چهارشنبه، 25 اسفند 1389
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

پرسش :

معروفترين و معتبرترين كتب حديث شيعه كه توسط نويسندگان ايراني جمع آوري شده است كدامند؟


پاسخ :
1. الكافي؛ تأليف ثقه الاسلام، شيخ المحدثين، ابو جعفر محمد بن يعقوب كليني رازي متوفاي سال 328.
اين مرد بزرگ از يك ده به نام «كلين» از دهات نزديك شهر ري در اطراف تهران است. خاندان وي در آن ده از محدثان شيعه بوده اند. پدرش يعقوب و دايي اش علان در همين ده زندگي مي كردند. كليني از كودكي حديث آموخت. سپس براي ادامه تحصيل به شهر ري رفت. كليني از كساني است كه «رحله» حديثي داشته است؛ يعني براي اخذ و جمع احاديث و درك خدمت اساتيد فن مسافرتها كرده است.
كتاب «كافي» از نظر صحت و اتقان، حائز اهميت فراواني بوده و مهمترين كتاب روايتي شيعه به شمار مي رود.
وي در تأليف اين كتاب، زحمات فراواني كشيده و رنج سفرهائي را بر خود هموار نموده است. مجموع احاديث آن 16199 حديث، يعني بيش از كلّ احاديث «صحاح سته» مي باشد (لؤلؤه البحرين، ص 238) (منظور از صحاح سته، كتابهاي ششگانة معروف اهل تسنن در حديث است.) اين كتاب بر سه بخش تقسيم مي شود: قسمت اول، مربوط به اصول عقائد، قسمت دوم، مربوط به احكام و فروع، و قسمت سوّم، در مواعظ و اخلاق است.
قسمت اصول اين كتاب، نمونة روشني از علوم و معارف اهل بيت، و سند زنده اي براي امامت و جانشيني آنها از رسول خدا مي باشد. در اين بخش، بسياري از مسائل مربوط به معارف و عقايد، از طرف پيشوايان ما به طور دل پذيري بحث و بررسي شده است. مرحوم كليني اين كتاب را بنا به درخواست برخي ا ز شيعيان نوشته (اصول كافي/8. رجال نجاشي/266) و بنا بنقل «نجاشي»، بيست سال تمام در تأليف آن رنج برده است.
وي علاوه بر اين اثر، كتابهاي ديگري نيز تأليف نموده كه متاسفانه اين آثار به مرور زمان از ميان رفته است.
w3.hadith.net


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.