چهارشنبه، 25 اسفند 1389
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

پرسش :

برخي از دانشمندان شيعي معتقدند که اصول کافي به محضر امام قائم( عج ) ارائه شده و ایشان فرموده است آن براي شيعيان ما کافي است. آیا این عقیده درستی است؟


پاسخ :
اينكه كتاب شريف كافي يا اصول آن به امضاي حضرت ولي عصر (عج) رسيده است، مطلب معتبري نيست و نمي‌توان آن را پذيرفت و به فرض پذيرفتن كه تنها يك فرض است، معناي آن اين نيست كه تمام روايات آن درست و بي‌اشكال هستند، بلكه كليت آن مورد تأييد است؛ همچنین اگر كافي متضمن اندک روايات ضعيف است، اين دلالت بر ضعف اين كتاب ندارد و از عظمت و شكوه آن نمي‌كاهد، چرا که اين كتاب قيم و ارزشمند در بردارنده اخبار و روايات سترگ و ارزشمند بسياری نیز مي‌باشد و بلکه غالب روایات آن از این قبیل است؛ به هر تقدير ارزش گذاري "كافي" حاجتمند يك نگرش همه جانبه به آن خواهد بود، نه تنها ضعف‌ها را ديدن و قوت‌ها را نسنجيدن.
به طور كلي بعضي از روايات قابل توجيه و بعضي غير قابل توجيه و دسته‌اي ديگر را بايد به خدا و پيامبرش ارجاع داد و نمي‌توان در مورد آن به راحتي نظر داد، چه از باب نفي و چه از جهت اثبات.
علامه مجلسي با اين كه اخباري مسلك است ولي به لحاظ داشتن اعتقادات ويژه خود بسياري از احاديث اصول كافي و يا فروع آن را ضعيف مي‌شمرد كه نمي‌توان به عقيده‌ ايشان در مورد كافي صد در صد اتكال كرد.
منبع: پایگاه حوزه


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.