چهارشنبه، 25 اسفند 1389
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

پرسش :

اهميت خمس را بيان فرماييد.


پاسخ :
«خمس» يكي از فرايض اسلامي است. قرآن مجيد در بيان اهميت آن، ايمان را با آن پيوند داده است: «و اعلموا انما غنمتم من شي‏ء فان لله خمسه و للرسول و لذي القربي و اليتامي و المساكين و ابن السبيل ان كنتم آمنتم بالله و ما انزلنا علي عبدنا يوم الفرقان يوم التقي الجمعان و الله علي كل شي‏ء قدير»؛ «و بدانيد كه هر چه غنيمت گرفتيد، يك پنجم آن براي خدا و رسول و از آن خويشاوندان [او] و يتيمان و بينوايان و در راه ماندگان است؛ اگر به خدا و آنچه بر بنده خود (حضرت محمد) در روز جدايي [حق از باطل ]- روزي كه آن دو گروه با هم رو به رو شدند - نازل كرديم، ايمان آورده‏ايد و خدا بر هر چيزي توانا است».انفال (8)، آيه 21.
خمس و جهاد دو اصل از ريشه ايمان است و صداقت آن به وسيله مبارزه با مال‏اندوزي و تطهير نفس خود، از مظاهر فريبنده دنيا و تزكيه آن از آزمندي و حرص تجلّي مي‏يابد.
خداوند متعال، خمس را به پيامبر اسلام و ذريه گرامي او، جهت اكرام و احترام آنان، اختصاص داده است.
حضرت باقرعليه السلام فرموده است: «براي هيچ كس جايز نيست از مالي كه خمس به آن تعلق گرفته، چيزي بخرد؛ مگر اينكه حق ما را به ما برساند».«لا يحلّ لاحد ان يشتري من الخمس شيئاً حتي يصل الينا حقّنا»: وسائل الشيعه، ج 6، باب 1، ح 4.
عمران بن موسي مي‏گويد: آيه خمس را بر حضرت خواندم، پس فرمود: «هر آنچه از آن خدا است، به پيامبر مي‏رسد و هر آنچه از آن پيامبر گردد، به ما (اهل بيت) خواهد رسيد». سپس فرمود: «خداوند ارزاق مؤمنان را به پنج قسمت به آنان ارزاني داشته است، تا يكي را در راه خدا انفاق كنند و چهار قسمت را به حلال بخورند ... اين دستورها سخت و دشوار است و كساني به آن عمل مي‏كنند و سختي‏ها را تحمل دارند كه خداوند آنان را در راه ايمان امتحان كرده است».«ما كان للّه فهو لرسوله و ما كان لرسوله فهو لنا ثم كان و الله لقد يسّر الله علي المؤمنين ارزاقهم بخمسة دراهم قبلوا لربّهم واحداً و اكلوا اربعة احلاّء ثم قال هذا من حديثنا صعب مستصعب لايعمل به و لايصبر علي الاّ ممتحن قلبه للايمان»: همان، ابواب ما يجب فيه الخمس، باب 1، ح 6.
www.eporsesh.com


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.