پرسش :
فتح مبين يك عارف با برپا شدن قيامت او در اين نشئه چه ارتباطى دارد؟ مظهر تجلى ذاتى حق شدن يعنى چه؟
پاسخ :
1. فتح مبين كه ملازم با تجلى صفتى است، از جهاتى به بحث ولايت و فنا و... مربوط است و با تبيين اقسام ولايت و اسفار چهارگانهى عرفا و مراتب فنا و مراحل قيامت شخص، روشن خواهد شد كه فتح مبين ملازم با ظهور توحيد افعالى و صفاتى است و در اين مرحله گر چه قيامت كبراى عارف ظهور نمىكند؛ زيرا برپايى چنين قيامتى منوط به حصول مقام خفى و اخفى يا مقام "اوادنى" است كه در ولايت خاصه با تجلى ذاتى به منصهى ظهور مىرسد و فتح مطلق را به همراه دارد، اما مراتب پايينتر برپايى قيامت؛ يعنى ظهور وجه اللَّه در قالب توحيد افعالى و صفاتى در مراتب پايينتر فنا و ولايت در فتح قريب و مبين، قابل تحقق است.
2. تجلى ذاتى عبارت است از: آن نوع از تجلى حق بر بنده، كه موجب فناى ذاتى سالك و مشاهدهى حصر موجودات در وجود حضرت حق مىگردد، موطن اين تجليات ذات است و رؤيت اين گونه تجليات، مشاهده نام دارد.
اما بايد توجه داشت كه ذات بما هو ذات نه با چيزى ارتباط دارد و نه بر چيزى ظهور مىكند و با لحاظ اين نكته، عدهاى تجلى ذاتى را تجلى ذات به اعتبار الوهيت و واحديت گرفتهاند و بزرگانى ديگر گفتهاند منظور از تجلى ذاتى اين است كه بر قلب سالك مشاهدهى حكم صفتى از صفات و اسمى از اسما غالب نيايد و از جميع تعلقات، حتى تعلق توجه به حق به اسم مخصوص فارغ گردد.
منبع: http://farsi.islamquest.net
1. فتح مبين كه ملازم با تجلى صفتى است، از جهاتى به بحث ولايت و فنا و... مربوط است و با تبيين اقسام ولايت و اسفار چهارگانهى عرفا و مراتب فنا و مراحل قيامت شخص، روشن خواهد شد كه فتح مبين ملازم با ظهور توحيد افعالى و صفاتى است و در اين مرحله گر چه قيامت كبراى عارف ظهور نمىكند؛ زيرا برپايى چنين قيامتى منوط به حصول مقام خفى و اخفى يا مقام "اوادنى" است كه در ولايت خاصه با تجلى ذاتى به منصهى ظهور مىرسد و فتح مطلق را به همراه دارد، اما مراتب پايينتر برپايى قيامت؛ يعنى ظهور وجه اللَّه در قالب توحيد افعالى و صفاتى در مراتب پايينتر فنا و ولايت در فتح قريب و مبين، قابل تحقق است.
2. تجلى ذاتى عبارت است از: آن نوع از تجلى حق بر بنده، كه موجب فناى ذاتى سالك و مشاهدهى حصر موجودات در وجود حضرت حق مىگردد، موطن اين تجليات ذات است و رؤيت اين گونه تجليات، مشاهده نام دارد.
اما بايد توجه داشت كه ذات بما هو ذات نه با چيزى ارتباط دارد و نه بر چيزى ظهور مىكند و با لحاظ اين نكته، عدهاى تجلى ذاتى را تجلى ذات به اعتبار الوهيت و واحديت گرفتهاند و بزرگانى ديگر گفتهاند منظور از تجلى ذاتى اين است كه بر قلب سالك مشاهدهى حكم صفتى از صفات و اسمى از اسما غالب نيايد و از جميع تعلقات، حتى تعلق توجه به حق به اسم مخصوص فارغ گردد.
منبع: http://farsi.islamquest.net