چهارشنبه، 25 اسفند 1389
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

پرسش :

چگونه مي توان فرزند صالح و شايسته تربيت کرد؟


پاسخ :
به منظور برخوردار بودن از فرزند صالح، رعايت نکات زير توصيه مي گردد:
1. اولين قدم و شرط، صالح بودن والدين است. چرا که فرزند، خواسته يا ناخواسته از والدين خود تأثير مي پذيرد.
2. رعايت آداب اسلامي هنگام آميزش.
3. رعايت احکام شرعي خوراک و غذاي مصرفي در خانواده پيش از آميزش؛ همانند رعايت حلال و حرام بودن غذاي مصرفي، رعايت حقوق مالي ديگران در غذا و استفاده از مواد مجاز و مشروع.
4. رعايت آداب اخلاقي و معاشرت با فرزند .
5. عدم ابتلاي والدين به بيماري هاي ارثي و ژنتيکي که بايد هنگام انتخاب همسر مد نظر باشد و نيز توجه به نژاد و نسل والدين به خصوص مادر.
6. رعايت اصول ديني، رواني و بهداشتي در دوران بارداري و شيرخوارگي و طفوليت.
7. رعايت آداب شيردادن و غذاخوردن توسط والديم و فرزندان در مقاطع مختلف سني.
8. پرورش روحيه دين باوري و رعايت قوانين تعليم و تعلم و تربيت اخلاقي و ديني در مقاطع مختلف سني ( که در هر مقطعي قوانين و شکل تعليم و تربيت متفاوت است).
9. جلوگيري از بروز آسيب ها و آفت ها و اختلال هاي خانوادگي حتي مشاجرات ابتدايي و ساده.
10. رعايت شرايط انتخاب همسر ايده آل.
تربيت فرزند صالح روند بسيار پيچيده اي است که مي توان به سادگي آن را در چند جمله خلاصه کرد؛ ولي راه کارهاي کلي آن را مي توان چنين بيان کرد:
الف) شناخت مسؤوليت سنگين فرزندداري و نقش آن در سرنوشت دنيايي و آخرتي پدر و مادر. در اين مسير، بايد اهميت موضوع را به درستي شناخت و سرمايه گذاري لازم را براي آن انجام داد.
ب) مراقبت از رفتارهاي فرزند پيش از هر چيز تحت تأثير رفتارهاي پدر و مادر است و همواره از آنان الگو مي گيرد؛ بنابراين هر قدر رفتار والدين، منضبط تر باشد و به اصول اخلاقي و ديني پايبند باشند، فرزند از آن الگوي مناسب تري خواهد گرفت.
ج) مراقبت بر مراوده ها و رفت و آمدها و سلامت اخلاقي افرادي که با انسان مرتبط هستند، در روحيات و عادات کودک نقش به سزايي دارد.
ه) مراقبت بر محيط تربيتي و درسي.
و) مراقبت بر ابزارها و وسايلي که ممکن است در خانه باشد و از آن ها استفاده ناصحيح صورت گيرد؛ مانند ويدئو و کامپيوتر و وسايل ديگر.
ز) آشنا کردن کودک با آموزه هاي ديني و روش هاي صحيح اخلاقي، به وسيله تشويق و تنبيه و بردن آنان به مجالس مناسب وعظ و محافل قرآني.


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.