پرسش :
آیا آموختن موسیقی برای خانم ها از استاد مرد در فضایی که خلوت محسوب نمی شود و دیگران هم حضور ندارند حرام است؟
پاسخ :
سؤال شما از دو بخش تشکیل شده است. الف: آموختن موسیقی دارای ضوابط خود است که فتاوای مراجع محترم تقلید را برایتان می آوریم.
حكم آموزش و يادگيرى نوازندگى آلات موسيقى چيست؟
همه مراجع (به جز آيات عظام بهجت و صافى): آموزش و يادگيرى نوازندگى با آلات مختص [به لهو] جايز نيست و اگر از آلات مشترك باشد، به منظور استفاده مشروع و حلال، اشكال ندارد.[1]
آيات عظام بهجت و صافى: آموزش و يادگيرى نوازندگى با آلات موسيقى، حرام است.[2]
ب : اما استفاده از استاد مرد در شرایطی که ذکر کرده اید،در صورتی که ترس از ابتلا به گناه نداشته باشد و اختلاط محرم با نامحرم نباشد، اشکالی ندارد.
پی نوشتها:
[1] امام، استفتاءات، ج 2، مكاسب محرمه، م 26 آيتالله خامنهاى، اجوبة الاستفتاءات، س 1144 آيتالله تبريزى، استفتاءات، س 1078 آيتالله فاضل، جامعالمسائل، ج 1، س 992 آيتالله مكارم، استفتاءات، ج 2، س 711 آيتالله سيستانى، منهاج الصالحين، ج 2، م 11 و Sistani.org س 17 و 18 دفتر آيتالله وحيد و آيتالله نورى،با استفاده از نرم افزار پرسمان.
[2] آيتالله صافى، جامع الاحكام، ج 1، س 1005 و 1007 و 1020 و 1018 و دفتر آيتالله بهجت.
منبع: http://farsi.islamquest.net
سؤال شما از دو بخش تشکیل شده است. الف: آموختن موسیقی دارای ضوابط خود است که فتاوای مراجع محترم تقلید را برایتان می آوریم.
حكم آموزش و يادگيرى نوازندگى آلات موسيقى چيست؟
همه مراجع (به جز آيات عظام بهجت و صافى): آموزش و يادگيرى نوازندگى با آلات مختص [به لهو] جايز نيست و اگر از آلات مشترك باشد، به منظور استفاده مشروع و حلال، اشكال ندارد.[1]
آيات عظام بهجت و صافى: آموزش و يادگيرى نوازندگى با آلات موسيقى، حرام است.[2]
ب : اما استفاده از استاد مرد در شرایطی که ذکر کرده اید،در صورتی که ترس از ابتلا به گناه نداشته باشد و اختلاط محرم با نامحرم نباشد، اشکالی ندارد.
پی نوشتها:
[1] امام، استفتاءات، ج 2، مكاسب محرمه، م 26 آيتالله خامنهاى، اجوبة الاستفتاءات، س 1144 آيتالله تبريزى، استفتاءات، س 1078 آيتالله فاضل، جامعالمسائل، ج 1، س 992 آيتالله مكارم، استفتاءات، ج 2، س 711 آيتالله سيستانى، منهاج الصالحين، ج 2، م 11 و Sistani.org س 17 و 18 دفتر آيتالله وحيد و آيتالله نورى،با استفاده از نرم افزار پرسمان.
[2] آيتالله صافى، جامع الاحكام، ج 1، س 1005 و 1007 و 1020 و 1018 و دفتر آيتالله بهجت.
منبع: http://farsi.islamquest.net