چهارشنبه، 25 اسفند 1389
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

پرسش :

سند مصحف حضرت فاطمه(س) چيست؟ ممكن است سند آن را بيان فرماييد؟


پاسخ :

مصحف حضرت فاطمه(س) از مسلمات در نزد شيعه است و در كتب حديث از آن سخن به‌ ميان آمده است و همين طور در كتب اعتقادي و غير آن هم بحث مي‌شود.
اما بحث در مورد سند آن در ضمن مطالب ذيل روشن مي‌شود:
الف- ما عقيده داريم كه طبق قاعدة و حديث، سلسلة الذهب(سلسله طلايي) هر كدام از ائمه عليهم السلام از ائمه پيشين خود نقل مي‌كنند تا اين سند به اميرالمؤمنين و از او به پيامبر(ص) و از پيامبر(ص) به جبرئيل و از جبرئيل به حضرت حق جل و اعلي مي‌رسد. و با اين حساب هر امامي به پيامبر(ص) و خدا وصل است، كأنه خود خداوند يا پيامبر اكرم(ص) آن حديث را نقل كرده است.
ب – بسياري از كتب روايي ما اين حديث را به طريق قطعي از اصحاب ائمه عليهم‌السلام براي ما نقل كرده‌اند مثل كتاب كافي مرحوم كليني و غير آن.
ج – وقتي روايتي صحيح در اين كتب مشاهده كردي معنايش آن است كه تمام رجال اين سند، اماميه و موصوف به وثاقت هستند.
د – حال اين سؤال را طرح مي‌كنيم كه آيا روايت صحيح و درستي يافت مي‌شود كه اين مصحف فاطمه(س) را بيان كرده و تأييد كرده باشد؟ جواب ما اين است كه آري روايت صحيح كه به صحيحة ابن عبيده الحدء معروف است و از امام صادق(ع) نقل كرده است.[1] واين روايت براي تأييد مصحف حضرت فاطمه زهرا(س) كافي است اين در حالي است كه اخبار ديگري اين روايت را تأييد مي‌كنند. مثلاً حماد بن عثمان از امام صادق(ع) اين را نقل كرده است[2] و همين طور ابي حمزه از امام صادق(ع) نقل كرده است[3] و عفية بن مصعب از امام صادق(ع) نقل كرده است[4] و روايات ديگر، كه كم هم نيستند.
پی نوشتها:
[1]كافي، ج 1 ص 241.
[2]كافي، ج 1 ص 240.
[3]بصائر الدرجات، ص 150.
[4]بحارالأنوار، ج 26ص38 .
منبع: پايگاه حوزه


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.