چهارشنبه، 25 اسفند 1389
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

پرسش :

علت خون‌ريزي‌هاي غيرطبيعي زنانه چيست؟


پاسخ :
پاسخ از دکترملک‌منصور اقصي:
اين خون‌ريزي‌هاي غيرطبيعي دو نوع‌اند: قبل از يائسگي و بعد از يائسگي. ‌براي خانمي كه مدت‌ها يائسه بوده و ناگهان دچار خون‌ريزي مي‌شود، اين مساله بسيار جدي است و پزشك، اولين تشخيصش متوجه سرطان است و سعي مي‌كند دريابد كه آيا سرطاني در كار است يا نه. اما عمدتاً علت اصلي خون‌ريزي‌هاي غيرطبيعي قبل از دوران يائسگي، غير سرطاني يا خوش‌خيم است. خون‌ريزي‌هاي قبل از يائسگي معمولا به دو شكل هستند: اول، سنگين‌تر شدن خون‌ريزي ماهانه و طولا‌ني‌تر شدن مدت آن و دوم، خون‌ريزي مابين دو عادت ماهانه متوالي.
سه علت مي‌تواند داشته باشد که اولينش ناهنجاري هورموني است؛ يعني تخمدان‌ها تخمك رها نمي‌كنند. حتما مي‌دانيد كه به طور متوسط هر ماه يك تخمك از يكي از دو تخمدان بايد رها شود و اگر اين تخمك به موقع رها نشود، نظم به هم مي‌خورد و خون‌ريزي غيرطبيعي صورت مي‌گيرد. در نوجواني، علت رها نشدن تخمك، عدم بلوغ در رابطه مغز و تخمدان‌ها است. خون‌ريزي دختران نوجوان معمولانامنظم است و علتش در سنين زير 20 سالگي معمولا رابطه بين مغز و تخمدان‌هاي نابالغ است. رابطه بين مغز و تخمدان اغلب از 17 يا 18 سالگي، بالغ مي‌شود و همه چيز به حالت طبيعي درمي‌آيد و خون‌ريزي ماهانه منظم مي‌شود. در نزديك دوران يائسگي هم به خاطر آنكه ذخيره تخمك‌ها در تخمدان‌ها كم شده است، خانم‌ها ديگر نمي‌توانند به طور مرتب هر ماه يك تخمك رها كنند و اين نيز از عوامل خون‌ريزي در اين خانم‌هاست.
علت دوم، تومورها يا توده‌هاي سلولي خوش‌خيم است؛ مثل پوليپ يا فيبروم كه در رحم يا گردن رحم پديدار مي‌شوند و در 25 تا 40 سالگي بسيار متداولند و گاهي مي‌توانند بدخيم باشند كه در اين صورت معمولا‌ً در گردن رحم يا ديواره مهبل قرار دارند. خون‌ريزي ناشي از تومورهاي بدخيم معمولا‌به صورت خون‌ريزي در بين دو عادت ماهيانه ديده مي‌شود.
علت سوم، اختلالات التهابي و عفوني (مقاربتي يا غيرمقاربتي) است. اين را هم اضافه کنم که ورود اجسام خارجي و ضربه‌ها، سوءاستفاده‌هاي جنسي و زگيل‌هاي تناسلي كه كودك در تماس با والدينش به آن دچار مي‌شود نيز از علل شايع خون‌ريزي قبل از بلوغ است. اختلالات انعقادي در نخستين قاعدگي دختران 10 تا 11 ساله نيز باعث بلوغ زودرس مي‌شود كه در نتيجه، سيكل‌هاي آن سريع‌تر از حالت طبيعي مي‌شود اما هر قدر كه اين اتفاق ديرتر رخ دهد، تكامل سيستم ديرتر اتفاق افتاده و خون‌ريزي‌هاي نامرتب و عدم تخمك‌گذاري در آنها مشهودتر است.
منبع: http://salamat.com


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.