چهارشنبه، 25 اسفند 1389
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

پرسش :

در مورد ماموگرافي ديجيتالي توضیح دهید.


پاسخ :
يکي از آخرين پيشرفت‌هاي حاصل شده در زمينه ماموگرافي، ماموگرافي ديجيتال يا ماموگرافي با کمک کامپيوتر است. ماموگرافي ديجيتال شبيه ماموگرافي معمولي است و در آن از اشعه ايکس براي توليد تصاوير استفاده مي‌شود با اين تفاوت که در ماموگرافي ديجيتال از سيستمي استفاده مي‌شود که مجهز به يک کامپيوتر ديجيتال است و به جاي فيلم ماموگرام از يک گيرنده ديجيتال و کامپيوتر استفاده مي‌شود.
تحقيقات نشان داده که ماموگرافي ديجيتال از دقت ماموگرافي معمولي برخوردار است. ماموگرافي ديجيتال امکان بيوپسي دقيق و سريع را به ما مي‌دهد. اين عمل به مدت زمان کمتر، کاهش درد و ناراحتي بيمار در طول آزمايش منجر مي‌شود.
در اين سيستم، تصاوير از دقت و وضوح بسيار بالايي برخوردار بوده و بلافاصله روي نمايشگر دستگاه قابل ملاحظه هستند. ماموگرافي ديجيتال داراي مجوز اداره دارو و غذاي ايالات متحده براي هدايت بيوپسي است.
علاوه بر ماموگرافي ديجيتالview-spot روش ديگري از ماموگرافي ديجيتال به نام field-full در حال پيدايش است که به زودي جايگزين روش معمولي ماموگرافي خواهد شد.
در مقاله‌اي که در سال 2004 در مجله راديولوژي آمريکاي شمالي به چاپ رسيد، آمده بود که ماموگرافي ديجيتال هيچ برتري خاصي نسبت به ماموگرافي معمولي ندارد اما محققان ثابت کردند که ماموگرافي ديجيتال به علت حساسيت بالاي آن نسبت به ناهنجاري کوچک بافت پستان، از يک سو و از سوي ديگر به علت استفاده از دوزاژ پايين اشعه ايکس، نسبت به ماموگرافي معمولي از برتري محسوسي برخوردار است.
محققان آلماني ثابت کرده‌اند که با ماموگرافي ديجيتال مي‌توان دوز اشعه ايکس مضر را تا 50 درصد کاهش داد که اين امر براي افرادي که نگران تأثير منفي اشعه ايکس هستند، خبر اميدوارکننده‌اي است.


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.