چهارشنبه، 25 اسفند 1389
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

پرسش :

چند سؤال داشتم که مي خواستم در صورت امکان به آن ها پاسخ بدهيد: 1.براي استفاده از دو کارت گرافيکي HD 5850 کدام يک از پردازنده هاي Intel Core i5 750 و Phenom II X4 965 مناسب تر است؟ 2.چگونه مي توانم دو کارت گرافيک HD 5850 را به يک منبع تغذيه GP685B شرکت Green وصل کنم؟( با در نظر گرفتن قيمت قطعات تنها پول براي خريد اين منبع تغذيه دارم)


پاسخ :
براي پاسخ به سؤال اول، بهتر است نخست قيمت و هزينه کلي خريد سيستم هاي مبتني بر اين دو پردازنده را با هم بررسي کنيم. دو پردازنده انتخابي شما هردو در يک محدوده قيمت هستند. پردازنده Core i5 750 با گارانتي HST و به قيمت 200 تا 215 هزار تومان و Phenom II X4 965 با گارانتي Matrix و با قيمت 200 هزار تومان به فروش مي رسد که از لحاظ قيمت تفاوت چنداني با هم ندارند. در مورد مادربورد هم محصولات مخصوص پردازنده اينتل( مجهز به چيپ ست P55) در محدوده قيمت 150 تا 380 هزار تومان و مادربوردهاي مخصوص پردازنده AMD( مجهز به چيپ ست AMD 790FX) در محدوده قيمت 170 تا 240 هزار تومان به فروش مي رسد( البته ممکن است بعضي از مدل ها قيمت بالاتري داشته باشد). حال به سراغ مشخصات پردازنده هاي مرکزي مي رويم تا ببينيم کدام يک از نظر مشخصات فني بر ديگري برتري دارد. پردازنده Core i7 750 يک پردازنده چهار هسته اي با فرکانس مرجع 2/66 و فرکانس کاري 3/2 گيگاهرتز ( حالت Turbo) است و از هشت مگابايت حافظه L3 بهره مي برد. اين پردازنده براساس فناوري 45 نانومتر طراحي و ساخته شده است و به وسيله مسير دو گيگابايتي DMI با پل شمالي در ارتباط است. Core i5 750 در حداکثر فشار کاري تواني برابر با 95 وات را مصرف مي کند. Phenom II X4 965 هم يک پردازنده چهار هسته اي با فرکانس کاري 3/4 گيگاهرتز است که از شش مگابايت حافظه L3 بهره مي برد. اين پردازنده براساس فناوري 45 نانومتر طراحي شده است. با وجود اين، در حداکثر فشار کاري تواني برابر 140 وات را مصرف مي کند( البته نسخه اي از اين پردازنده ارائه شده که توان مصرفي آن کمتر است). اما در مورد مادربورد در صورتي که يکي از مدل هاي استاندارد مادربوردهاي مبتني بر چيپ ست P55 موجود در بازار را خريداري کنيد، در صورت نصب دو کارت گرافيکي رابط هاي PCI-E x16 آن در حالت x8 فعاليت مي کند( البته در صورت استفاده از مادربوردهاي خاص که به چيپ ست مديريت مسيرهاي PCI-E مجهز هستند، اين رابط ها به صورت x16 فعاليت خواهند کرد). اما اين موضوع در مورد مادربوردهاي مبتني بر چيپ ست AMD 790FX برطرف شده، چون مادربوردهاي مبتني بر اين چيپ ست قابليت پشتيباني از دو رابط x16 يا چهار رابط x8 را دارد. به همين دليل نصب دو کارت گرافيک مشکلي را براي اين نوع مادربورد به وجود نمي آورد.
اما در مورد مهم ترين موضوع بايد بگويم که براساس تست هاي انجام شده توسط سايت Hardware Secrets، پردازنده Core i5 750 در نرم افزارهاي کاربردي کارايي به نسبت بهتري در مقايسه با Phenom II x4 965 دارد. اما در بازي ها و پردازش هاي سه بعدي تفاوت چنداني ميان اين دو پردازنده وجود ندارد و مي توان گفت هر دو در پردازش هاي سه بعدي در يک سطح هستند. با وجود مسائل گفته شده، حال مي توانيد تصميم بگيريد کدام پردازنده براي شما مناسب است.
براساس اطلاعات ارائه شده، منبع تغذيه 685 واتي GB685B مارک تجاري Green به دو کانکتور PCI-E 8Pin(6+2 pin) مجهز است که تنها براي نصب به کانکتورهاي يک کارت گرافيک HD 5850 کفايت مي کند. در مجموع، ساده ترين راه براي استفاده از دو کارت گرافيک نصب کانکتور مبدل Molex به PCI-E است که در جعبه خود کارت گرافيک وجود دارد. اما در صورتي که بخواهيد يک کار دقيق و منطقي انجام دهيد، بهتر است منبع تغذيه اي خريداري کنيد که به چهار کانکتور PCI-E 8Pin مجهز باشد که ديگر به استفاده از مبدل براي استفاده از کارت ها نيازي نداشته باشيد.
منبع: ماهنامه عصر شبكه


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.