چهارشنبه، 25 اسفند 1389
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

پرسش :

شوهرم به شدت بد دل است و سوءظن دارد. می گوید تا من به تو اعتماد نکنم با تو ازدواج نخواهم کرد. می گوید با هیچ کس حرف نزن. به هیچ کس نباید نگاه کنی و به خیابان هم نباید بروی. آیا با چنین شخصی می توان زندگی کرد؟


پاسخ :
پاسخ از حجت الاسلام حسين دهنوي:
اگر واقعا با این قرائن باشد ایشان اختلال دارند و نمیشود با ایشان زندگی کرد و کار خیلی سخت است . ما باید مرزهای مشخص کنیم . هر کس که یک وقت هایی در او بدبینی ایجاد میشود را نمیتوانیم بگوییم بیمار است و دارای اختلال یا مسئله دار است . فرض بفرمایید بعضی آقایان با کارکردن خانم ها مخالف هستند . نمیخواهند در فضاهایی بروید که آقا در آنجا باشد . بلافاصله میگویند : بد دل هستی و سوءظن داری . نه بابا . این مرامش این است . سبکش این است . غیرتی است و این جوری دوست دارد و برعکس هم هست . اگر آقایی به خانمش اجازه بدهد سرکار برود ، غیرتش کمرنگ است ، آدم بی قیدی است ، خیر. لذا دقت کنید . این ها اشکالی ندارد و نمیتوانیم بگوییم اختلال است . حتی در این مورد با هیچ کس نباید حرف بزنی . ممکن است این خانم یک رفتاری کرده اند ، یک کاری کرده اند ، یک تدبیری در رفتارشان داشته اند که الان اعتمادشان از خانم سلب شده است . ولی سه ماه با هم ارتباط داشته اند ، این مسائل نبوده و حالا میگوید نباید با کسی حرف بزنی و از خانه بیرون نرویی . نمیتوانیم بگوییم این آدم بیمار است . اعتمادش سلب شده است . شما باید سعی کنید اعتمادشان را جلب کنید که راه کارهای زیادی دارد .
یا نه ، اتفاقاتی افتاده ، آقا سوال میکندکه شما اینجا رفته بودی ؟ چه کار داشتی ؟ خانم استدلال می آورد و آقا می پذیرد و تمام میشود و این بدل نیست و سوءظن ندارد. اختلال هم ندارد ولی یک وقت خانم استدلال می آورند و آقا نمی پذیرند . استدلال پذیر نیست.
مثلا در بحث ازدواج گفتیم شما در مرحله قبل از محرمیت با آقا گفتگو می کنید. خیلی رو ی نگاه شما روی نامحرم حساس است و روی نگاهتان حساس است . مثلا برای خرید بیرون رفته اید. روی پوششتان حساس است . نگاه میکند . چپ چپ نگاه میکند . یا سوالات عجیب و غریب میکند که آیا خانم شما موبایل داشتی؟ مزاحم تلفنی داشتی ؟ یا نه پسر عمو داری ؟ خوب این چه ربطی دارد . این ها نگران کننده است . دبیرستان می رفتی ؟ با چی می رفتی ؟ با تاکسی یا آژانس ؟ بعد می آید چنین شروطی برای زندگی می گذارد که حق نداری عمویت را ببوسی . با برادرزاده ات دیده بوسی کنی. پوشش باید مثل جلوی نامحرم باشد و شرط می گذارد . اگر این نشانه ها باشد ريال این اختلال دارد و بیماراست . اختلالی دارد بنام اختلال هذیان (خذیان )زناشویی و حتما باید درمان شود . ولی متاسفانه یکی از پیچیده ترین مشکلات اختلالی به حساب میآید که بعضی روان پزشکها می گویند درمان ندارد . ولی با دارو میتوانیم آرامش بدهیم . بعضی ها میگویند : سی درصد امکان درمان دارد . مراجعه بکنند خانم بدانند با این جور آدمها زندگی خیلی سخت است . دائم تعقیبتان خواهد کرد و خلاصه توی خانه آسایش ندارید . تلفن را چک میکند . اگر اشغال باشد یک جوربدبختی دارید و اگر جواب ندهید یک جور ممکن است از سر کارش به منزل بیاید و شما را چک کند . ممکن است در خانه را به روی شما تا چهار بعد از ظهر قفل کند . خلاصه کار سخت میشود . حتی مورد داشتیم که طرف خوابی دیده و صبح بلند شده ، قشقرق بپا کرده که تومشکلی داشتی و کاربسیار سخت میشود.
www.ch3.irbtv.ir


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.