چهارشنبه، 25 اسفند 1389
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

پرسش :

آيا فرستادن خيرات و قرائت قرآن براي مردگان، در شب با روز فرق مي کند، چون شنيده ام در عالم برزخ هم حالتي مانند خواب وجود دارد که نبايد مزاحم آرامش مردگان در شب شد، آيا چنين مطلبي صحت دارد يا خير؟


پاسخ :
از آيات قرآن کريم فهميده مي شود که در عالم برزخ نيز همانند دنيا شب و روز وجود دارد و شب و روز دنيا در برزخ احساس مي شود. درباره ي گرفتاري هاي خاندان فرعون در عالم برزخ مي خوانيم: «النار يعرضون عليها غدوا و عشيا و يوم تقوم الساعة ادخلوا آل فرعون اشد العذاب؛(1) هر صبح و شام بر آتش عرضه مي شوند و روزي که قيامت برپا شود نداد دهند که خاندان فرعون را به سخت ترين عذاب ها درآوريد.»
در بعضي از روايات زمان هاي خاصي براي دادن خيرات به نيت مردگان مشخص شده است؛ مانند:
1- از امام صادق(علیه السلام) روايت شده که فرمود: مردگان را چون پيش از طلوع آفتاب زيارت کنيد مي شنوند و به شما جواب مي دهند و اگر بعد از طلوع آفتاب زيارت کنيد مي شنوند اما جواب نمي دهند.
2- از پيامبر اکرم(صلی الله علیه واله) روايت شده که فرمود: «ولا تزرهم احيانا من الليل؛ و هيچ گاه ايشان را در شب زيارت مکن.»
3- هم چنين توصيه شده که چون قصد زيارت مؤمنان کني سزاوار است که روز پنج شنبه باشد.
موارد ديگري نيز هست که معلوم مي شود در آن جا نيز شب و روز و صبح و عصر و ... وجود دارد.
و نيز روايات ديگري هست که يادآور مي شود بعضي از برزخيان به کارهايي مشغولند و بعضي ديگر با دوستان خود در حال گفت و گو هستند. بنابراين اگر در جايي روايتي مشاهده کرديد که مي گفت شب ها هديه نفرستيد، نمي توان آن را ناديده گرفت، چون ما قدرت نفوذ در عالم برزخ را نداريم تا از اوضاع آن با خبر شويم. در مورد جزئيات آن به سخن کساني استناد مي کنيم که از طريق غيب مي توانند بر آن احاطه داشته باشند و راهي جز اين نداريم.
پي نوشت:
1- مؤمن (40) آيه ي 46.


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.