چهارشنبه، 25 اسفند 1389
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

پرسش :

همسر من فقط نقاط منفی مرا می بیند و نقاط مثبت مرا نمی بیند. این کار، باعث دل شکستگی من شده، چه کار کنم ؟


پاسخ :
پاسخ از حجت الاسلام حسین دهنوی:
این یک آفت است که نقاط مثبت همدیگر را نمی بینند و نقاط منفی همدیگر را می بینند . نکته دارد نقاط منفی آدم ها خود به خود دیده میشوند ، این نقاط مثبت است که باید فکر کنیم فهرست کنیم حواسمان را جمع کنیم تا دیده بشود و به چشم بیاید.
مثل ماهی که در آب است و قدر آن را نمیداند و این همسر نقاط مثبت خودش را میداند . فرض من نقاط منفی همسرم را می بینم در حالیکه او نقاط مثبت خود را می بیند و علم دارد ، آگاهی دارد . من غافل هستم و باید فکر کنم و فهرست کنم . او که لازم نیست فهرست کند او نقاط مثبت را دارد و بعد می بیند همسر او بی اعتنایی میکند ، بعد متمرکز روی نقاط منفی میشود ، بعد زون میکند روی نقاط منفی و بعد دل شکسته میشود . همسرش را آدم بی انصافی میداند . عزیزان فقط نقاط منفی را دیدن اشتباه است . نقاط منفی را دیدن کلی پیامد دارد . دل را چرکین میکند و کینه ایجاد میکند و اعتماد به نفس را کاهش میدهد و یک احساس ناامیدی در همسر ایجاد میکند ، بعد اثر تلقینی منفی بینی است که نباید از آن غفلت کرد . چون به او تذکر میدهید الان ناراحتی ! خسته اید! صرف اینکه همسر دیده اند که نیست . بله میگویند بله میگویند و به رو می آورند و سرزنش میکنند و وقتی منفی ها را میگویید به ضمیر ناخودآگاه ایشان القاء می کنید و می رود در ضمیر ناخود آگاه ایشان می نشیند و وقتی در زندگی می خواهد یک حرکت مثبت ، یک تفکر مثبت انجام دهد بلافاصله آن القائات منفی از ضمیر ناخودآگاه خود وارد میدان میشود و می گوید تو بد هستی ، شلخته هستی ، بی عرضه هستی ،مشکل داری ،منفی هایی که متاسفانه فکر کند و تفکر مثبت داشته باشد . در تربیت نوجوانان گفته میشود به نوجوانانتان نقش منفی ندهید به خاطر اینکه نقش منفی میدهید او کمتر باورش میشود و میرود توی ضمیر نا خودآگاه و سعی میکند آن نقش را ایفا کند . غربی ها در این زمینه کار میدانی کرده اند. بیایید خوب ببینید . خوب دیدن هنر است کسی که خوب می بیند هنرمند است . در زندگی امامان و معصومین ببینید چقدر خوب میدیدند . از زوج ها ی جوان و بزرگترها که چندین سال زندگی میکنند بیایید مثبت ها را ببینید . مثل آیینه هم منفی ها و هم مثبت ها را نشان دهید . زندگی اولیاء را ببینید که چه قدر مثبت اندیش و مثبت بین بوده اند . حتی پیامبران مثل حضرت عیسی ، در جایی خواندم حضرت عیسی با حواریون از جایی رد میشدند که الاغی مرده بود همه این را دیدند هر کدام باز خوردی داشتند یکی دماغش را گرفت ، یکی گفت چندش آور است ، یکی اخم کرد و رویش را در هم کشید و گفت حالم بهم خورد . همه که گفتند و تمام شد حضرت عیسی نه آن بو را استشمام نکردند نه اینکه قیافه را ندیدند ولی ایشان روی نقطه مثبت زون میکنند . دندانهای شفاف و سفید الاغ را می بینند یک کمی الهی تر شوید روح الهی تر شوید.
ما کارهای میدانی روی آدمهایی که خوب میبینند انجام میدهیم .استرس و نگرانی های آنها کمتر است و موفق تر هستند و سر زنده تر هستند . شما وقتی نقاط مثبت همسرتان را می بینید اعتماد به نفس او بالاتر میرود . او بیشتر به شما محبت می کند . نقاط منفی دیدن کینه ایجاد میکند . کینه آدمها را از هم دور میکند تحمل نقاط منفی برای آدم راحت تر می شود.
خانم بگوید شوهر من نقاط منفی دارد ولی ده تا نقطه مثبت هم دارد . من در زندگی شخصی خودم یک نکته منفی ببینم همان لحظه می خواهم تذکری بدهم . می گویم خوب اگر همسر من این نکته منفی را دارد این نکات مثبت را فهرست می کنم . این قدر نکته مثبت دارد که نقطه منفی حذف میشود .اصلا یک وقت هایی تذکر نمیدهم می گویم این قدر نقاط مثبت دارند که این نقطه منفی به چشم نمی آید .
عزیزان ، تحمل نقاط منفی کمتر میشود در آموزه های دینی ما تاکید شده خوبی ها را ببینید . حضرت علی (ع) فرمود : طوبی لمن شغله عیبه عن عیوب الناس . خوشا به حال کسی که عیب خودش او را از دیدن عیوب دیگران باز میدارد . ما باید بگوییم شما عیب ندارید گل بی خار هستید کدام یک از ما گل بی خار هستیم . قطعا این طور نیست . خار خودتان را ببینید اگر شما خار خودتان را ببینید خار دیگران را نمی بینید.
در آموزه های دینی ما تاکید شده : شما بدی ها را بپوشانید و حسن ها را ظاهر کنید . حضرت علی در باب مومن میفرماید : و کتم سره و عیبه و اجهر من الحسن .عیبش را بپوشان و حسنش را ظاهر کن .
بعضی ها میگویند شوهر ما هیچ نکته مثبت ندارد اینطور نیست این هنری است که شما باید داشته باشید . بعد می بینید نقاط مثبت را می بینید و طرف شما از نکات منفی های خود دست بر می دارد. ما مکاتبی داریم بنام مثبت گرایی شما میگویید همسر من نقاط منفی دارد. زندگی مشترک است اگر این اصلاح نشود ممکن است پرش هم مرا بگیرد و همسر من الگوی فرزند من است پس چطور نقاط منفی را کم رنگ کنیم و از بین ببریم ما روش الگویی را داریم. روش گفتگوی صمیمانه را داریم.
ch3.iribtv.ir


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.