چهارشنبه، 25 اسفند 1389
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

پرسش :

پس از آزمايش متوجه شده‏ايم كه هر دو تالاسمى مينور داريم. آيا نمى‏توانيم با هم ازدواج كنيم؟


پاسخ :
يكى از آزمايش‏هاى قبل از ازدواج، آزمايش تالاسمى )نوعى كم‏خونى ارثى( است كه با توجه به شيوع آن، بيشتر مورد توجه قرار مى‏گيرد.
اگر پس از آزمايش مشخص شود كه يكى از دو نفر سالم و ديگرى تالاسمى مينور )خفيف( دارد، احتمال دارد كه نيمى از فرزندان آنان مينور، و نيمى ديگر سالم باشند.
كسانى كه تالاسمى مينور دارند، زندگى عادى خواهند داشت و مانند افراد سالم به فعاليت‏هاى معمول خود مى‏پردازند.
در صورتى كه پس از آزمايش مشخص شود هر دو نفر تالاسمى مينور دارند، احتمال دارد كه در هر بار حاملگى، 25 درصد از فرزندان دچار تالاسمى ماژور )شديد( شوند كه خطرناك است و در معرض مرگ زودرس در سنين جوانى قرار مى‏گيرند؛ بنابراين به شما توصيه مى‏كنيم از ازدواج با هم منصرف شويد. هر يك از شما مى‏تواند با فردى سالم ازدواج كند و هيچ مشكلى براى فرزندان پيش نيايد. اگر به هر دليلى اصرار به ازدواج داشته باشيد، متخصصان شما را از ازدواج منع نمى‏كنند؛ بلكه توصيه خواهند كرد كه با استفاده از راه‏هاى پيشگيرى مطمئن، بچه‏دار نشويد يا فرزند خوانده بگيريد و اگر مايل باشيد بچه‏دار شويد، بايد مسير بسيار دقيقى را آغاز كنيد و تا باردارى خانم تحت نظر باشيد.
اين فرايند با آزمايش PND كه هزينه بالايى هم دارد، آغاز مى‏شود و تا زمانى ادامه مى‏يابد كه مشخص شود جنين، تالاسمى مينور )خفيف( دارد كه در اين صورت بدون مشكل به دنيا خواهد آمد و زندگى عادى خواهد داشت؛ اما اگر مشخص شد كه تالاسمى ماژور )شديد( دارد، با اخذ مجوز سقط از مراجع ذى‏صلاح )پزشكى قانونى(، جنين سقط مى‏شود كه البته اخذ مجوز حتما بايد حداكثر هفته شانزدهم باردارى )ابتداى ماه چهارم( باشد؛ وگرنه پزشكى قانونى مجوز نخواهد داد.


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.