پرسش :
آیا میتوان در هنگام ازدواج دائم یا موقت خطبهٔ عقد را "بدون حضور شاهد"خود انسان به همراه دختر مورد علاقه اش اجرا کنند؟
پاسخ :
از نظر اسلام ازدواج یک پيمان مقدس برای تشكيل خانواده و بالطبع، اجتماع است و دارای آثار و نتايج بسيارى از جمله: ارضاى غريزه جنسى، توليد و بقاى نسل، تكامل انسان، آرامش و سكون، پاكدامنى و عفاف، تحكيم عواطف و بسيارى مواهب ديگر است. برقرارى این پيمان مقدس تنها بر اساس مقررات، قوانين و شرایط خاصی که خداوند متعال معین کرده است، امکان پذیر می باشد.
در صورتی که جمیع شرایط از قبیل: کسب رضایت خانواده به ویژه پدر دختر، و دیگر شرایط موجود در رساله های عملیه مهیا بود، باید صیغه عقد خوانده شود. (تنها راضی بودن زن و مرد کافی نیست بلکه باید به همراه انشاء الفاظ خاصی باشد). و به احتیاط واجب صیغه عقد باید به عربی صحیح خوانده شود. و اگر خود مرد و زن نتوانند صیغه را به عربی صحیح بخوانند به هر لفظی که صیغه را بخوانند صحیح است، و لازم هم نیست که وکیل بگیرند، اما باید لفظی بگویند که معنای "زوّجت" و "قبلت" را بفهماند[1].
بنابراین ضمن دارا بودن جمیع شرایط مذکور و هر آنچه که در رساله های عملیه آمده است دو نفر می توانند "حتی بدون حضور شاهد" خودشان صیغه عقد را جاری کنند.[2]
پی نوشتها:
[1]. آنچه بیان شد نظر امام خمینی (ره) می باشد . برای آگاهی از فتاوای سایر مراجع نک: توضیح المسائل مراجع، ج 2، از ص 449 تا 460؛ تحریر الوسیله، ج 2، ص 701 تا 707 و نیز از ص 734 تا 736.
[2] . آيتالله وحيد، منهاج الصالحين، ج 3، 1229 آيتالله بهجت، توضيحالمسائل، م 1887 آيتالله سيستانى، منهاج الصالحين، ج 2، النكاح، م 3 آيتالله تبريزى، منهاج الصالحين، ج 2، م 1229 امام، آيتالله نورى، آيتالله مكارم و آيتالله فاضل، التعليقة على العروة، النكاح، م 5، آيتالله صافى، هداية العباد، ج 2، النكاح، م 5 آيتالله خامنهاى، اجوبة الاستفتاءات، س 22.
منبع: http://farsi.islamquest.net
از نظر اسلام ازدواج یک پيمان مقدس برای تشكيل خانواده و بالطبع، اجتماع است و دارای آثار و نتايج بسيارى از جمله: ارضاى غريزه جنسى، توليد و بقاى نسل، تكامل انسان، آرامش و سكون، پاكدامنى و عفاف، تحكيم عواطف و بسيارى مواهب ديگر است. برقرارى این پيمان مقدس تنها بر اساس مقررات، قوانين و شرایط خاصی که خداوند متعال معین کرده است، امکان پذیر می باشد.
در صورتی که جمیع شرایط از قبیل: کسب رضایت خانواده به ویژه پدر دختر، و دیگر شرایط موجود در رساله های عملیه مهیا بود، باید صیغه عقد خوانده شود. (تنها راضی بودن زن و مرد کافی نیست بلکه باید به همراه انشاء الفاظ خاصی باشد). و به احتیاط واجب صیغه عقد باید به عربی صحیح خوانده شود. و اگر خود مرد و زن نتوانند صیغه را به عربی صحیح بخوانند به هر لفظی که صیغه را بخوانند صحیح است، و لازم هم نیست که وکیل بگیرند، اما باید لفظی بگویند که معنای "زوّجت" و "قبلت" را بفهماند[1].
بنابراین ضمن دارا بودن جمیع شرایط مذکور و هر آنچه که در رساله های عملیه آمده است دو نفر می توانند "حتی بدون حضور شاهد" خودشان صیغه عقد را جاری کنند.[2]
پی نوشتها:
[1]. آنچه بیان شد نظر امام خمینی (ره) می باشد . برای آگاهی از فتاوای سایر مراجع نک: توضیح المسائل مراجع، ج 2، از ص 449 تا 460؛ تحریر الوسیله، ج 2، ص 701 تا 707 و نیز از ص 734 تا 736.
[2] . آيتالله وحيد، منهاج الصالحين، ج 3، 1229 آيتالله بهجت، توضيحالمسائل، م 1887 آيتالله سيستانى، منهاج الصالحين، ج 2، النكاح، م 3 آيتالله تبريزى، منهاج الصالحين، ج 2، م 1229 امام، آيتالله نورى، آيتالله مكارم و آيتالله فاضل، التعليقة على العروة، النكاح، م 5، آيتالله صافى، هداية العباد، ج 2، النكاح، م 5 آيتالله خامنهاى، اجوبة الاستفتاءات، س 22.
منبع: http://farsi.islamquest.net