کفر واقعي راه نيافته‏اند، لذا در برزخ از آن‏ها سؤال نمي‏شود و احتمالا به خاطر محفوظ بودن فطرت اوليه از انحراف و ضايع نشدن استعداد فطري در وجودشان، در برزخ در مسير خاصي که مسير کمال است، مي‏افتند و به سوي لقاي رب هدايت مي‏شوند.« (محمد شجاعي، بازگشت به سوي خدا، ج 1، ص 315)


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما
حکمت | اطعام غدیر / استاد حسینی قمی
music_note
حکمت | اطعام غدیر / استاد حسینی قمی
حکمت | نکنه از اطعام غدیر جا بمونی! / استاد کاشانی
music_note
حکمت | نکنه از اطعام غدیر جا بمونی! / استاد کاشانی
تعهد و تخصص دو بال یک مسئول اسلامی
تعهد و تخصص دو بال یک مسئول اسلامی
آیا خبر دادن پیامبر(ص) از اختلاف بین امت با تعیین جانشین منافات نداشته است؟
آیا خبر دادن پیامبر(ص) از اختلاف بین امت با تعیین جانشین منافات نداشته است؟
حکمت | ممنون که اجازه دادی! / استاد کاشانی
music_note
حکمت | ممنون که اجازه دادی! / استاد کاشانی
نگاهی به عملکرد و دستاوردهای 8 رییس جمهور
نگاهی به عملکرد و دستاوردهای 8 رییس جمهور
معنی اسم نارین  و نام های هم آوا با آن + میزان فراوانی در ثبت احوال
معنی اسم نارین و نام های هم آوا با آن + میزان فراوانی در ثبت احوال
معنی اسم آرنیکا و نام های هم آوا با آن + میزان فراوانی در ثبت احوال
معنی اسم آرنیکا و نام های هم آوا با آن + میزان فراوانی در ثبت احوال
معنی اسم آرنا و نام های هم آوا با آن + میزان فراوانی در ثبت احوال
معنی اسم آرنا و نام های هم آوا با آن + میزان فراوانی در ثبت احوال
شهرستان تفرش کجاست؟ از پیش شماره این شهر تا مناطق گردشگری و مشاهیر آن
شهرستان تفرش کجاست؟ از پیش شماره این شهر تا مناطق گردشگری و مشاهیر آن
آیا امام علی(ع) از واقعه غدیر خم برای دفاع از خود استفاده نکرده است؟
آیا امام علی(ع) از واقعه غدیر خم برای دفاع از خود استفاده نکرده است؟
حکمت | بر بلندای ایمان و یقین/ استاد توکلی
music_note
حکمت | بر بلندای ایمان و یقین/ استاد توکلی
حکمت | اصلا قابل مقایسه نیست! / استاد توکلی
music_note
حکمت | اصلا قابل مقایسه نیست! / استاد توکلی
شهرستان نور کجاست؟ از پیش شماره این شهر تا مناطق گردشگری
شهرستان نور کجاست؟ از پیش شماره این شهر تا مناطق گردشگری
شهرستان قائن کجاست؟ از پیش شماره این شهر تا مناطق گردشگری
شهرستان قائن کجاست؟ از پیش شماره این شهر تا مناطق گردشگری